I· Laburpena eta balorazio pertsonala.
Sarrerako bideoa oso laburra eta mamitsua iruditu zaigu.
Orain arte irakurri eta entzun ditugun definizioetatik, M. Jose Urruzolarena
argiena iruditzen zaigu.
Hezkuntza
sisteman aurretik egiteko dagoen prozesu hezkidetzailean planteatzen dituzuen
bost estrategiekin ados gaude, ezinbestekoak iruditzen zaizkigu, eta agian,
bosgarrena, umorea, da aste honetan faltan izan duguna. Ez da erreza behaketa,
besteen ekarpen, esku hartze hezkidetzaile eta iritzi artikuluetan umore
klabeak aurkitzea.
Gainera,
ikastaroa on line izatearen desabantaila “txiki-handia” da ez dagoela emozioen
neurgailurik, hitzen eta irudien sensorerik ez dagoelako.
Gure
kasuan, aste honetan, nahiko arrapaladan ibiltzeaz gain, emozionalki
aizkorakada bat izan dugu, gure laguna eta lankidea Lola Goirizelaia Ruiz de
Azua hil delako. Beraz, imagina dezakezue zelan gauden, lur jota.
Behaketa
bat burutu dugu modu gidatuan, baina beste hainbat “mikro behaketa express”
egoten dira etengabe hizkuntzaren erabilpenean, adibidez.
Agian,
behaketarako baldintza zehatzak emateak erraztuko zukeen lana.
II· Definizioa eta arrazoiak.
“Hezkidetza” umeak eta gazteak, etxean zein eskolan hezteko filosofia bat dela esan dezakegu. Parekidetasuna, Elkartasuna eta Askatasuna printzipioetan oinarritzen den hezkuntza, pertsonaren garapen integrala helburua duena eta pertsonaren autonomiarako konpetentzia garatzen laguntzen duena.
Gure inguru hurbilean hezkidetza lantzeko bost arrazoi garrantzitsu honako hauek izan daitezke:
1. Bidezkoa delako. Justizian eta ekidistantzian oinarritutako irizpideak onartuagoak eta defendagarriagoak direlako. Sexismoa egitura injustoa delako. Bidezkoagoa den jendartean hobeto sentituko gara pertsona guztiak. Eta horrela, zoriontsuago bizi diren pertsonez osatutako jendarte zoriontsuagoa lortuko genuke.
2. Aniztasuna normaltzat hartzeko. Normala dena “ezberdina” izatea dela onartzeko.
3. Pertsonen arteko harremanak askatasunean eta begirunean eraikitzeko.
4. Aurrekoaren ondorioz, bortizkeria eta indarkeria desagertarazteko egin beharreko bidea delako.
5. Gure ikasleen garapen prozesuan berdintasun aukerak eskaintzen dituen bidea jorratzeko.
III. Heziberri 2020ko proiektuko DBH eta Batxilerrerako
dekretuen zirriborroan agertzen den ondoko paragrafo hau aukeratu dugu:
Euskadin bizi diren ikasleek
beren burua prestatu eta oinarrizko konpetentziez jabetu behar dute, gero eta
globalizatuagoa eta interdependenteagoa den mundu honetan bizitzeko. Bistakoa
da oinarrizko premia komun horiei emandako erantzun kulturalak askotarikoak
izan direla eta oraindik ere hala direla. Gizakien premiak antzekoak direla
jabetu behar dugu, denok parekoak garela ohartzeko. Kultura bakoitzak premia
horiei emandako erantzunak ere ezagutu behar dira, etnozentrismoa saihestu eta
bestelako kulturen ekarpenak balioetsi edo onetsi, kultura-artekotasunaren eta
kultura inklusioaren bidez errespetua eta elkarrizketa sustatu asmoz kulturen
artean. Aitortu beharrekoak dira aniztasun afektibo-sexuala eta kulturala, bai
eta genero- eta kultura nortasun malguak eta askotarikoak ere, eta zalantzan
jarri behar dira kultura-, genero eta sexu-nortasunagatik desberdintasuna
sustatzen duten ereduak.
Paragrafoaren amaierari erreparatzen badiogu, “...eta zalantzan jarri behar dira kultura-, genero eta sexu-nortasunagatik desberdintasuna sustatzen duten ereduak” ondorio bi atera ditzakegu:
bat, zalantzan jarri behar dira, orain arte zalantzan
jarri ez direlako, bi, soilik zalantzan jartzea nahiko litzateke lege
zirriborro hau bultzatzen ari direnentzat.
IV· Aurrerapenak eta sinesmen faltsuak
Hezkidetza dela eta gure inguruan ikusten ditugun aurrerapenak:
. Neskak autonomoagoak ikusten ditugu. Askatasun maila handiagoa dute eta hori ezinbestekoa iruditzen zaigu espazioak eta potere eremuak lortu ahal izateko.
. Beraien eguneroko bizitzan estereotipoz inguratuta bizi diren pertsonek (ikasleak, irakasleak, bestelako langileak …) hezkidetza-lanari esker hausnarketa egiten hasi izana, tantaz tanta.
. Ikastetxe barruko jardunaldian emakumeen arteko hezkidetza sareak zabaltzea.
Hezkidetza dela eta desegin behar diren sinesmen faltsuak:
. Neskeek berdintasun aukerak izateko berenganatu behar duten eredua maskulinoa delako sinismen faltsua desegin behar dugu.
. Maitasun eredua desmitifikatu behar dugu, zu (neska) maitatzea ez da nahikoa zoriontsua izateko, askatasunean oinarritzen den maitasuna eraiki behar da.
. Gazteen eta ez hain gazteen aurreiritzi faltsua: “gaur egun berdintasun aukera berdinak badituztela emakumezkoek eta gizonezkoek”.
Amelia Barquini entzun genion anekdota datorkigu burura, … arraintxo gazteen harridura: … “ura ondo dagoela? Zer ura?”
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina