ERREPRESENTAZIOA ETA DENBORAREN ERABILERA
Aste
honetan emakumearen errepresentazioa eta denboraren erabilera izan dugu
aztergai. Eta argi eta garbi ikusi dugu, hemen ere emakumearen presentzia oso baxua dela bai espazio fisiko
zein birtualetan, ez dela merezi duguna (sistema patriarkalaren arrastoak
oraindik, presentzia gizonarena da nagusiki).
Gaur egun
gure herri eta hirietan emakumeen izenak duten kaleak %10 baino gutxiago dira
eta horietatik gehienak santa edo ama birjina baten izena hartzen dute eta
beste batzuk erregina edo printzesen izenak. Teresa del Valle antropologoak kale izendegia eta memoriaren
garrantzia azpimarratzen ditu. Bere esanetan: “Memoria da gizarte batek garrantzitsu jotzen duena eta datozen
belaunaldiei transmititu nahi diena; kale izenak, monumentuak eta artearen
errepresentazioak hiri batean oso garrantzitsuak dira memoria sortzen dutelako
eta adierazten dutelako gizarte batzuentzat garrantzitsua dena”.
Beraz, garbi dago kale,parke,
plaza,eraikin esanguratsuak , … izenak jartzerakoan emakumearen presentzia
sinbolikoa areagotu behar dela, horrek emakumeoi espazio publikoan dugun tokia
sortzen eta geure buruak aintzat hartzeko erreferentziak topatzen lagunduko
baitu. Zaida Fernández-ek dioen
bezala : “Urbanismoa historiaren
materialtasuna da. Aipatzen ez dena ez da
existitzen, ez da errekonozitzen.
Leku bat izendatzea, momentu bat diseinatzea edo oroitzapenezko plaka batekin
seinalatzea oroimen sozialaren parte da, jendartean garrantzitsutzat jotzen
duguna ahanzturatik berreskuratzea baita.”
Espazio birtualetan ere
emakumearen presentzia aztertu behar da genero ikuspegitik, genero
ezberdintasuna eta sexismoa nabariak baitira. Sare sozialetan emakumearen
presentzia nabaria da baina apaingarri bezala azaltzen da, hipersexualizatua, …
Ezin da ahaztu sarean ere patriarkatua presente dagoela oraindik.
Hezkuntza
eremura jotzen badugu oso fenomeno antzekoa gertatzen da; neskek barneratuta
daukate espazio publikoen zati handienetan mutilak mugitzen direla, estereotipo
sexistei erantzunez. Hori oso garbi ikusten da ikastetxeetako patioetan
adibidez: mutilak dira patioko espazio handiena okupatzen dutenak baita hobeto
kokatuta dauden espazioak ere, erdian
eta futbola izaten da patio guztien ekintza garrantzitsuena ; neskak
bazterretan mugitzen dira jolas lasaiagoetan edo hitz egiten , izan ere, ondo
barneratuta daukate beraientzako esparruak beste batzuk direla.
Iazko
post hau aukeratu dut, ideia orokorrak era laburrean eta patio antolaketaren
adibidea oso aproposa iruditzen zaidalako: http://hezkeh0506.blogspot.com.es/2015/12/errepresentazioa-eta-denboraren_66.html
Eta
sentsibilizaziorako ondorengo bideo hau aproposa iruditzen zait batez ere ikus-entzunezkoetan,
publizitatean eta sare sozialetan nola eraikitzen diren identitateak azaltzen
da:
Guzti hau
ikastetxean lantzeko erronkak hauek izango lirateke:
·
Eskolako espazio ezberdinen
okupazio eta erabilera aztertu (patioa, pasabideak, gelak, komunak, …) eta
neskek erabiltzen duten espazioei garrantzia eman.
·
Eskolan erabiltzen diren
ikus-entzunezko eta espazio literarioetan eredu berdinkidea txertatu.
·
Irakasle taldea sentsibilizatzea
daukan garrantziaz jabetuz.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina