Aurreko
edizioetatik honako post hau aukeratu dut, hausnarketa zuzena eta azalpen
garbiak ematen dituelako bideoez lagunduta.
Legeak gora eta
behera ibili ostean, arreta deitu didan puntua, jada IV.eta V. planeko
helburuen artean, bizitza pribatu eta domestikorako , autozaintza eta besteen
zaintzarako (elkar ardura eta zaintzaren etika) beharrezkoak diren ezagutza eta
konpetentziak curriculumean barneratzea agertzen dela izan da.
Heziberri 2020 planeko xedapen orokorretan,
Oinarrizko Hezkuntza zein Batxilergo eta Pertsona Helduen Hezkuntzaren barruan,
pertsonen garapen osoa eta bizitzaren esparru (pribatu, domestiko, publikoa)
eta egoera guztietan aritzeko beharrezkoak diren konpetentziak lortzea, bai
maila pertsonalean eta sozialean ere aipatzen da.
Harritu nau batez ere, aspalditik
itxuraz kontenplatua zegoelako, baina gero emaitzetan ez dakit nik batere
antzeman den azken urte guzti hauetan. Esparru domestikoaren aipamena egiten
da, pertsona baten garapenean ia ezinbesteko eremua dela iruditzen zait, baina
ni hezkuntza eremutik kanpo nagoenez, ez dakit kasu gehiegi egin zaion asmo
honi.
Argian argitaratutako elkarrizketa batean
adierazitakoagatik, Marian Morenok uste du irakasleek gauza asko egin
ditzaketela beraien egunerokoan eta adibide gisa etxeko lanen inguruko jakintza
hezkuntza arloan sartzearen garrantzia azpimarratu du: “Etxeko lanak egiten
jakiteak ezinbestekoa den autonomia ematen digu. Etxeko lanetan ez da
erantzunkidetasunik egon. Gu lan munduan sartzen gara, baina gizonak ez etxeko
lanen esparrura”. Horregatik, uste du garrantzitsua dela erantzunkidetasuna,
pertsonen zaintza eta gurasotasun berdinzaleak bezalako gaiak eskolara
eramatea.
Honekin lotura
zuzena izango luke, 2019an Hezkuntza Sailak buruturiko EAEko Hezkuntza-
Sistemarako II: Hezkidetza- Plana , Berdintasunaren eta Tratu Onaren Bidean –en
azaltzen diren 8 zutabeen artetik bosgarrenak, Autonomia pertsonala eta
independentzia ekonomikoa:
Hezkidetzak
etxeko espazioan ere jartzen du arreta, eta hori hiru norabidetan egiten du:
lehendabizi, pertsona guztiek behar dute autonomia izan beren
egunerokotasunean; bigarrenez, pertsona guztiei aitortu behar zaie (gehienak
emakumeak) beste pertsonen zaintzetan ardatz izan direla, eta egun direla; eta
hirugarrenez, etxeko eremuaren errealitatea aztertzea, etxeko lanen eta gizon
eta emakumeen zaintzaren banaketa desorekatuan historikoki eta gaur egun ematen
diren desparekotasunak aztertzea. Horren ondorioa da lanaren banaketa sexuala
eta, hortaz, desparekotasuna eta diskriminazioa azaleratzea. Era berean, eta
aurrekoarekin oso lotuta, independentzia ekonomikoa landu behar da,
independentzia pertsonala eskuratzeko oinarri gisa. Jakina da independentzia
ekonomikoa funtsezkoa dela tratu txarreko harremanetatik ihes egin eta bizitza
genero-indarkeriatik urrun berregiteko. Gainera, lan ordainduaren gaiari dagokionez,
azpimarratzekoa da oraindik ere emakumeak gehiengoa direla okerren ordaindutako
lanpostuetan, baita menpeko pertsonak zaintzeko kontziliazio-neurriak eskatzen
dituztenak ere. Kristalezko sabaia ere errealitate dugu gaur egun,
soldata-arrakala, hainbat lanposturen eta ibilbide akademikoen feminizazioa,
beste hainbaten maskulinizazioa, etab. Hori dela eta, hezkidetzak oreka lortu
nahi du, etxeko eremuan eta eremu publiko eta okupazionalean; etxean gizonen
eta emakumeen arteko benetako erantzunkidetasunik gabe, desoreka handia egongo
da eremu publiko edo profesionalean gizonen eta emakumeen arteko
desparekotasuna alderantzikatzeko.
Gai honek duen
garrantziaz ohartuta eta oraindik egiteko dagoena ikusita, balioen aldaketa
sustatzea ezinbestekoa da hezitzaileen lana norabide egokian bideratzeko.
Beraz, Curriculumaren transformazioari dagozkion egitekoen artean legoke
oraindik ere: etxeko lanak, autozaintza eta pertsonak zaintzeko beharrezko
ezagutzak sartzea, bizitzaren jasangarritasunerako ezinbestekoa dela aitortu
eta balioan jarriz.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina