2019/12/16

Sexismoaren aurka ere aho eta belarri prest!


Sexismoaren aurka ere aho eta belarri prest!


Irakurgaian hizkuntzaren garrantziari buruz irakurri dugu, hizkuntzaren bitartez balioak transmititu eta errealitatea izendatzen eta interpretatzen ikasten dugula. Eta gainera hizkuntzak errealitatea sortu egiten du, gure munduko pertzepzioa baldintzaten du eta gure jokabidea orientatzera eraman gaitzakela dio Maria Luisa Calerok.

Horrez gain, nik esango nuke, hizkuntza menperatzeko arma indartsua izan daitekeela, kultura kontrolatzeko modua ere. Historian zehar eta gaur egun ere adibide ugari ditugu gutxiengo hizkuntzekin gertatu dena. Besteak beste, Saramagok esan zuen “La lengua es como las armas” .

2017ko edizioko posta “Sexismoari ahoa itxi! “ izenekoa aukeratu dut (ez dakar egilerik). Alde batetik, bertan egindako  memea asko gusta zaidalako, bai irudia (ezpain batzuk kremailera bategaz) baita mezua ere. Beste alde batetik, oso interesgarria dalako bertsolaritzari buruz egiten duen hausnarketa, hau da emakumea sartu denean bertsolaritzan erabilitako gaiak  zabaldu direla dio. Emakumea sartu aurretik  gaiak  gizontasun hegemonikoen baloreen gainean eraikiak zirela.


Emakundek orain dela urte batzuk argitaratutako “euskararen erabilera ez sexista” gida oinarri hartuta lehentasunezko bi alderdi aukeratzea zail egiten zaizkit, gida osoa lehentasunezkoa delako, baina bi aipatzekotan hauexek dira:

-          “Gizona”  eta “Giz” erroaren erabilera: Guztiz normalizatuta dagoelako.
-          Jauzi semantikoak:  Sotilago delako, baina horregatik harriskutsuago.

Amelia Barquinen hitzaldia hizkuntza sexistari buruzkoa:



Ikastetxean lantzeko erronka bi:
1.    -   Pentsamendu eta ikuspegi kritikoa landu behar dugu  arlo guztietan eta hizkuntzan ere bai. Gazteek normalizata duten hiztegi sexistaz lehenengoz ohartu behar dira, kontzientzia hartu behar dabe. Honetan, behintzat nire zonaldean arazoa ikusten dot berba itsusi asko gazteleraz esaten direla.
2.     -  Irakasleok eredu izan behar gara hizkuntza ez sexista eta inklusiboan. Horrek esan nahi du irakasleek ere kritikoak izan behar gara gurekin.

iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina