Aurreko urteetako posten artean honakoa hautatu dut. Izan
ere, oso ongi laburbiltzen du idenitatearen auzia. Bertan irakurgaiko honako
esaldia berreskuratzen du:
“Identitatea autokontzeptuaz haratago doan ideia da eta
nor naiz ni? galderari erantzuten dio. Beste pertsonengandik bereiztea eta,
aldi berean, talde baten partaide izatea ahalbideratzen duten ezaugarriei edo
alderdiei dagokie identitatea. Eraikuntza pertsonala, subjektibo eta banakakoa
da, baina baita eraikuntza soziala ere.”
Hezkuntzaren egitekoa identitatearen garapean, beraz, hala labur dezakegu: beste pertsonengandik
bereizteko eskolak gune askea eta segurua eskaini behar die ikasleei, eta talde
partaide izateko inklusioa ahalbideratuko duena. Azter dezagun honen inguruan legeak
dioena.
Heziberri 2020k “Oinarrizko Hezkuntzaren
xedeak” aipatzerakoan honakoa esaten du: Oinarrizko Hezkuntzan
zehar prestatu behar
dira belaunaldi berriak
helduarorako, oinarri sendoak
emanez bizitza osoan
zehar ikas dezaten
eta gai izan
daitezen norberaren bizitza
zentzuz bideratzeko, norberaren destinoak
hautatzeko, norberaren aukeren
ardura hartzeko eta
gizartean integratzeko, modu
aktibo, kritiko eta
arduratsuan.
Eta
Oinarrizko Hezkuntzaren xedeen artean
hauxe aipatzen du:
b) Pertsonaren garapen
integrala, maila guztietan: garapen
fisikoa, kognitiboa, komunikatiboa, soziala,
kulturala, morala, afektiboa
nahiz emozionala, estetikoa
eta espirituala.
Identitateaz ari
da, identitatearen garapen osoaz. Eta noski, garatzeko askatasunezko ingurune
segurua izan behar du eskolak.
“Aniztasuna eskola
inklusiboan” atalean, honako aniztasunak aipatzen ditu: Kultura‐aniztasuna; Gaitasun‐aniztasuna; Baliabide sozio‐ekonomikoen aniztasuna; Sexu‐joeren
aniztasuna eta Genero‐aniztasuna. Eta honela deskribatzen du: Gizarte‐konstruktu
bat da generoa,
ikasle guztien oraina
eta geroa baldintzatzen dituzten
desberdintasun bidegabe askoren
berri ematen diguna.
Eta horri eransten dio Ikastetxeak inklusiozko
ingurune izatera iritsiko
badira, beharrezkoa dela hainbat alderdi asetzea, horien artean: Ikasle guztien
ikaskuntza eta parte‐hartzea sustatu
behar da; zaurgarrienena, batik
bat, haiek baitute
baztertuak izateko arrisku
handiena, dela desgaitasunen bat
dutelako, dela beste
edozein arrazoi (sexua,erlijio,kultura,etnia...) dela
tarteko.
Horiek lortzeko ezinbestekoea da
curriculum ezkutuari heltzea, nola ekoiztuko dugu askatsunean eta
berdintasunezko harremanetan oinarritutako eskola inlkusibo eta gune segurua
gure pentsatzeko, izateko eta esateko erak ez baditugu berreraikitzen? Begietan
dugun benda kendu, aurreiritziak lade batera utzi, memean bezala, geure kaxa edo kutxa hertsietatik irten eta begirada zabaldu
behar dugu betaurreko moreen laguntzarekin. Ikastaroan zehar ohartu gara zenbat
alderdik duten garrantzia eduki eta baliadideez gain, hala nola, denbora eta espazioaren
erabilerak, parte-hartzeak, hizkuntzak, autoestimua lantzeak, lankidetzak… Behar-beharrezkoa
da irakasle guztiak bide berean jardutea eta hausnarketarako guneak eraikitzea.
Nire inguru hurbilean
genero-identitateen inguruan eman
dira aurrerapenak, bai noski, ezetz esatea gezurra izango litzateke. Desikasi
behar izan ditugu aurrez ziurtzat ematen zirenak, ustez bistakoak. Duela urte
gutxi zaila zen azaleratzea gizon edo emakume zisgeneroen identitateaz gain,
beste identitate batzuk ere badaudela. Gaur horiei buruz aritzen gara; naturalizatuago
dago, esaterako, ikasle transen presentzia geletan, protokolo berezia egina dago
gainera… baina bide luzea dugu aurretik. Gogoan dut iaz Josebe Iturriozen bideoa gelan lantzerakoan galdera bera zutela
ikasle eta baita irakasle askok ere, “orduan, ez bada ez gizona ez emakumea,
zer da ba?”
Adibide honekin argi geratzen da, ene ustez, sistema
bitarraren mende bizi garela…. ZuriƱe M. Baztanen hitzak datozkit gogora: “Irudika dezagun horrela. soka baten mutur batean gizonak
daude eta bestean emakumeak. Ulertuko bagenu continuum bat dagoela eta ez
dugula zertan bazter bat edo bestea izan”.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina