Sexu-genero
sistema suntsitzen irakurgaitik:
Dagoeneko
argi dugunez sistema hau eraikuntza soziala dela, ondorio zuzena hauxe: nahi
izanez gero, deseraiki ahal dugu. Baina nola eta nondik hasi hau
deseraikitzen? Horretarako ezinbesteko tresna daukagu: GENERO-IKUSPEGIA,
hau da, “edozein jarduera edo eremutan emakumeen eta gizonen arteko
ezberdinkeriak kontuan hartzen dituen enfokea.” Enfoke honek sistematikoki
emakume eta gizonen baldintzen, egoeren eta beharren arteko ezberdintasunak
aztertzea suposatzen du. Jakintza-eremu oro zalantzan jartzeko lagungarri
suertatu da eta baita orden sozial ezberdin eta hierarkizatuan legitimaturiko
diskurtsoen “egia eta unibertsaltasuna” ere. Genero-ikuspegiak aurka egiten
dio patriarkatuari, hots, justifikaziorik gabeko eta ezbidezkoa den emakume
eta gizonen ezberdintasuna legitimatu eta iraunarazi egiten duen estruktura
sozial hierarkikoari. Victoria Sauk halaxe definitzen du: “Patriarkatua
gizonek emakumeen gainetik eginiko botere-hartze historikoa da, honen noizbehinkako
eragilea orden biologikokoa izanik, azken hau kategoria politiko eta
ekonomikora eramanez.”
Aste
honetako irakurgaitik zati bat aukeratu beharko banu, hauxe izango litzateke.
Uneoro ari gara entzuten munduan gertatzen diren gauza txar guztiei buruz,
perspektiba negatiboa aurretik beti. Horren aurrean zer egin esango diguten
konponbideak behar ditugu, eta paragrafo honetan baliabide garrantzitsu bat
ematen zaigu, genero-ikuspegia, guk sortu dugun genero sistema guk geuk
suntsitu dezakegula argi izan dezagun.
Nire
inguruan sexu-genero sistema guztiz errotuta dagoela ikusten dut:
KLASEAN
=> genero
biolentziaren gaia atera zen, eta ia ezin izan nuen nire burua aulkian eserita
mantendu, emakumeek ere gizonekiko biolentzia eragiten dutela entzun nuenean.
Maila berean jartzen aritu ziren, eta berdintasuna nahi badugu mutil batek
neska bati jotzen dioenean edo neska batek mutil bati jotzen dioenean berdin
ikusi beharko genukeela esan. Mutilaren justifikazioa eta biktimizazioa
bilatzen aritu ziren… eta hori klasean ia denak neskak garela! Uste dut sistema
honek errealitatea ezkutatzen duela, eta adibidez gai horren inguruan askoz
informazio gehiago eman behar dela txikitatik, zeren eta hain da asimetrikoa
gizon eta emakumeen artean dagoen botere harremana, normala ikusten dugula
emakumeak gizonen esku hiltzea.
MUSIKAN
=> Ezin dut reggaetoia
aipatu gabe utzi… edo behintzat reggaetoiak gaur egun deribatu duenean.
Emakumearen sexualizazio eta objektualizazio bortitza… edozein ordutegitan eta
denon eskura. Abesten dituzten letrak, egiten dituzten bideoklipak… Gizona
abesten eta neskak dantzan bere inguruan, bera da erdigune. Eskerrak talde
batzuek buelta eman dioten, eta halako erritmoak erabilita haren aurka doazen
letrekin abestiak sortu dituzten. Ze erritmoek ez daukate errurik, guk ematen
diegun esanahia da kaltegarria dena. Hemen “reggaetoi sendagarri” horren
adibide bat:
Con Tol Deskaro
- TREMENDA JAURÍA
Letran fijatzeak merezi du! Azken esaldia: transformando el veneno en medicina.
Letran fijatzeak merezi du! Azken esaldia: transformando el veneno en medicina.
IRAGARKIETAN
=> Gaur egun
iragarkiek daukaten boterea izugarria dela ezin daiteke ukatu. Gizarte
kontsumista batean bizi garen heinean, gure bizitza hutsalei zentzua ematen
dieten produktuen berri izan behar dugu sarri. Ba hor saltzen digutena sistema
honen primerako isla da. Hor topatuko duzu bere horretan “Bi sexu, bi
genero: guztioi hainbeste min egin digun determinismo
dikotomikoa.” (Itziar Ziga). Hala ere, honetan ere horrekin apurtu nahi
duenik badago, eta duela egun gutxi atera zuten iragarki bat aipatu nahiko nuke,
mendeko aurkikuntza moduan izendatu dezakegun gertaera ikustarazten duena:
hilekoaren kolorea gorria da, ez urdina! (kar-kar-kar). Bazen garaia odolaren
kolorea erakusteko.
Aurreko
edizioetako posta hau aukeratu dut, oso konpletoa dela iruditu zaidalako, eta
gutxi ezagutzen ditudan gai batzuk aipatzen dituelako, hala nola,
intersexualitatea, eta nazioarteko egoera batzuek ere bai.
Ikasleekin
gai hau lantzeko, antzerki baten bidez gaur egungo sexu-genero sistemak emakume
eta gizonen artean eragiten dituen ezberdintasunak islatuko nituzke, haurrek
beraiek antzeztuko luketen antzerki batean. Ideia hau bururatu zait
klasean "Binta y la gran idea" laburmetraia ikusi dugulako, agian
ezagutuko duzue. Afrikan kokatuta dago eta bertan aitak eskolara joaten uzten
dion neska bat agertzen da. Eskolatik hori aldatzen saiatzeko, antzerki bat
prestatzen dute ikasleekin neska horren familia eta egoera interpretatuz. Umeek
inplikazio handia hartzen dute eta balore horiek barneratzen dituzte, neskak
ere eskolara joan behar direla eta horretarako eskubidea daukatela, alegia.
Hau guztia eremu hezitzaileetan (formalean, ez
formalean, etxean…) lantzeko oztopo nagusia prozesu guzti hau jaio baino lehen
martxan jartzen dela da, daukagun sexuaren arabera sailkatuak gara eta etiketa
horrek markatuko du gure bizitza osoa. Gaur egungo gizartean oso barneratua
dagoen sistema da sexu-generoarena, eta horregatik da zaila lantzea, hain ondo
ikasita dugun zerbait desikasi behar dugulako.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina