2022/03/16

TRUKO (TXARRA) ALA TRATU (ONA)?

 

 





 

Iazko ikaskideen post-etatik hurrengoko hau aukeratu dot:

“TRATU ONETIK ELKARBIZITZA POSITIBORANTZ”

https://hezkeh0506.blogspot.com/2021/03/tratu-onetik-elkarbizitza-positiborantz.html

Aukeraketa honen arrazoia testuaren koherentzian dago batez ere. Baina baita proposatzen dituen baliabideen kopuru eta kalitateagatik ere. Bere sarrera ez da batere leuna, horren zuzena den baieztapen honekin kolpatzen baitu irakurlea hasieratik: Ikastaroa aurrera joan den heinean, behin eta berriz agerian geratu da itxuran berdintasunaren aldekoa den arrazoibidea erakusten badu ere, eskolak ez duela berdintasunean hezten”.

Baina arazoa aurkeztu ondoren irtenbidea ere proposatzen du, eta horretan datza post honen  kalitatea nire ustez: Eskolaren azken helburua ikasle bakoitzaren garapen integrala den neurrian, pertsona bakoitzarentzat leku seguru bihurtu behar dugu. Nola? Ikasle bakoitza askatasunean eta berdintasunean heziz. Horretarako gako bat, aste honetako gaia: tratu onak, hezkuntza-komunitatean harremanetarako ardatz. Horren bitartez benetako elkarbizitza positibora iritsiko gara.”

 

Ikasleekin lantzeko aproposa izan daitekeen baliabide eta abesti/bideo bat aurkeztu:

Nik hain ederra den abesti herrikoi hau proposatzen dot: “Maitiak galde egin zautan”.

Kontuz zeren abestia ospetsua bada ere, bere garaian Aita Donostiak jasotako doinua eta egun denok ezagutzen doguna ez dute zerikusirik. Dena dela, atal honetan hitzak aztertuko ditugu, eta ez musika.

Hain ospetsua eta doinu ederra daukan kantu herrikoi honek baditu bertso batzuk zeintzuk gaurko ikuspegi guztietatik ez zutenak pasatuko inolako filtrorik. Horregatik utzi behar al dogu berau abesteari? Ez dot uste hori ere irtenbidea denik. Agian hobeto da ikasleei azaltzea zer dagoen hor azpian, zein den testu horren eratorria eta testuingurua. Bai gaiagatik eta bai eskatzen dabien jakintza mailagatik agian DBH3-4 mailetarako iruditzen zait egokiena.





MAITIAK ERRAN ZAUTAN

TESTU NORMALIZATUA

MAITEAK ESAN ZIDAN

KANTUTEGIA

Cancionero Vasco

ARGITALPENAREN URTEA

1994

ARGITALETXEA

EUSKO IKASKUNTZA

ARGITALPEN TOKIA

DONOSTIA

JASOTAKO TOKIA

SARA

BILTZAILEA

AITA DONOSTIA

(Eratorria: Eusko Ikaskuntza / Euskal Kantutegia)

https://www.eusko-ikaskuntza.eus/eu/dokumentu-fondoa/euskal-kantutegia/ab-2287/

 




Lehen bertsoa guztiz suntzitzailea da kulturaniztasunaren ikespegitik. Emakumeari bere bikoteak galdetu dio ea polita den, polita bai, baina azal kolore beltza duela… Arrazakeri (eta matxista ere? Ohartu emakumeari atsekituta dagoela hain zuzen ere) kutsua duen testu honen eratorria kristauen bibliaren barnean, Salomonen “El Cantar de los Cantares”-en oinarrituta omen dago. Irakurri dezagun lehenik euskal kantuaren bertsioa:

“Maitiak erran zautan
Pollit nintzanez;
Pollit, pollit nintzela,
Bainan larrua beltz”.

 

Eta orain aztertu ditzagun aipatu dogun bibliako hurrengoko bertsoak:



"Beltza naiz, baina barregarria, Jerusalemgo alabak,

Quedarreko dendak bezala, Salmaren pabiloiak bezala. "

"Beltzarana naiz, baina ederra, Jerusalemgo alabak,

Quedarreko dendak bezala, Salomonen pabiloiak bezala. "

                                                                         1abestia



Hortaz, egun horrenbeste kritikatzen doguzan erregaeton musika erritmoarekin batera datozen hitzak, benetan kritikagarriak badira ere gehienak, agian horrelako adibide bat plazaratzea ere ez legoke txarto. Azken finean KULTURA GUZTIETAN daukagu zerbait aztertzeko eta iritzi kritikoz ber-ikusteko. Dena dela, zein polita den abesti hau Imanol abeslariaren abotsean… (doinu desberdina baina hitz berdinak)

 


https://www.youtube.com/watch?v=bh8Up4J9fQA

 

Zein dira zure ustez hau guztia hezkuntzan/jendartean lantzeko erronkak?

Nire ustez eta aurrekotan behin baino gehiagotan esan dodanarekin bat eginik, zailagoa ikusten dot gai hau tratatzea gizarteko eremuetan hezkuntzan tratatzea baino. Azken fienan, gutxienez Ikasleak irakasleak zer esaten duen entzungo du eta askok kontutan hartu eta barneratu ere. Aldiz, gizartean kontu hauek beste historia bat dira. Erosotasuna, inertziak, pauta kulturalak, erresistentziak, urteetan “irabazitako pribilegioak”,… Hau da, esango genuke zoritxarrez ia guztia kontra dagoela.

Hezkuntzara murgilduz erronka nagusi bat autoestimua lantzea izango litzateke nire iritziz. Hona hemen zer esaten dozkun HEZIBERRI 2020-k autoestimuari buruz IKASTEN ETA PENTSATZEN IKASTEKO KONPETENTZIA atalaren barnean:

 

“Gertatu direnak ulertzen laguntzen dute norberak sortutako ideiek, planteatutako egoerari erantzuna ematen, nork bere jokabidearen ardura hartzen eta autokontzeptu positiboa eta autoestimu baliotsua garatzen”. (76.or.)

Eta aurrerago

NORBERA IZATEN IKASTEKO KONPETENTZIA barnean, autorregulazioari eta autorrealizazioari buruz hitzegiterakoan honako hau diño HEZIBERRI-k:

 

“Autoestimua garatzea, hau da, norbere buruaren gaineko balioespen positiboa eta errealista (dimentsio afektiboa)”. (94.or.)

 



Aurrerago, Norbera izaten ikasteko konpetentzia:

“Adimen emozionala garatzeko aukera handiak ematen ditu ikaskuntza arlo honek. Eguneroko bizitzako egoerak antzezteko aukera ematen digu jolasaren testuinguruak, eta antzeztean bizi dituen egoera askotarikoen bidez, emozioak eta portaera motorra autorregulatzeko aukera izango du ikasleak, baita errealitate-oinarri doitua izango duen autokontzeptua eta autoestimua lantzeko ere. Era berean, autokontzientzia, autokontrola, motibazioa, enpatia eta harremanen kontrola lan­duko ditu, funtsezko direnak gure nortasuna modu harmonikoan eta orekatuan garatzeko”. 145.or.

 

Hortaz, dokumentuetan bada ere bideak nolabait markatuta daude. Orain Laster heldu behar zaigun curriculum berrian agian zerbait aldatzen da eremu honetan ere: onerako izan dadila!

 

 

 

 

 

 

 

 


iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina