2020/02/24

SEXUA, HITZ DIBERTIGARRIA DA

Aste honetan, heziketa afektibo-sexualari buruz hitzegiten egon gara. Berriz ere ikusi dugu nola eragiten duen sexu-genero sistemak  eta nola sexualitatea ere eraikuntza soziala den. Argi dago  sistema patriarkalak ugalkortasuneruntz bideratzen gaituen sexualitate-eredua sustatzen duela eta hortik kanpo gelditzen den guztia patologia bezela hartzen duen.

Hona hemen  gaiarekin erlazionaturiko hitz gako batzuekin sorturiko hizki-salda:
Aurreko edizioetatik  #Garaziren posta aukeratu dut.
Sarrera interesgarria egin duela iruditzen zait, sexualitatea, bizitza guztian zehar landu beharreko gai bat dela azpimarratzen duelarik. Ondoren egindako hitz jolasa ere oso polita da.
Bukatzeko, Garazik aipatzen du nola hezitzaileon erronka nagusia izango litzatekeen  heziketa afektibo sexualaren gaia egunerokotasunera ekartzea eta zehar lerro bilakatzea.
Gainera baliabide interesgarriak txertatu ditu:
- “ Ni ogros ni princesas” gida liburua
- Haur Hezkuntzarako gida liburua: Educacion afectivo sexual en la educación infantil

Nik, hauetaz aparte, beste gida liburu hau aurkitu dut Haur Hezkuntzarako:

Ondorengo hau, Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzako programa bat da, heziketa afektibo-sexualari buruzkoa, Eusko Jaurlaritzako Osasun Sailak sustatua. Proposamen interaktibo bat da eta DBHko hirugarren eta laugarren mailetako ikasleentzat da. Helburu nagusia da nerabeei laguntzea dituzten premia afektiboak eta sexualak gobernatzeko gaitasunak barneratzen. Horretaz gainera, materiala eskaintzen du, bai irakasleentzat, bai gurasoentzat.

Interneten baliabideak bilatzen, zerbait oso interesgarria topatu dut. Kasu honetan, hain modan jarri den “Escape room” baten proposamena da, baino LGTBIfobiaren kontra lan egiten duenak. Zehazki, “armairutik ateratzea”ren gaia lantzen du. Kuriositatea piztuz gero, hemen duzue esteka:
Baino nik eskeini nahi dudan baliabidea beste bat da. Oraingo honetan, Amelia Barquinek artikulu batean aipatzen duen liburu bat da: “Sexo es un palabra divertida (2019, Edicions Bellaterra)”.
Artikuluan dioen bezala, askotan ikastetxeetan ez dakigu gai hau nola landu eta kanpoko profesionalen esku uzten dugu. Ameliak, 8-12 urteko ikasleekin irakurtzeko liburu bezala aurkezten du non gaiari buruzko elkarrizketak sortzeko erabilgarria izan daitekeen. Liburuak aniztasuna du ardatz (ezaugarri fisikoak, kulturalak, izaerak, desioak…), eta binarismoa gainditu eta deseraikitzen laguntzen du. Gorputzaz, maitemintzeaz, masturbazioaz, kontsentimenduaz…hitzegiten du. Beraz, hori da nire proposamena.
Ondoren gaiarekin erlazionaturiko material gehiago:
Aurkezpena (B05 Berritzegunea)
Hezkuntza afektibo sexualerako baliabideak:
 
Azkenik, eremu hezitzaileetan/jendartean lantzeko erronka nagusia:
Amelia Barquinek bere artikuluan dioen bezala, hezitzaile gehienok ez dugu gure burua gai ikusten heziketa afektibo-sexuala geletan aurrera eraman ahal izateko. Beraz, nire iritzian, erronkarik nagusienetariko bat hezitzaileak gai honetan formazioa jasotzea izango litzateke, ondoren hezkuntza-eremu guztietan txertatu ahal izateko.
Honetaz aparte, beste gaietan aipatu bezala, sexu-genero sistemak inposaturiko estereotipo eta mitoetatik aldentzea ere erronka bezala ikusten dut. Desikasteko beharrean gaude, eta aniztasunari lekua egin behar diogu, honekiko errespetua bultzatuz.
#Garazik zioen bezala, Haur Hezkuntzatik hasita, etapa guztietan landu beharreko gaia
da, beraz, modu egokian lantzeko baliabideak sortzeko beharrean gaude, aniztasuna eta eredu desberdinak kontutan harturik, estereotipoak baztertuz. 
Ondoren txertatzen dudan Xabier Iturberen bideoan, etapa bakoitzean zer landu daitekeen pista batzuk ematen dizkigu. Oso bideo interesgarria da.
 

iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina