Irakasleok ikasleekin lana egiten dugu,
haur eta gazteekin eta beraien jendarteratzeko prozesuetan berdintasunez
espazioak definitzea da erronka nagusietariko bat, non bakoitzak hazi eta
hezteko aukerak sustatuko dituen bere prozesuaren protagonista izanda.
Baina aspalditik dakigu oso zaila dela
hau lortzea ez badugu oso ondo definitzen nolako esku hartze hezkidetzaileak
egingo ditugun eta hau gainera ez badugu
modu kontzientean egiten ez dugu lortuko sexismoaren zikloa puskatzen.
Hiri
desberdinetan ekimen anitzak burutzen ari dira espazio seguruak eta hain
seguruak ez direnak detektatzeko eta seguruagoak bihurtzeko. Horrela gertatu da
Irunen, non Irungo Bilgune Feministak Hiri debekatuaren mapa osatu duen.
Hau bezalako ekimenak, neurri batean
ziurtatzen dute emakumeen partaidetza espazio publikoetan. Espazio publikoen
segurtasunaren pertzepzioa oso inportantea da partaidetza hau ziurtatzeko.
Teresa del Valle
antropologoak azaltzen duen modua: "Hiria sexista da ekoizpen-ugalketa
binomioaren arabera diseinatu den heinean. Ekoizpenak, alegia, ekonomiarekin
zerikusia daukanak, etxetik kanpo egon behar du, eta ugalketak (hots, familia
zaintzeak), berriz, etxe barruan baino ez. Hori gezurra da ordea".
Benetako partaidetza ematen dela bermatzeko legislazioa garrantzitsua da
babesa ematen diolako kolektibo eta talde desberdinek proposatzen eta egiten dituzten
ekimenak.
- Espainiako konstituzioa (1978).
- Haurraren eskubideei buruzko Hitzarmena (1989).
- Beijing-eko Deklarazioa: Emakumearen Munduko Laugarren konferentzia (1995).
- Europako konstituzioa (2004).
- Euskal Autonomia Erkidegoa: Gernikako Estutua (3/2005 Legea).
- Hezkuntza, Hizkuntza Politika eta Kultura Sailak: “Ikasleen eskubide eta beharren dekretua (2008)” eta aplikatzeko Gida (2009).
- Euskal Autonomia Erkidegoan Haur eta Nerabeentzako Plana Lantzeko Esparru Programa (Eusko Jaurlaritza, 2013).
- Hezkuntza, Hizkuntza Politika eta Kultura Sailak: Heziberri 2020 (2016).
Partaidetza kolektiboa, pertsona talde batek elkarrekin lan egiten du helburu komun batzuekin edo pertsonala, modu pertsonalean egiten
dena, izan daiteke.
Parte
hartzea modu kolektiboan erabakitzeko eta elaboratzeko tresna bat da. Lan honen
bitartez, modu kolektiboan egiten dena, erlazio berriak, identitate berriak eta
komunikazio berrien bidez gure identitatea eta gure ikuspuntuak aberastera
eramaten gaituzte, gure ezagutza eta identitate propioa eraikitzeko laguntzen
digute.
Baina parte hartu ahal izateko jakin
behar da nola parte hartu eta inplikazio horrek zein onurak, ardurak eta
zailtasunak ekarriko dituen.
Hiru ildo dira landu behar direnak
benetako partaidetza eman ahal izateko (Equipo Claves-1994):
Parte
hartzen jakitea: ezaguera, trebetasunak eta gaitasunak izan behar dira. Sentsibilizazioa
behar da, baita gizarte trebetasunak (enpatia, asertibitatea, sormena,
komunikaziorako gaitasuna eta entzuten jakitea, beste batzuen artean).
Bestaldetik prestakuntza behar da, hau da, jakin behar dugu zertan parte
hartuko dugun eta azkenik garapenean eta prozesua nola izango den jakin behar
da ere.
Parte
hartu ahal izatea: parte hartu ahal izateko mekanismo, egitura eta aukera
errealak izan behar dira eta ezagutu behar ditugu bai modu pertsonalean, bai
familian baita parte hartzen dugun kolektiboetan ere, adibidez ikastetxea,
institutua, ....
Parte
hartu nahi izatea: motibatuak izan behar gara, gogoa eta ilusioa ere. Hau lotuta
dago pertsona bakoitzak dituen interes eta ideiekin.
Hezkuntza eremuan kokatzen
bagara …
- Gelan nola kokatzen dira neskak, mutilak? .
- Zein dira neska edo emakumeentzat gune debekatuak?
- Eta patioak?
o Zer gertatzen da
patioetan?
o Nola daude
diseinatuak?
o Nolako erabilera
egiten da?
o Nork okupatzen
ditu espazioak? Eta bazterrekoak?
o Zertan jolasten
dute?
Eta... nolako egiturak antolatzen dira ikastetxeetan partaidetza bultzatzeko?
Nolako jaiak eta ospakizunak antolatzen dira?
Zer nolako ereduak ematen ditugun?
Nola aukeratzen dira geletako ordezkariak, eta OMR-ko partaideak?
Egiten al dira jarduera kontzienteak neska eta emakumeen partaidetza
bultzatzeko?
Jarduera hauek kontuan izaten dute goian aipatutako ildoak edo baldintzak?
Gaur egun ikastetxe asko eta asko dira
eremu eta espazioa horiek aztertzen ari direnak, baina oraindik ere irakasle
batzuen ustez ez dago inongo problemarik eta pentsatzen dute espazioen
erabilera egokia dela. Beraien ustez neskei gehiago gustatzen zaie txoko eta bazterretan
egotea.
Partaidetzaren inguruan sentsibilizazio
eta prestakuntza gehiago behar dugu Hezkuntza Sisteman benetan neskei
partaidetzaren atea ireki ahal izateko.
Lan
honetan lagungarriak izan daiteken material interesgarriak:
- Subirats, M eta Tomé; A. (2008). Balones fuera. Barcelona: Octaedro.
Patioaren erabileraren azterketa egiteko Balones fuera izeneko liburua: bertan hausnarketa sakona eta lan tresnak ematen dizkigute Amparo Tomé-k eta Marina
Subirats-ek.
- Hernaniko Udala. Farapi Elkartea. (2005). Berdintasunezko Jolastokia. Hezkidetza eta espazioaren gaineko baliabideen gida.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina