Aurreko gaian genero-identitatea eta genero-adierazpena
landu da eta oraingoa nolabait horren jarraipena dugu.
Bilgune Feministak dioen moduan, azken urte hauetako
teoria feministen arabera bai generoa baita sexua ere eraikuntza soziokulturalak
dira.
Orain ikusiko ditugu beste kontzeptu batzuk.
Sexu
biologikoa ez
da bereizten haurdunaldiaren zazpigarren aste arte.
Sexu
biologikoa eta generoa askotan
nahasten diren kontzeptuak dira.
Gehienetan kanpoko genitalei begira genero rolak ezartzen
dira, modu automatikoan, kontuan izan gabe identitate sexuala denboran zehar
garatuko dela.
Sexu-orientazioak edo desirarenak pertsonaren
zaletasun afektibo-sexualei buruz hitz egiten digu. Sistema patriarkalak
aurresuposatzen du guztion heterosexualitatea.
Sexu-orientazioen
arabera DESIRA ORIENTAZIOA
- Lesbianismoa: sexu bereko pertsonekiko desira afektibo/sexuala
- Homosexualitatea: sexu bereko pertsonekiko desira afektibo/sexuala
- Heterosexualitatea: beste sexukoa den pertsonekiko desira
- Bisexualitatea: sexu bereko zein beste sexuarekiko desira.
GENERO
IDENTITATEA
- Emakume edo gizon sentitzea
- Transexualitatea
- Transgenero
IDENTITATEA
ETA ANIZTASUNAK
LGTBIQ+ ERREALITATEAK ETA LESBIANISMOA HAUTU POLITIKOA
Aldatzen eta eguneratzen ari diren sigla hauek (LGTB,
LGTTIB…) heteronormatik haratago daudenen existentziak bistaratu nahi dituzte:
L(esbiana)G(ay)T(rans)B(isexual)Q(ueer)I(ntersexual)+(bestelako
identitate eta praktika anitzak)
Aurreko gaian aipatu genuen egokitutako sexu biologikoa
eta norberak zer sentitzen denaren artean (genero-identitatea) adostasuna
dagoenean “cis pertsonak” (cisemakumeak eta cisgizonak) dauzkagula.
Honen antonimoa da “trans pertsona”. Cis-en antzera,
Trans- ere latinetik eratorritako aurrizkia da eta “bestaldera joan/egon” esan
nahi du.
Trans
kontzeptuak
bilduko lituzke “genero-rol estereotipatuak betetzen ez dituen jendea, gorputz,
desira eta identitatearen transizioan dagoen jendea, eta genero aniztasun
ikuspegiarekin bat datorren jendea.”
Ezin dugu
ahaztu:
FEMINITATE ETA
MASKULINITATEAK
- Emakume edo gizon bezala bizitzeko eta adierazteko modu asko daude.
- Eraikuntza soziokulturala da. Garai historiko, kultura eta geografiaren arabera aldakorra.
- Honen hausteak penalizazio sozialekin eta aniztasun sexualaren onarpenarekin lotua dago.
HOMOFOBIA, LESBOFOBIA, TRANSFOBIA
ETA ELKARBIZITZA
- Gay, lesbiana eta transexualenganako beldurra edo errefusada
- Bakoitzaren buruarekiko homofobia ere eman daiteke
- Aniztasun sexuala lantzeak elkarbizitzan eta pertsona guztiengan dauka eragina.
De nada sirve tener miedo. Anuncio contra la
homofobia
OINARRIZKO IDEIA BATZUK
- Sexualitatea balore positiboa da.
- Sexualitateak gorputzak, plazerak eta desirekin du zerikusia.
- Sexualitatea jaiotzetik hil arte daukagu.
- Biografiak bakarrak eta errepika ezinak dira.
Aniztasuna-dibertsitatea
Hezkuntzan
kontutan
hartu behar ditugu gai honi buruz egiten diren ikerketak ezagutzeko egoera nola
dagoen gure ikastetxeetako ikasleekin eta abiapuntu bezala hartzeko gure
helburuak diseinatzeko garaian.
Hau da Berdinduk egindako azkena eta INJUVEk egindako beste bat
Berdindu Eskolak taldea jasotako IRAKASLEEN GALDERAK aipatu nahi ditut jakiteko zein den irakasleriaren
egoera gai honekiko:
- Zein adin tartetan finkatzen da sexu/genero identitatea?
- Familiak ez ba du ikusten seme/alabaren identitatea edo ez ba du onartzen? Nola esku hartu behar dugu irakasleok?
- Ikastetxean neskekin asko harremantzen da eta modu femeninoak ditu: Neska sentitzen ote da? (LH-n gehiago) Homosexuala ote da? (DBH-n gehiago).
- Nola lagundu bazterketa jasotzen ari den ikasle bati modu zuzenean egin gabe?
- Zergatik mutila sentitzen dela esan mutilak gustoko baldin ba ditu? Zertarako prozesua egin alua izanik desira heterosexualak baldin ba ditu?
- Sexu aniztasuna landuko dela esan behar al diogu familiari?
- Zer egin bullying homofobiko kasu baten aurrean? Kasu hauek ekiditu daitezke?
- Nola jokatu trans identitatea adierazten duen ikasle baten aurrean?
- Nola landu familia aniztasuna gelan modu natural batean?
- Zer egin ikasle batek gorputz heziketan dutxatu nahi ez duenean? Identitate edo orientazioarekin zerikusirik al dauka?
- Mutila izan nahi duela esaten badu transexuala da? (rolekin lotuta eta aukera eskubideekin ez identitate transexuala adieraztea)
- Gelan ikasleak modu askean adierazteko aukera uzten ba diegu eta familiak ados ez ba daude?
- Nola lagundu kultur edo erljijo ezberdina dukan ikasle bati baldin eta gay/lesbiana edo transidentitatea adierazten badu?
- Nola landu gorputz aniztasuna trans identitate edo intersexualitate egoera posible bat dagoen gela batean?
- Adimen aniztasuna(aniztasun funtzionala) duen pertsona bat trans identitatea edo gay/lesbiana dela esaten badit? Posiblea da?
Ikusten dugunez formakuntzaren
beharra handia da eta horretan gaude.
BERDINDU ESKOLAK 2014. urteko datu
kuantitatiboak hauek dira:
Aholkularitza
12 ikastetxetan egin dute eta formakuntza 32 ikastetxeetan. 793 irakaslek hartu
dute parte emandako prestakuntzan.
Zenbat ikasleekin landu dute gai
hauek? Lehen Hezkuntzako 1400 ikasleekin eta BH-n 2886.
Zein da Berritzeguneen
zeregina? Eskaera argitu- Aholkularitza/Oinarrizko formakuntza- Deribazioa
beharrezkoa bada Berdindu Zerbitzura.
Bukatzeko “URREZKO
ARAUAK” gure ikastetxeetan irakasleekin lantzeko:
- Diagnostikorik ez egitea: sexu/genero identitatea eta desira orientazio gauza ezberdinak dira.
- Irakasleen papera: ikaslearen sexualitate prozesuan laguntzea, akonpainamendua egitea.
- Ikaslearen beharrak entzutea eta asetzea.
- Eskura ditugun balibide edo errekurtso ezberdinak identifikatzea: berdindu!, materialak…
- Genero estereotipoekin apurtzeko adibideak ezartzea (erreferenteak).
- Ikasleen segurtasuna bermatzen dituzten espazioak eraikitzea, arreta berezia jolastokietan, pasabideetan, jantokian, aldageletan...
- Tutoretza saioetan talde kohesioa eta giroa bermatzeko adimen emozionala lantzea.
- Transexualitate legea ezagutzea. “14/2012 legea, ekainaren 28koa, transexualak genero identitateagatik ez baztertzeari eta haien eskubideak aitortzeari buruzkoa”
DOCUMENTOS A CONSULTAR SOBRE LAS
REALIDADES LGTB- ALDARTE
Jóvenes
Sobre familias
Homoparentales
Lesbianismo
Migración
Mayores LGTB
Personas Trans
Situacion LGTB
en el mundo
Salud mental y
colectivo LGTB
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina