Historiak emakumeek lortutako
gizarte-aurrerapenak bere kabuz doan aurrerapen baten ondorio gisa aurkezteko
joera du, emakumeek, nolanahi ere, eraginik izan ez duten prozesu baten emaitza
gisa. Historiaren berreraikuntzak, ordea, erakusten du emakumeek konkista
sozialak baino ez dituztela lortu, emakumeak izan direnean eta izan direnean
konkista horien protagonista eta protagonista. Emakume askoren borrokak izan
dira, gaur egun, iragan hurbilean ukatu zitzaizkigun eskubideez gozatzeko
aukera ematen digutenak. Bizi garen gizarteak aldatzen ez diren bitartean,
emakumeen aldarrikapen eta arrakastak izango dira kasu batzuetan berdintasun
formalean -legezkoa- eta benetako berdintasunean -aukera- eta tratuan aurrera
egiten jarraituko dutenak.
Nuriak aurreko edizioan dioen bezala, emakumeak gizonezkoak bezain libreak dira.
Emma Goldmanen hitzei buruz ari naizenez:
Prozesua hain da geldiezina,
ezen iritzi publikoaren gehiengoak onartu baitu gizartearen aldaketaren egungo
motor nagusietako bat dela. Berdintasun formala lortzeko lortutako aldaketak
eta benetako berdintasunean aurrera egiteko ekintza positiboak tresna baliagarriak
izan dira emakumearen berdintasunerako.
Hau da bidea Gizakiaren
Eskubideen Adierazpen Unibertsala ongi interpreta dezagun, esanez hasten dena:
"Gizaki guztiak aske eta berdinak jaiotzen dira duintasun eta
eskubideetan". Hori da hiritar bihurtzeko bidea, hau da, pertsona aske
berdinak, buruaskiak, eta haien komunitateak beren gaitasun eta ahalmen guztiak
erabiltzeko eskubidea aitortzen die. Izan ere, herritar izatea ez da soilik
eskubide zibilak (askatasunak) izatea, ezta eskubide politikoak soilik izatea
ere (zezena publikoan parte hartzea), eskubide sozialak (ekonomikoak,
kulturalak eta sozialak) izatea ere bada, guztiok komunitate bateko kide garela
sentitu ahal izateko.
Gure erkidegoa, askotan, ez dago hain eguneratua ikasgelan
ematen diren curriculum-edukietan, hezkuntzaren esparrukoak direnak bakarrik.
Gainerako pertsonek badakite zerbait ematen dela, eta ez dakite zer eta
okerrena, nire ustez, eman dadin. Horregatik, kasu batzuetan, hezkidetzaren
etapa desberdinen lehen unean lan egiten jarraitu beharko genuke, batez ere
kontzientzia hartzen.
Hala ere, gaur egun, uste dut eskolak mutu daudela, oro
har, gizartea baino prestatuago. Beraz, hezkidetzaren bigarren etapan koka
genezake: emakumeek garaturiko kultura “femeninoaren” hainbat alderdi biltzea,
emakumeen jakinduria legitimatzea, maskulinitatea-feminitatearen dikotomiarekin
apurtzea, tradizionalki emakumeek egindako lanari errespetua, maskulinitate
hegemonikoaren sexismoarekin apurtzea, gizon eta emakumeen arteko elkar
erantzukizuna sustatzea, nesken zein mutilen autonomia pertsonala, familiekin
lankidetza eta nesken zein mutilen protagonismoa eremu publikoa zein
etxeko-pribatuan.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina