Aste honetako irakurgaian ikusi dugun bezala, genero
ikuspegia oso urruti gelditzen zaiela gure kulturan indar handia duten jai eta
ospakizunei esango nuke. Mikromatxismoak eta matxismo gordina, sinboloz
betetako patriarkatuaren adierazle diren egitarauak eta festa bera. Gure ikastetxeetan
ere, Amelia Barquinek salatzen duen modura, goiz batean tailer edo hitzaldi
hezkidetzailea eta bost minutu beranduago festarako proposamen, koreografia eta
kanta matxistak jaun eta jabe, inongo
lanketarik gabe.
1.- Akrostikoa
AZTERTU
JAI eta
OSPAKIZUNETAN
JANZKERA
EROTISMO
EREDUA
IKASITAKOA
IRAULI
ALDARRIKATU
FEMINISMOA
IRUDIKATU
HEZKIDETZA
BETI-BEZPERAKO KOPLAK edo BIHARAMUN GABEKO KOPLAK
Bego Vicarioren zuzendaritzapean, 20 euskal artista
bildu ziren Maialen Lujanbiok kantatzen dituen koplen inguruan obra kolektibo
bat sortzeko, animazio teknika anitzak erabiliz. Artista hauek beraien artean
banatu zituzten estrofak eta paragrafoen arteko trantsizioak, bakoitzak
aukeratutako teknika erabiliz irudikatzeko esanahia. Narrazioaren haria eta
kohesioa koplek eta makilen erritmoak
markatzen dute, modu iradokitzaile batean, indar handiko laburmetraia lortuz,
nire ustez.
2.- Iazko ikastaro-kideen artean, Tolerantzia "0" indarkeriari ondo pasatu ahal izateko guztiok aukeratu dut.
Ekarpen honetan
interesantea iruditzen zait nola lotzen duen Emakumeen aurkako indarkeria eta
ospakizunetan hain permisibitate handiaz eta naturaltasunez hartzen diren
jokabideak, hainbat momentutan ezetz esatea ze zaila bihurtzen den erakusten
duen inpaktu handiko argazkian azaltzen den bezala, adibidez. Gogora ekarri dit
aurtengo "sanferminetan" salatutako erasoen artean bortxaketa
kolektiboaren eragileak beste antzeko eraso batean ere parte hartu izana pare bat hilabete
lehenago, inpunitate osoz, pixkanaka ezagutzen goazen bezala.
3.- Hezkidetzaren
ikuspuntutik bizi ahal izateko jaiak eta ospakizunak, zer egin? Nola planteatu?
Mari Luz Estebanen
hitzei jarraituz, kultur tradizio, mito eta ohituren euskaltasunaren inguruan
interpretazio eta aukera alternatiboak eta konplexuagoak aurkitzen saiatu
beharko ginateke, gaur egungo errealitateari hobeki egokituz. Garaia berriak, erantzun berriak:
- Sexu-genero sistema erreproduzitzen duten euskaltasun ereduak era kritikoan aurkeztu.
- Sexu-genero sistematik haratago dauden egoera berriak, euskal gizonen eta emakume eredu anitz eta modernoak erakusten dituztenak, haien arteko harreman berdin-kideak sustatzen dituztenak aurkezteko.
AMAIA AROMA txistulariak dion bezala, “tradizio
horiek nondik atera dira? Asmatu egin dira; beraz, asmatu ziren bezala, berriz
apurtu daitezke”
Amaia Aromari elkarrizketa BERRIAn
Amaia Aromari elkarrizketa BERRIAn
4.- Eremu hezitzailean lantzeko erronken
inguruan, hiru azpimarratuko nituzke oso posible bezala eta, aldi berean, soziedadean
eragin sakona izan dezaketenak:
- Sexu-genero sistema erreproduzitzen duten emakume izateko eredu estereotipatuak era kritikoan aztertzea.
- Ikastetxeetan ospatzen diren festak, antolatzen hasten direnetik emanaldiaren bukaera arte, betaurreko morez jantzita gauzatu.
- Opari edo jostailua aukeratzeko, proposatzeko edo erosteko, erne ibili eta hezkidetzatik begiratuta eraman aurrera.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina