Patriarkatuak sustatzen dituen
bizi-programa ezberdinduen oinarria ez da inondik inora ere genitkoa,
kulturalki ikasitakoa baizik. Sistema horrek bidegabekeriak sortzen ditu
emakumeentzat eta sistema onartzen eta erreproduzitzen ez duten gizonentzat
ere. Gainera, azken urteetan feminismoan hurrengo ideia hau indarra hartzen
hasi da: generoa eta sexua eraikuntza soziokulturala dira. Hala ere, egungo
jendartea eredu dikotomikoaren gainean eraikia da instituzio ezberdinen
laguntzari esker.
Oraingo gaian sexu-biologikoa eta
sexu-orientazioa hausnartu ditugu:
Sexu-biologikoa: pentsamolde patriarkalak kategoria dikotomikoetan
oinarritzan da errealitatea aztertzeko: genitalen arabera neska ala mutila banatzen
ditugu. Baina badaude intersexualak direnak, hau da, bi sexuen ezaugarriak
garatzen dituztenak. Gainera, hainbat ikerketek adierazten dute sexu-banaketa
bitarrak ez duela islatzen genetikoki, fisiologikoki eta anatomikoki dagoen
aniztasuna.
Sexu-orientazioa: pertsonaren desirak edo zaltasun
afektibo-sexualak dira. Sistema patriarkalak heterosexualitatea aurresuposatzen
du. Horren arabera: homosexuala, heterosexuala eta bisexuala banaketa egiten
da. Hala ere, horiek ez dute genero-identitate eta sexu-aukeren errealitate
anitzen duten konplexutasuna biltzen. Ondorioz, zenbait kategoria berri hasi
dira lekua hartzen: asexuala, heteromalgua, homomalgua, pansexuala,
demisexuala,…
Identitatea eta aniztasuna:
Pertsonek izateko, sentitzeko,
agertzeko, egoteko ditugun amigabeko konbinaketa, aukera eta prozesu horien
guztien ondoriozkoa da munduan dagon aniztasuna:
LGTBIQ+ errealitateak eta lesbianismoa hautua politikoa: sigla
horiek lesbianak, gay, trans, bisexual, queer, intersexual eta bestelako
identitate eta praktika anitzak ikusarazi eta izendatu nahi ditu.
Trans*ak: egokitutako sexu
biologikoa eta norberak zer sentitzen denaren artean adostasuna dagoenean “cis
pertsonak” ditugu. Horren anotnimoa “trans pertsonak” dira. Trans kontzeptuak
biltzen ditu “genero-rol estereotipatuak betetzen ez dituen jendea, gorputz,
desira eta identitatearen transizioan dagoen jendea, eta genero aniztasun
ikuspegiarekin bat datorren jendea”.
Gorputz anitzak:
Gorputza, feminismoen barruan
aldarrikapen eremu garrantzitsua da. Ni azpimarratuko nuke gordofobiaren
inguruan sortzen ari den mugimendua. http://gordofobiadocumental.blogspot.com.es/
Hezkidetza aniztasunaren sustatzaile. Hezkidetzak
nola laguntzen du?
- - Sexu-genero sistema salatu eta gainditzen du
- - Ikasle bakoitzaren errepiikaezintasuna askatasunean garatzeko eskubidean sisnesten du
- - Heteronormatibitatetik aldentzen da
- - Aniztasuna bistaratzen du
- - Sexu-genero rolak betetzen ez dituztenei inguru segurua eskaintzen die
- - Esku hartzen du edozein aindarkeriaren egoeraren aurrean
- - Elkarbizitzaren alde egiten du
- - Heziketa afektibo-sexual ez heteronormatiboa sustatzen du
Gazteekin aniztasuna lantzeko zenbait
material interesgarri:
http://beldurbarik.org/eu/category/sexu-aniztasuna/
Bideo eta hausnarketa ezberdinak topatu daitezke Beldur Barik programaren
baitan
http://www.hamaika.eus/tb/bideo/79022
Idemtitateak programan Transexualitate gaia landu zuten. "Transexualak"
deituriko kolektiboak bizi duen egoera aztertu dugu IDEMtitateak saioan,
transexual kontzeptua bera zalantzan jarriz. Ixotz Louyestek eta Ainara Ruizek
euren bizipenak gurekin konpartitu dituzte eta Aitzole Araneta sexologoak
ikuspegi zientifikoa eskaini digu.
Eskolan lantzeko erronka batzuk:
- - Sexu, gorputz… aniztasuna bistaratzea eta berdintasunean heztea, hierarkizazio gabea
- - Irakasle eta eskolako komunitatearen konpromisoa egotea aniztasunaren alde
- - Gaia curriculumean txertatzea eta iraskaleei prestakuntza ematea gaiaren inguruan
- - Gurasoekin elkarlana sustatzea
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina