HEZKIDETZAREN
MARKO LEGALA
Aste
honetako irakurgaian ikusi dugun bezala baditugu gure inguruan emakume eta
gizonen arteko berdintasuna sustatzeko eta bermatzeko hainbat lege eta
hezkuntza prozesuari arretaz begiratzen diotenak, hezkuntza eremua oso
garrantzitsua bait da pertsonen bizitzarako prestakuntzan; hezkuntza eremuan
eragile hezitzaile guztiak inplikaturik
daude.
Symbaloo batean jasota daude kronologikoki
euskal hezkuntza sistemako legeria eta bertan agertzen den oinarrizko lege bat Euskal Eskola Publikoaren Legea da: “Irakasten denaren hezkidetzazko izaera
bermatu behar da”.
Historian
zehar berdintasunaren inguruko Legediak onurak ekarri dituela garbi dago eta lege hauei esker aurrerapen asko eman badira
ere, oraindik parekotasun erreala lortzeko bide luzea dago. Legeak hainbat
teoria indartzeko argumentu bilakatzen dira, lagungarri dira, baina ez
nahikoak. Nire ustez oraindik berdintasun errealaren bidean dagoen erronka
nagusia gizartearen formakuntza
eta kontzientziazioa da,
emakumeen eta gizonen berdintasuna ia-ia lortuta dagoenaren ustea oso zabalduta
bait dago eta ez dago estatistiketara jo
besterik hori horrela ez dela ikusteko (lan merkatuari buruzkoak, partaidetza
soziopolitikoa, emakumeen aurkako indarkeria, …). Oraindik gizarte patriarkatu
baten bizi gara eta androzentrismoak eta sexismoak pil-pilean jarraitzen dute. Mendebaldeko
herrialdeetan nabariagoak dira legedi hauek, izan ere, garatu gabeko
herrialdeetan gu baino egoera larriagoan daude.
Honez gain legeak paperan idatzita gelditzen
dira eta nahiz eta eragile politiko guztien adostasuna jaso, ez du ezertarako
balio ez badira legeak bideratzeko neurriak hartzen , baliabideak
ipintzen eta pertsonen konpromisoa
lortzen.
Hezkuntzaren
alorrera joanda, esan behar dut eskola eremuan muturreko kasuak aztertzera
behartuta daudela, baina bestelako genero indarkeria sinbolikoetan,
curriculumaren eraldaketa, ezkutuko curriculumaren hausnarketan, material
didaktikoaren azterketan eta irakasleon formazio progresiboan, adibidez,
desoreka handiak daude. Legeak berdintasuna aldarrian jartzen duen arren,
genero berdintasuna balore
gisa ez dugu barneraturik eskola komunitatean eta erresistentziak handiagoak
dira jarrera hezkidetzaileak baino. Beraz, eskola eremuan ere lan taldearen sentsibilizazioa
landu beharra dagoela uste dut (sentsibilizazio guneak indartuz eta formazio
saioak eskainiz), begirada hezkidetzailearen garrantziaren kontzientzia
esnatzeko.
Aztertu ditugun lege
guztietatik honako hau aukeratu dut esanguratsua egin zaidalako: Emakumeen eta Gizonen Berdintasun
eraginkorra lortzeko Lege Organikoak (2007ko martxoaren 2a) 24. artikulua.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina