Hurrengo paragrafoak oso ondo deskribatzen du hainbat familiatan gertatutakoa: "Nire etxean ez da inoiz sexualitatearekin lotutako ezer aipatu. Behin galdera bat egitea bururatu zitzaidan, eta aita gorritu egin zen eta gaia aldatu zuen."
Familia askotan sexu-informazioa horrelakoa izan da, baina ikastetxean ere ez da oso desberdina izan. Hainbat kasutan, ikasleek jaso duten hezkuntza afektibo-sexuala zientzia-klaseetako ugalketa-aparatuaren funtzionamendura mugatu da.
Hezkuntza afektibo-sexualik ez izateak ondorio larriak ekar ditzake: nerabeen haurdunaldiak, sexu-transmisiozko gaixotasunak, pornografiarekiko mendekotasuna, arriskuko sexu-praktikak, indarkeria, diskriminazio-jarrerak, harremanetan errespeturik eza…
UNESCOk, “Orientaciones técnicas
internacionales sobre educación en sexualidad: un enfoque basado en la
evidencia” izeneko azterlanean,
sexualitatean hezkuntza integralak duen garrantzia adierazten du.
"Sexualitateari buruzko hezkuntza integrala sexualitatearen
alderdi kognitibo, emozional, fisiko eta sozialei buruz irakasteko eta ikasteko
curriculumean oinarritzen den prozesua da. Helburua da haurrak eta gazteak
prestatzea, ezagutza, trebetasun, jarrera eta balioekin, ahalduntzeko: osasuna,
ongizatea eta duintasuna gauzatzea; errespetuzko harreman sozialak eta sexualak
garatzea; beren aukerek beren ongizateari eta gainerakoei nola eragiten dieten
kontuan hartzea; eta bizitzan zehar dituzten eskubideak zein diren ulertzea eta
horiek babesten direla ziurtatzea.”
Azterlan horrek defendatzen ditu,
besteak beste, sexualitateari buruzko hezkuntza integralak curriculumaren parte
izan behar duela, zorroztasun zientifikoa izan behar duela, adin eta
garapen-etapa bakoitzerako egokia izan behar duela eta giza eskubideak eta
genero-berdintasuna izan behar dituela oinarri.
- Berdintasuna eta aniztasunarekiko errespetua bultzatzen laguntzen du.
- Ikasleei abusuak identifikatzeko eta saihesteko aukera ematen die.
- Sexu-transmisiozko gaixotasunak saihesten irakasten die ikasleei.
- Genero-indarkeria prebenitzen du.
- Sexualitate osasungarria garatzen laguntzen du.
- Ikasleen autoestimua eta beren buruarekiko konfiantza garatzen ditu.
- Zenbait gurasok, alderdi politiko batzuen laguntzarekin, Gurasoen PINa eskatzeko plataforma sortu dute.
- Kontrako beste mugimendu bat Nafarroako Skolae programak jasan duena izan da. Familia batzuek eraman dute hezkidetza-programa hori justizia-auzitegietara.
Asko gustatu zait Oihanaren paragrafo hori, erabat ados nago berak esandakoarekin eta horregatik bere ekarpena gomendatu nahi dut.
- Carme Sanchezen "Del tabú a la educación" izeneko bideoa. Carme Sanchezek, sexologoak, ondorengo bideoan oso ideia argia ematen du hezkuntza afektibo-sexualaren garrantziaz. Bideoa oso interesgarria iruditzen zait DBHko ikasleekin ikusteko eta horiekin eztabaida eta hausnarketa egiteko.
- UNESCOk “Orientaciones técnicas internacionales sobre educación en sexualidad: un enfoque basado en la evidencia” egindako azterlana. Asko gustatu zait proposatutako hezkuntza afektibo-sexualaren markoa. Gainera, nire ustez, gaiari buruz oso azterketa osatua egin du. Hezkuntza afektibo-sexualean ikasteko funtsezko kontzeptuak, gaiak eta helburuak aztertu eta proposatzen ditu.
- "Sexumuxu" heziketa afektibo-sexualari buruzko programa, Eusko Jaurlaritzako Osasun Sailak sustatua. Teknologia berrietan oinarrituta dago, eta DBHko hirugarren eta laugarren mailetako ikasleentzat da. Helburu nagusia da nerabeei laguntzea dituzten premia afektiboak eta sexualak gobernatzeko gaitasunak barneratzen. Horretaz gainera, materiala eskaintzen du, bai irakasleentzat, bai gurasoentzat.
- Hezkuntza afektibo-sexuala curriculumean ezartzea, nahitaez egin dadin. Hezkuntza mota hau zeharkakoa denez (hezkuntza afektibo-sexuala, berdintasuna, bizikidetza, hezkidetza, etab.) ez du aparteko lekurik izan hezkuntza-curriculumaren barruan, hainbat gairekin erlazionatzen delako.
- Irakasleen prestakuntza espezializatu handiagoa eta administrazioaren laguntza izatea. Irakasleak ez dira seguru sentitzen. Prestakuntza falta da, baina ez hori bakarrik, baita administrazioen laguntza sendo eta irmoa ere, sexualitatea gai tabua baita, eta oraindik ere irauten dute behar bezala gauzatzea eragozten duten mito eta beldurrek.
- Baliabide didaktikoak zehaztasun zientifikoz eskaintzea eta horietan sexu- eta genero-identitate desberdinak islatzea.
- Ikasleen espiritu kritikoa garatzea, sexualitatearen mitoak deseraiki ditzaten.
- Giza eskubideetan eta genero-berdintasunean oinarritutako hezkuntza afektibo-sexuala bideratzea.
- Hezkuntza afektibo-sexual inklusiboa bermatzea.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina