2016/11/19

Kaleak eta jaiak gureak ere badirelako!


Tradizioa pisua haundiko hitza dugu. Besteak beste, esanahia, identitatea edo jatorria dira tradizioari lotzen dizkiogun esangurak. Eta tradizioak emanda, jaiak eta ospakizunak ditugu: gure izaeraren jatorria eta historiari lotuta doazenak. Finean, jaiak eta ospakizunak ez dira gizartean ematen diren eszenifikazio soilak, kultura-adierazpen sendoak ere badira, aurreko edizioan esan zen bezela.

Jaiak eta ospakizunak gizartearen isla dira. Ospatzen ditugun usadioak nundik datozen eta zergatik ospatzen ditugun erreparatu behar genuke. Ohituren arriskua hori baita: ahanztea nundik datorren ospatzen duguna, eta gure jatorria. Gure jatorria garrantzitsua den era berean, nora joan nahi dugun ere, ahaztu ezin dugun jomuga da, baita jaietan ere. Horregatik, eta Argiako dokumentalean behin baina gehiagotan esaten den moduan, jaiek ezinbestekoa dute eguneratzea, gizartera eta bertan bizi den jendartera moldatzea, denboran iraun behar badute. Moldatzea, eraldatzea izango da jaiak iraunarazteko gakoa.

Halere, oraindik argumentu sendoa izan ohi da 'horrela egin izan dugu beti', pentsakera honek aurreratzea, progresatzea galarazten du, determinismora kondenatu eta aldarrikatu diren eskubideak jaietan txertatzea eragotziz edo zailduz.

Argiako dokumentalean esaten den bezala, tradizioaren izenean, giza-eskubide asko ukatzen dira egunero egunero. 'Dantza demokratizatu egin beharko genuke, erreferentzia irekiagoak sartu, beldur barik' hala dio Kriskitina dantza taldeko Marisa Barrenak. Aipu honek ezin du arrazoi gehiago eduki beregan. Jaiak ere jardun politikoak dira, aldarrikapenez beteak, eta jaietan denok goza dezagun, ezin dugu 'hau beti horrela egin izan da eta beraz, horrela egiten jarraituko dugu' argumentuaren atzean ezkutatzen jarraitu. Ene ustetan, hau progresioa ukatzen digun aitzakia hutsa da.

Jaiak dinamikoak izan behar duten era berean, patriarkatua ere dinamikoa da (patriarkatua azkarra da, eta bereahala aurkituko du bizirauten jarraitzeko modurik); garai berrietara moldatu egiten da, opresio edo zapalkuntza modu berriak aurkituz bere egitura mantentzeko. Hau da, oinarrian patriarkatuaren balore berberak badaude ere, - zapalkuntza, mendekotasuna, botere harremanak, diskriminazioa, etekina, dirua, norma-, oinarri horien adierazpenak ezberdin gauzatuko dira gizarte batean ala bestean, garai batean ala bestean. Hala, feminismoak egindako aldarrikapenak ere bereganatzeko estrategia erabiliko du, aldarrikapen askatzaileei buelta eman eta bere onurarako erabiliaz. Tranpa hontan kokatuko genuke, esaterako, Amaren eguna delako ospakizuna.


Hori guztia kontuan izanik, hausnarketan aipatu ditudan eta astean zehar egindako ideia garrantzitsuen akrostikoa honakoa dugu:



Pasa den edizioko ekarpenetatik bat hautatu behar ezkero, hainbat ekarpen kuxkuxeatzen ibili ondoren eta haiek proposatutakoak erabili ondoren, oso interesgarria iruditu zait hurrengo hau:

Bukatzeko, jaiak eta ospakizunak hezkidetzaren ikuspuntutik lantzeko baliabideren bat aipatze aldera, esanguratsua iruditzen zait uda hontan Euskal Herri mailan jaietan ematen diren eraso matxistei erantzun sendoa emateko sortu den mugimendu feminista: autodefentsa feminista oinarri hartuta, jai guztietan (salatu edo ez) beti ematen diren erasoen aurrean defendatzeko daukagun eskubidea guztiz legitimoa dela aldarrikatzen duena, eta ahizpatasuna, emakume, trans, bolleren arteko elkartasuna, aliantza eta konplizitatea bide dituena.



Lemak dioena, 'beldurra aldez aldatuko da', benetan gorpuztu ez den arren (eraso bat ematean, oraindik, askok duen jarrera indiferentea ikusita), nahiz eta beldurra aldez aldatuz ez, emakume, bollera, trans eta abarroi ahalduntzeko balio izan diguna. Beldurra ez ezik, erantzunkizuna ere aldez aldatu behar dela aldarrikatzen baitugu. Iada aurrez Lujanbioren ekarpena entzun dugun arren, berriro dakarkit, jai eta ospakizunen gaietarako ere, oso aproposa dugulako.


Jarraian, jaiak ikuspegi feministatik aldarrikatzen dituzten erreferentzi batzuk:



Ezin badut dantza egin, hau ez da nire iraultza!”
[Emma Goldman]


Gora ligoteo sanoa!

Deustuko Talde Feministak egindako bidio bat:

Matxote kontuz ibili!:










iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina