2017/12/08

  

EMAKUMEEN EKARPENAK HISTORIAN: PARADIGMA ALDAKETA BERRIRAKO KONTRA-BOTEREA


                                                           PRESTIGIOA
                                        ANTROPOZENTRISMOA
                                              HETEROPATRIARKATUA
                                      INDENTITATEA
                                            BOTEREA
                                                           GIZARTERATZEA
                                       APROPIAZIOA
                                                            NEGAZIOA
                                         BALORAZIOA
                                                           SEXISMOA
                                                           TRATUA
                                           HISTORIA
                                      INJUSTIZIAK


EMAKUMEEN PRESENTZIA ETA EKARPENAK (2016/12/12) argitalpenean,  paradigma-aldaketa aipatzen da eremu hezitzaileetan eta jendartean lantzeko erronkarik nagusiena. Emakumearen ekarpenak historiatik ezabatzeko mekanismo ezberdinak egon diren moduan, horri buelta emango liokeen paradigma berriak ere, mekanismo berriak erabili beharko lituzke kontra botere moduan:


  • Emakumeen esperientzietan oinarrituriko erreferente unibertsalak sortu.
  • Maskulinoaren subjetibotasuna salatu.
  • Pentsamendua kategoria dikotomikoekin amaitu.


Zein dira zure ustez hau guztia eremu hezitzaileetan eta jendartean lantzeko erronkak?

Emakumeen esperientzietan oinarrituriko erreferente unibertsalak sortzen doazen arren, gizonezkoen erreferenteak indar gehiegi dute gaur egun, hezkuntza sistemak beraz, gizonezko erreferenteen goraipamenak lausotu eta emakumezko erreferenteei eman utzi beharko lieke lekua.

Maskulinoaren subjetibotasuna salatzeak, jarrera anti sistemiko bat hartzea suposatu dezake, eta ohikoa den moduan, sistemari egiten zaion edozein erasok, kontra eraso bat eragiten omen dute. Hau da, hezkuntza sistema ohartu beharko litzateke badirela zenbait agente (zenbait guraso, ikasle edo irakasle), ez direnak  dinamika berri horietara bati nahi izango, eurekin lan pedagogikoa egitea eta adostasun ahalik eta zabala lortzea beraz, estrategiakoa litzateke, ematen den pauso bakoitzak suposatu dezakeen erreakzioa ondo neurtuz.

Pentsamendua kategoria dikotomikoekin amaitzea zaila da, genero rolak eta estereotipoak indartzen baitaude gizartearen hainbat sektoretan. Hezkuntza sistemak, bere eragin eremutik kanpo daude agente ugari esku hartu ezin dituen arren, hezkuntza sisteman parte hartzen dituen agenteekin konplizitate keinuak lortu ditzake, helburu hezkidetzaileak betetzen dituzten gizarte praktikak eta balioak sustatu nahian.


 TXARO ARTEAGA

Txaro Arteaga, 1944an jaiotako kazetari Donostiarra da. Bere bizitzaren parte nagusienetako batean Herri Irratian pasa duen arren, betidanik lotua izan da talde feministekin. Frankismo garian, ELA sindikatuan eta Mugimendu feministan ibili zen klandestinitatean.

1988an, Eusko Legebiltzarrean Emakumeen Euskal Institutua sortzeko Legea onartu zen, eta bertatik Emakunde sortu zen. Txaro Arteaga, Emakundeko lehen Zuzendari Orokorra izan zen. 1988tik 1999ra bitartean, kargu horretan jardungo zuen, 2005era arte Zuzendaritzan ibiliko zelarik. Martxoaren 8an Emakumearen Nazioarteko Egunaren aldeko kanpainak egin izan dituzte, berdintasunaren alde jarduten duten partsona eta agenteak saritu nahaian 1990ean Emakunde sariak sortu ziren, hizkuntza sexista edota jarrera matxisten inguruko telebistako iragarki ugari egin ziren, aukera berdintasunaren aldeko hainbat plan aurrera eraman ziren eta beste hainbat eta hainbat ekimen aurrera eraman ziren urte guzti horietan. Guzti horrek, instituzioekin elkar lanean jardungo zuen Emakumeen Euskal Institutua gero eta sendoagoa bilakatzea ekarri zuen. Gaur egungo Emakunde, aurreko hamarkadetan egindako lan gogor horren ondorioa dela esan genezake.[1]



[1] http://aunamendi.eusko-ikaskuntza.eus/artikuluak/artikulua.php?id=eu&ar=19357




iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina