Euskal emakume aitzindari eta sortzaile bati
omenaldia egiteko aukera honetan, Julita Berrojalgiz ekarri nahi dut gogora. Frankismo garaian, klandestinitatean euskaraz
irakasten zuen irakaslea zen berau. Bilboko lehenengo ikastola 1957an sortu
zuen San Nikolas parrokiako katekesia praktikatzeko biltzen ziren geletan.
Aurrerago, Hezkuntza Ikuskaritzak eskola hauek itxi ondoren, etxez- etxe
ezkutuan ere ibili zen irakaskuntza lanetan. Baina garai hau ere azkar amaitu
zen, 1965an Hezkuntza legea aldatu zelako eta Batxilergora igaro ahal izateko
ikasleek Eskolaritate Kartila bat behar zutelako. Oztopoak- oztopo, Julita
Berrojalgiz eta bere taldeak, ikastolen ofizialtasuna lortzeko borroka hasi
zuten, baita lortu ere. 1966an, Resurreccion Maria de Azkue ikastola jaio zen,
zeinek 1968an euskaraz eta gazteleraz irakasteko baimena jaso zuen.
Gainera,
aipatzekoa da ere Julita Berrojalgizek eskolak euskalduntzeko prozesuan beste
hainbeste emakumeren laguntza ere izan zuela.
Karmele Goñi, Begoña Insunza, Txaro Mujika, Miren Olartetxea, Agurtzane Zigorraga eta Arantza Zubizarreta.
Emakume
aitzindarien bistaratzearen aldeko borrokak baditu bere sariak, eta horren
adibide da Julita Berrojalgiz izena jarri zaiola Bilboko kale bati.
Blogeko aurreko edizioetako postak irakurri
ondoren, bakarra aukeratzea oso zaila izan bada ere, Maiterena bereziki interesgarria
iruditu zaidala esan behar dut. Bertan, “Pornobrujas”
izeneko emakume talde baten laburmetraia aurkezten da, zeinek erasotuak izan
diren emakume batzuen indarra eta borrokarako grina azaltzen dituen. Film
honetan, aske bizi nahi duten lau emakume dira protagonista, eta hau da nire
aburuz, gaurkoan dugun gai honen erronkarik
garrantzitsuena. Gizonak eraikitako sistematik at, libre bizi diren
emakumeen irudia sustatu behar da. Bakoitzak bere izaera eta izan nahia
sortu behar ditu, historikoki egondako maskulinitatetik ihes eginez.
Bestalde,
beti aipatu izan dugun hezkuntzaren garrantzia goraipatuz, Curriculumean eta
eskolako materialetan emakumeen presentzia azaleratzea ezinbestekoa dela
iruditzen zait. Irakasleok gai ezberdinen azalpenen antzezlana egiterakoan,
eszenatokian gizon bezain beste emakume aurkeztu behar ditugu, etorkizunean
ikasleak beraien bizitzaren protagonista bihurtzen direnean parekidetasuna
natural bezala uler dezaten.
Amaitzeko,
garrantzitsua da gaur egun oraindik emakumea ikusezin egiten dituen eremu
eta arloak identifikatzea eta denon artean aldaketara bultzatzea.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina