Parte hartzea, garatu daitekeen ahalmena da; inguruarekiko
inplikazio modu bat, errealitatea sortu eta aldatzeko modua. Baina, gaur egun oraindik,
gure gizartean gai honen inguruko bereizketak nabarmentzen dira, sexu-genero
estereotipoek jartzen dituzten mugen ondorioz.
Egia da, hainbat eremutan emakumeen parte
hartzeak gora egin duela, baina horrek ez du esan nahi berdintasuna lortu denik.
Izan ere, genero ikuspegia barneratu ezean, sexu-generoaren bereizketak agerian
gelditzen jarraituko dute.
Gauza bera gertatzen da hezkuntzako eremuan
ere, bertan erabiltzen diren baliabide eta jarrerek, partaidetzarako
zailtasunak erreproduzitu egiten dituzte. Hori honela izanik, gai honen
inguruan lan handia dago egiteko, denon parte hartzea bultzatzeaz gain, guztion
iritziak balio bera dutela adierazteko. Azken batean, parte hartzea erabakitzea
da, eta denon aukera berdintasunaren alde egin beharra dago.
Aurreko urteko sarreretatik, aste honetan,
Maite A. S. ren posta gomendatzea pentsatu dut, oso hausnarketa interesgarria
iruditu zaidalako. Bertan, berak emakumeen parte hartzearen inguruko ideia
ugari aipatzearekin batera, berak gai honen inguruan izandako esperientzia
azaltzen digu, errealitatean emakumeok izan ohi ditugun zailtasunen berri
emanez. Hori honela izanik, esan bezala, argi dago, denon parte hartzea
sustatzearen alde egin behar dugula.
Honekin lotuta, gogoko ditut, bertan aipatu
dituen Valentina Tereshkovaren hitzak: “Hegaztiek hegal bakar batekin hegan egin ezin duten bezala, espaziorako
hegalaldiek ez dute aurrera egingo emakumeen parte hartze aktiborik gabe".
Horretaz
gain, bertara ekartzea gustatuko litzaidake, baita ere, emakumeen partaidetza sozio-politikoaren inguruan hainbat sarreretan ikusi
ahal izan dudan bideoa, benetan interesgarria iruditu zaidalako.
Partaidetzaren gai hau dela
eta nire ingurura begira jarri naiz, bertan generoaren arabera ematen diren
berezitasunak behatzeko asmoz. Horretan ari nintzela ohartu naiz, haur
txikienen kasuan generoak gai honetan eragin handirik ez duen arren, ikasleak
zenbat eta helduagoak izan orduan eta nabarmenagoa dela, hauen partaidetzaren
ezberdintasuna. Hau da, mutilak gehiago ausartzen dira parte hartzera, nesken
aldean. Hau honela izatearen arrazoia, gizartearen eragina delakoan nago,
gizartetik barneratu dituzten ideien eragina, alajaina. Horregatik, gizarteko
ideiak aldatzea ezinbestekoa izango da, emakumeen parte hartzearen garrantzia
sustatuz eta gizonezkoen edo emakumeen iritziek balio bera dutela azpimarratuz.
Horretarako ordea, garrantzitsua izango da,
ikasgelan partaidetza lantzea, hauei erreferentziazko ereduak emanez. Horretarako,
partaidetzarekin lotutako ekintzak burutzea interesgarria izango da, hauek
ekintza honetan trebatu daitezen. Hona hemen, nerabeekin burutu daitezkeen
jarduerak biltzen dituen gida.
Ikasleez gain ordea, hezitzaileek ere parte
hartzean trebatzea ez litzateke batere gaizki egongo. Horregatik, parte
hartzearen inguruko ideiak biltzen dituen txosten bat aurkitzeaz gain, helduekin
parte hartzea lantzeko ekintzat jasotzen dituen gida ere aurkitu dut.
Aipatu berri ditudan dokumentu hauetan, parte
hartzea orokorrean lantzen da, generoen bereizketaren gaian sakondu gabe. Hala
ere, kontuan hartu behar den gauza da partaidetza parekidearena. Hau da, neska
zein mutilak berdintasunean parte hartzera bultzatu behar dira beti, bien
iritziek balio bera dutela jakinaraziz.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina