Gatazkak gure bizitzaren zati
dira, eta pertsona gisa hazten eta garatzen laguntzen digute.
Gatazka bat sortzen denean,
liskarra, borroka edo eztabaida izaten da, eta parte hartzen duen alderdietako
bat besteari gailentzen saiatzen da.
Gatazkek ikasteko eta hobetzeko aukera ematen digute. Beraz, gatazkak konpontzeko trebetasunak ikastea beste edozein irakasgai ikastea bezain aberasgarria eta hezigarria da.
Hala ere, haurrek hezkuntzarako
duten eskubidea ez da bermatzen herrialde guztietan, are gutxiago gatazka
armatuetan murgildutako gizarteetan. Save
the Children-en arabera, sei umetik bat gatazka-eremuetan bizi da. UNICEFen
arabera, Lehen Hezkuntzako 39 000 000 haur ez dira eskolara joaten gatazka
armatuak jasaten dituzten herrialdeetan.
Munduan eskolatu gabeko
biztanleriaren zati bat gatazka armatuetan bizi diren edo horregatik etxetik
atera behar duten haurrak eta gazteak dira. Irakasle eta ikastetxe faltagatik,
haur eta gazte horiek ez dute hezkuntzarako sarbiderik, eta, azkenean, galdu
egiten dute ikasteko eta hezteko interesa. Horietako askok lan egin behar dute
beren beharrak asetzeko eta familiei laguntzeko, lana eta hezkuntza
bateraezinak izanik.
Eskolara ez joatearen ondorioz,
haurrak eta gazteak babesik gabe gelditzen dira. Aukerarik gabe, talde armatuak
aukera bihurtzen dira haientzat. Beraz, batzuk beren borondatez sartzen dira
talde armatuetan; beste batzuk, berriz, soldadu bihurtzera behartuta daude.
Horrela, indarkeriaren biktima bihurtzen dira, eta txikitatik indarkerian hezten
dira.
Unicefek esanetan, haur eta
gazte hauek zailtasun handiak dituzte indarkeriaren espiraletik atera eta
etxera itzultzeko:
- Taldean edo indar armatuan beren nortasuna garatzen duten urteak igarotzen direlako, eta ingurune hierarkikoan eta indarkeria-ingurunean bizitzen ikasten dutelako.
- Ez dakitelako non dauden beren familia eta komunitatea, eta, azkenean topo egiten dutenean, familiak baztertu egiten ditu iraganaren ondorioz; izan ere, haurrak erasotzeko edo ez onartzeko beldur dira, kanpoan izan diren seme-alabekin itzultzen direnean.
- Ezin izan direlako eskolara joan, eta, ondorioz, etorkizun hobea izateko aukerak asko murrizten direlako.
HAUR
SOLDATU GEHIAGO EZ!
Gatazkaz hitz egiten badugu, bakeaz hitz egin behar da ezinbestean. Hezkuntzak haurrak eta gazteak gatazka armatutik aldentzen ditu, eta bakea eraikitzeko bizi-aukerak eta tresnak ematen dizkie. Hezkuntzak giro babeslea sortzen du gatazka armatuko eremuetako ikasleentzat.Gomendatu nahi dut Gorettik egindako ekarpena gatazkari buruz genero-ikuspegitik hitz egiten duelako. Gorettik dio: “Patriarkatuak gerrarik eza gisa ulertu du bakea, baina emakumeen kontrako biolentzia da araua sistema honetan, egiturazkoa baita…. Gainera, gizonezkoek gobernatzen dute, beraiek ezartzen dute norma biolentziaren bidez eta emakumeen sumisioa eza litzateke gatazka.”
Gizonen eta emakumeen arteko botere-desoreka munduko
gatazka guztien kausa da, eta botere hori neurriz kanpo erabiltzea gaixotasun
gisa hartu behar da. Hala amaitu zen gaur Kazaja de Almaty hirian egin den
Eurasiako Komunikazio Foroaren azken
saioa.
Foro horretan, Elaine Conkieviich-ek, NBEko Erdialdeko
Asiako ordezkariak esan zuen: "Emakumeak erabakiak hartzeko prozesuan
sartzen ez baditugu, botere- eta desberdintasun-desoreka hori izaten jarraituko
dugu, gatazka guztien erroa baita". "Etxeko indarkeriaz edo munduko
basakeriaz ari garenean, botere-harremanez ari gara, eta botere-harreman horiek
berdindu arte ez dugu bakerik izango munduan edo etxean".
Eta Santosh Shah nepaliak gehitu zuen: emakumeengan
botereaz abusatzen duten gizonek gaixotasun bat dute. "Emakumeek jasaten
duten desberdintasun-tratua, bortxaketak, tratu txarrak eta esklabo gisa
tratatzea munduko gaixotasunik handiena da".
Honako gai hauek dira kontuan hartu beharrekoak:
- Gatazken mitoak desmuntatzea: gatazka ez da negatiboa, egoera gatazkatsuari erantzuteko gure modua da negatiboa; gatazka indarkeriarekin lotuta dago eta oldarkortasunez eta liskarrez konpontzen da; inplikatutako alderdiek ez dute erantzukizunik gatazkan.
- Gatazkari ikuspuntu positiboa ematea: hau da, gatazka, justizia handiagoa lortzeko bidean, gizartea eta giza harremanak eraldatzeko modu bat dela ulertzea; aukera hezitzaile gisa hartzea, bestelako harreman motak eraikitzen ikasteko, eta, halaber, bizitzarako prestatzea, bakoitzari dagozkion eskubideak indarkeriarik gabe aldarrikatzen eta errespetarazten norberak ikas dezan.
- Gatazkak aztertzen ikastea eta haien konplexutasunaz jabetzea: irakasle, familia zein ikasleei jarraibideak eskaintzea, egunerokoan sortzen diren gatazkei aurre egiteko eta konponbidea bilatzeko.
- Irtenbideak aurkitzea: gatazka konponbide ez-bortitzaren bidez konpontzeko eraginkorrak izango diren irtenbideak ematea.
- Genero-ikuspegia sartzea gatazken azterketan eta konponketan.
Gizagune Fundazioak sortutako materialak, ikastetxeko Elkarbizitza Positiboa lantzeko gomendatu nahi ditut. Gizagunek bost material argitaratu ditu, Lehen Hezkuntzako hiru zikloei eta Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzako bi zikloei dagozkienak.
- Lehen Hezkuntza. Lehen Zikloa.
- Lehen Hezkuntza. Bigarren Zikloa.
- Lehen Hezkuntza. Hirugarren Zikloa.
- Derrigorrezko Bigarren Hezkuntza. (12-14).
- Derrigorrezko Bigarren Hezkuntza (14-16).
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina