Jaia edo festa jendeak
giro alaian parte hartzen duen gizarte ospakizun mota bat da.
Oso kontzeptu zabala da: kideek edo familia batek elkarrekin egon eta
dibertitzeko soilik antolaturiko bilkura bereziak eta parrandak zein
erakunde ofizialek antolatu eta herritarrek ikusle gisa bakarrik
parte hartzen duten ekitaldiak dira jaiak. Herri elkarteek,
ikastegiek eta bestelako gizarte instituzioek ekimen bat
sustatzeko, pertsonaia baten omenez eta gertaera edo beste zerbaiten
gorazarrez bultzaturiko ekimenak ere, betiere herritarren parte
hartzeaz, jaiak dira.
Antropologiatik bereziki aztertzen den
gaia da jaia, erritu moduan. Horrela, jaia gizatalde baten
ideologia soziala irudikatu eta indartzen duen ekitaldia da.
Zehatzago jaia erritual iniziatikoa da iritsi berrientzat,
gizabanakoa taldean eta gizartean integratzen laguntzen duena
eta, aldi berean, identitate-erritua, taldearen nortasuna
indartzen duena.
Kultura baten oinarrizko elementua
izanik, pertsona bat jaio eta berehala hasten dira ospatzen jaiak
bere inguruan. Euskal Herrian, haurren ikastegietan ere ohikoak dira
jaialdiak, non gurasoek ere parte hartu ohi duten...
(wikipediatik)
Hau guztia kontuan hartzen badugu,
arreta bereziz zaindu beharko genituzke, gure jai eta ospakizunetan
txertatzen ditugun gaiak, mezuak, ideiak... momentu horiek duten
eragin eta ondorio emozionala dela eta, pertsonengan “arrasto”
izugarria uzten dutelako.
Honegatik beragatik da hain
garrantzitsua, jaiak eta ospakizunak, genero ikuspegiz jorratzea, hau
da, antolatzen-ospatzen ditugun jai-festa guztietan, “edozein
jarduera edo eremutan emakumeen eta gizonen arteko ezberdinkeriak
kontuan hartzen
dituen enfokea” argi izatea eta justifikaziorik
gabeko eta ezbidezkoa
den emakume eta gizonen ezberdintasuna
legitimatu eta iraunarazi egiten duen estruktura
sozial
hierarkikoari, patriarkatuari, aurre egiteko erabiltzea.
Adibide bezala, hortxe ditugu, nola
gaur egun ikastetxeetan bertan ospatzen diren jaietan, zein
ikastetxeen bidez edo hezkuntza mundutik bultzatutako horietan,
sistema patriarkalak baimentzen-sustatzen dituen botere-harreman
ez-berdintasunezkoak eta emakumeen aurkako indarkeria, nahiz emakume
eta gizonen estereotipoak mantendu eta iraunarazten dituzten jaiek:
Gabonetako ospakizunetan, Olentzero eta Mari Domingiren figuratik
hasi eta gizon-emakumeen janzkeraraino. Ibilaldia, kilometroak, Araba
euskaraz edota antzeko jaietan, ematen diren eraso-egoeretaraino.
Hortxe beraz, nahiko erronka gure
hezkuntza sistemarentzat, ez bakarrik jai eta ospakizunei dagokienez,
orohar, gizonak ardatz nagusitzat hartu eta sexismoa transmititzen
duen egungo hezkuntza sistema errotik aldatzea izango baita erronka
nagusia.
Honekin lotuta, hemen, Luixa Reizabal.
EHUko psikologoa, 'Genero Berdintasunean hezteko gida'-ren egileak,
Berrian eztabaidagai hartu duten atalean “Matxismoari
aurre egiten hezkidetzatik” izenburupean idatzi duena, erabat
interesgarria.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina