2017/02/06

Orientazioa, iparrorratza eta gehiago

Aste hasieran uste nuen orientazioa eta aukera akademikoak berebiziko garrantzia duela, berdintasunaren arloan askotan jorratu/pentsatu/landu dudan gaia delako, eta hortaz, ez dut iritzirik aldatu, pentsatzen nuena sakondu eta sendotu baino.

Berdintasun Plan ugari egin ditut enpresatan nire lan jardueran eta hortaz, enpresetako datuak aztertzen eta bertako diagnosiak egiten, ikusi ahal izan dut berdintasun gabezia erabat errotuta dagoela gure inguruko enpresatan, horrek dakarren ondorioarekin, nagusiki, emakumearen lan baldintzen prekarizazioa eta ondorioz bere bizitza kalitatearen izaera. Berdintasun ezaren inguruan hitzegiteko eta errealitatea ikusten ez duen norbait iritziz aldatzeko, datuak besterik aurkeztea dago (aurreritzien inguruan zarata kentzea bezala da, datu gordinen aurrean gauzak nahiko argi geratzen dira).

Zenbait enpresatan, langileen aukeraketa egiterakoan, zaila da genero ikuspegia txertatzea, paperean ez bada, zenbait lanetarako ez baitituzte emakumeen kurrikulumak jasotzen! Eta kanpainak egin arren, eta Lanbideri emakumezkoen kurrikulumak eskatu arren, ez dute lortzen, eta honen muinean ikasketen aukeraketa dago. Ikasketak, eta ondorioz, lanbideak eta ondorioz bizimoduak…

Irakurgaian agertzen da goraizaren grafikoa eta nik honakoa erabiltzen nuen berdintasun ezaren alderdietako bat adierazteko (iturria: La Ley de la Ciencia veinte años después, ¿dónde estaban las mujeres? Eulalia Perez Sedeño eta Paloma Alcalá). Hori zergatik gerta zitekeen sortutako elkarrizketan gako ugari agertzen zen eta azkenean erantzukidetasuna eta zaintza nabarmentzen ziren. Hori edo emakumeak leloagoak dira... 
Grafikoa zahartzen ari zelakoan nengoen baina grafiko berriagoek irudi berdina adierazten dute. 




Baina enpresara iritsi baino lehenago, eta hezkidetzaz ari garen heinean, emakumearen bizitzan berebiziko garrantzia izango du aukeratuko duen ikasketak eta horretarako orientazioa berebiziko garrantzia izango du. Irakurgaian argi eta garbi adierazten da, Marian Morenoren liburua oinarri hartuta, zeintzu izan daitezkeen hezkidetzaren ikuspuntutik gakoak eta ez dut uste askoz gehiago asmatu behar denik, baina bai aplikatu, adierazi, agerian jarri, ikasleei eta familiei argi utzi. Erabili.

Emakume izateko eta emakumeen egoteko erak baloratzea. Emakumeri atxeki zaizkion gaitasunak baloratuz, pertsona guztiengan.
Generoarekin erlazionaturiko aurreiritzien kritika tutoretza eta orientazio jarduera zein espazioetan txertatzea.
  Berdintasunezko hezkuntza afektiboa garatzea.
Elkar ardura eta zaintza tutoretzan sartzea.
Parte hartze parekidea sustatzea.
Lanbidea izatearen garrantzia indartzea.
Bizitza mota eta lanbide anitzen eredu ez-estereotipatuak aurkeztea.

Uste dut gai hauek sakonduta eta eskolan hasieratik landuta, ibilbide emankorra egingo genukeela eta gerora egiten diren “konponketa” eta oso errotuta dauden “ideien aldaketa” emankorragoa izango litzatekeela. Ez naiz irakaslea baina ama naizen aldetik haurrekin gako hauek lantzea hain zaila ez dela uste dut. Zentzu honetan, eta ereduak duten garrantzia kontuan hartuta, agian ondo legoke, ikasgeletan eskolako gurasoen parte-hartzea eta lanbide ezberdinak dituzten emakume eta gizonak agertaraztea. Zer ikasi zuten, zertan lan egiten duten, nolakoa den bere lan egun bat, eta abar, eta honela, aurrerago aipatu den bizitza mota eta lanbide anitzen eredu ez-estereotipatuak aurkeztea.

Guzti honen garrantzia agerian jartzeko eta haurrekin (edo helduekin) egiteko beste ariketa bat. Jar dezagun google-en “cuidar personas mayores” eta ikusi lehen hamar irudiak, itxura honetakoak.


Jar dezagun “ingeniería”, eta honako irudiak.


Eta honen inguruan sor daitekeen eztabaida ere, oso emankorra izan daiteke, orientazioaren garrantzira iritsi arte.

Iazko ikaskideen artean Aida eta Itsarorena aukeratu dut, baina beste batzuk ere oso interesgarriak iruditu zaizkit, batez ere material aldetik egindako aportazioengatik.


iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina