Aste honetan “ Jaiak eta ospakizunak begirada hezkidetzailea
txertatzen”gaia landu dugu. Ospakizun eta ohituraz gure jendartean dauden festa
batzuk betaurreko moreekin aztertu ditugu: San Balentin eguna, danborrada, alardea, olentzero,
ama/aitaren eguna… eta azterkeak gure
artean konpartitu ere, zein aberasgarri eta interesgarria!! Mila esker denoi.
Jarraian, festak eta jaien inguruan niretzat nagusiak izan ideiak garrantzitsuenak:
- Antropologia feministak dioen bezala festak eta ospakizunak ez dira jendartean ematen diren eszenifikazio soilak kultura-adierazpen sendoak baizik.
- Maggie Bullen EHUko gizarte antropologiako irakaslearen adierazpenak ederki laburbiltzen du festetan gertatzen dena: “horien azpian sistemaren oinarria dago”.Sistema hori eguneroko jardunean agintzen duen genero-sistema bera da, gizonen eta emakumeen arteko ezberdintasunak bermatu eta betikotzen dituena. Eta jendartean ematen dena, festa eremuan ere ematen da, Bullenen esanetan festa eremua jendartearen isla delako.
- Ospakizunetan afektibitate eta emozio karga haundia mugitzen da. Begoña Ibarrolak esaten duen moduan “ emozioek bere biziko garrantzia dute portaeran”.
- Beraz, eremu eta esparru hau jendartean eraldaketa feminista gauzatzeko aukera paregabea eskaintzen digu eta garraantzitsua da eremu horretan parte hartzea.
- Bestetik, jaiak eta osapakizunak ere historian zehar asmatutako edo sortutako oihutura eta tradizioak dira eta askotan eliza katokikoak eta patriarkatuak berak, jendartean sortzen ziren beste adierazpen batzuk “kontrolatzeko” sortutako ospakizunak edo tradizioak dira. Ondorio gisa esan dezkegu, tradizioak edo ohiturak dinamikoak izan behar direlaa eta jendartearen eskaerei egokitu behar direla. Azken finean, jaietan identifikatuak eta gustora sentitu behar gara.
Jarraian aste honetan landutako edukiekin osatutako
akrostikoa :
JARRERA
ANITZAK
INKLUSIBOAK
PUBLIKOA
AUKERA
UMOREA
ERALDATU
KOMUNITATEA
IRAULTZA
IDENTIDADEAK
ERRESPETUA
AHALDUNDU
KOLOREA
Gaur egun gure herrian festak
parekideak izan ahal izateko urrats haundiak eman badira ere, oraindik urratsak
eman behar ditugu festetan emakumearen parte hartzea bermatzeko eta bertan
sujeto aktibo bezala parte hartzeko. Horren adibide gisa dugu Irungo zein
Hondarribiko alardeetan mugimendu feministatik bultzatuta eta bertako
herrietako dinamikek. Festa horietako adibideak agerian usten dute,
egunerokoan ematen diren zapalkuntza eta diskriminazio sexisten isla ere
badirela. Beraz, gune hauetan ere gure eskuhartzea eta parte hartzea ezinbestekoa
da.
Maggie Bullen: «Betiko alardean protagonismoa gizonezkoena da, baina behar du emakumeak espaloitik eurei begira egon daitezela». Alardearen inguruan Argian argitaratutako elkarrizketa interesgarria.http://www.argia.eus/argia-astekaria/1956/maggie-bullen-betiko-alardean-protagonismoa-gizonezkoena-da-baina-behar-du-emakumeak-espaloitik-eurei-begira-egon-daitezela
Gainera azken boladan festetan
ematen diren eraso fisikoak ere, oharkabean geratzen diren beste hainbat egoeraren
muturreko adierazpenak dira. Festen eraldaketak, premiazkoa izanagatik, badu
aurrean oztopo bat: tradizioaren pisua.
Egoera honen aurrean mugimendu
feministak festetan ematen diren erasoei erantzuteki ekimen ugari jarri ditu
martxan hala nola autodefentsa tailerrak eta erasoak gertatzen direnean hauen
salaketa masiboak.
Egoera honetan , eskoletan badugu
lana egiteke eta burutzen ditugun ekimen eta festetan ere nahiko erronkak
baditugu:
ØGure
eskoletan eskola komunitate guztiarekin batera(irakasle, hezitzaile, familia,
haur, elkarte, langileekin eta udalarekin) ikuspegi hezkidetzaile batetik
ospakizunen inguruko prozesu
partehartzaile bat martxan jarriko nuke, hausnarketa eta diagnostiko bat
egiteko.
Ø Plangintza bat adostu festa
parekideak bihurtzeko eman beharreko urratsekin eta elementuekin .
Ø
Jai batzordeetan
parte hartu, alternatibak eraikitzeko.
Ø
Ikastetxe
barruan aliantzak eraiki eta jai parekideen aldeko ahalik eta pertsona gehien bildu.
Ø
Jai egun
horietan emakumeon parte hartze aktiboa bultzatu eta bermatu, protagonista bilakatuz.
ØGure
eskoletan eskola komunitate guztiarekin batera(irakasle, hezitzaile, familia,
haur, elkarte, langileekin eta udalarekin) ikuspegi hezkidetzaile batetik
ospakizunen inguruko prozesu
partehartzaile bat martxan jarriko nuke, hausnarketa eta diagnostiko bat
egiteko.
Ø Plangintza bat adostu festa
parekideak bihurtzeko eman beharreko urratsekin eta elementuekin .
Ø
Jai batzordeetan
parte hartu, alternatibak eraikitzeko.
Ø
Ikastetxe
barruan aliantzak eraiki eta jai parekideen aldeko ahalik eta pertsona gehien bildu.
Ø
Jai egun
horietan emakumeon parte hartze aktiboa bultzatu eta bermatu, protagonista bilakatuz.
Azkenik, aurreko ikasturteko postaren esteka http://hezkeh0506.blogspot.com.es/2015/11/jaiak-guztionak-guztiontzat.html
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina