Askatasuna
mugatua duenarentzat egunak eta gauak lau ertz ditu. Ertz itxiak, mugatuak.
Espazio irekian ez luke horrela izan behar, eta ertzak eta mugak nonahi aurki
daitezke. Bereziki genero ikuspegitik jarrita. Gizonezkoentzat, oro har,
espazio oro librea da. Emakumezkoentzat, hainbat kasutan, gune, toki eta
espazio ugari ilunak, beltzak dira. Eta beste hainbat kasutan espazio egokirik
ez dago emakumeentzat. Errepresentaziorik ez, eta beraz, “aipatzen ez dena ez
da existitzen, ez da errekonozitzen”. Bazterreko espazio horiek eta irabazi
beharreko beste espazio horiek aztertu eta eraldatzea litzateke egungo
jendartearen helburu nagusietakoa.
Aurreko
edizioetako lanen artean “Espazio publikoa berreskuratuz” post-a nabarmendu
nahiko nuke, gaiari lotutako azalpenak oso ondo islatuta daudelako.
Espazio
fisikoaren alderdietako bat segurtasunaren pertzepzioa da. Hiriko Kolektiboaren
hitzetan, “sentsazio eta esperientziaren araberakoa izaten da lekuei ematen
diegun erabilera. Hori dela eta, gurekin zerikusirik ez duten espazioak ditugun
neurrian, ez dugu leku atseginik izango eguneroko bizitzan behar sozialak
garatzeko, sozializaziorako eta elkarbizitzarako”.
Hori
ekiditeko hiri debekatuen mapak egin beharko lirateke herri guztietan, helburu
bezala emakumeek beraiek haientzako irisgarritasun eta segurtasun eskasa duten
gune ilunak identifikatzeko, hobekuntza proposamenak egiteko eta ahal den
neurrian martxan jartzeko.
Emakundek
honi buruzko aurkezpen landua eskaini zuen, bideoan ikus daitekenez.
Garazi
Lizasok dioenez, “arkitektura tresna bat da, eta ez soilik artea edo zientzia
objektiboa. Jendarte jakin bateko baloreak materializatzen dituen tresna da”.
Azalpen honekin erabat lotzen da Architectural Digest aldizkarian aurki
daitekeen artikuluan, zeinean emakumeek abiatutako arkitekturan jartzen den
azpimarra.
Espazioaren
eraldaketa erronka nagusietakoa da, gaur egungo jendartean. Ez soilik puntu
ilun eta beltzen eraldaketa lortzeko. Baizik eta kasu askotan emakumeari dagokion
tokia ere eskaintzeko.
Hezkidetza
Planaren “ESPAZIOAK IKASTETXEAN, ESKOLAZ KANPOKO JARDUERAK ETA JARDUERA OSAGARRIAK”
seigarren zutabean hainbat aipamen baliagarri aurki daitezke:
Ikastetxeei
dagokionez, joera aldaketa bat badago. Jolastokietan jarduerak eta espazioaren
banaketa harreman berdinzaleagoak eta erabilera bidezkoagoa bultzatzeko
diseinatzeko ahalegin bat antzematen da.
Era berean,
eskolaz kanpoko jarduerak eta jarduera osagarriak mutil eta neskek modu
berdinzalean partekatzeko proposatu behar dira: Tradizioarekin lotutako
ospakizunek, kirolarekin eta aisialdiarekin lotutako jarduerek…. berdintasunerako
eta estereotipoekin hausteko ekimenak bideratzera eraman behar gaitu.
- Lehia-jolasak ezabatzea eta lankidetza-jolasak egitea.
- Kantxaren erabilera orokorra proposatzea, neskek zein mutilek jolas-garaian jarduerak egin ahal izan ditzaten.
- Solaserako zonak planifikatzea; taldean atseden hartzekoak; lasaitasunez paseatzeko lekuak; harremanetarako lekuak; mahai-jokoetan aritzeko lekuak.
Ikastetxez
kanpoko espazio publikoan, emakume arrunten edo nabarmendu direnen lanari eta
bizitzari buruzko erreferenteak azaleratu beharko lirateke. Zeregin handia dago
kale izendegietan, kaleak sinbolismo handiko erreferentziak diren aldetik. Eta
baita memoriaren bidetik ere, garai bateko langintzak balioan jarriz.
Denboraren
erabileraren kudeaketari dagokionez, emakumeek eta gizonek etxeko lanetan eta
zaintza kontuetan bizi duten desoreka zuzentzeko neurriak hartu beharko
lirateke.
Hezkuntza
sisteman ikasleen garapen berdinkiderako elkarbizitza espazioa eta denborak
aztertzea, eta sexismoa edo androzentrismoa antzematen denean birdefinitzea.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina