2022/03/12

Gizonezkoak interpelatu: feminismoaren bidez deseraiki.

 


Aurreko edizioko sarrera hau partekatu nahi dut zuekin; izan ere, maskulinitate berriei erreparatzen die, eta hori ezinbestekoa iruditzen zait. 

Esan dezakegu, feminismoak, gaur egun, orain dela 15 urte ez zeukan zentralitatea eskuratu duela. Poztekoa da feminismoaren teoriaren ardatz nagusienek presentzia izatea jendartean, baina uste dut, behin baino gehiagotan aste honetako irakurgaian adierazi den bezala, emakumeok formakuntza behar dugula feminismoaren kontzeptua hobeto ulertzeko, praktikan egoki aplikatzeko. Baina ez emakumeok bakarrik, gizonezkoek deseraikuntzarako beharra daukate. 

Bai, uste dut maskulinitate berria lantzeak berebiziko garrantzia daukala gizarte feministarantz urratsak emateko. Eta horrek eskatzen duena, besteak beste, zera da: mendeetan gizonezkoek izandako pribilegioei uko egitea, eta izateko, egoteko eta hitz egiteko beste modu batzuk lantzea, egungo maskulinitate hegemonikotik urrun. 

Mugimendu feministak lortu izan du azken urteotan emakumeok interpelatzea, feminismorako deia eginez. Une honetan, uste dut gizonezkoak interpelatu behar direla, eta gizonezko hegemonikotik urruntzen diren horiek izango ditugu berdintasunaren bidean konplize. 

Gizonezko hegemonikoaren eredua deseraiki behar da, beste eredu batzuk sortzeko, beste jendarte bat erdiesteko. 

Hau guztia gelan lantzeko, maskulinitatearen inguruan hausnartuko nuke, eta horretarako ikus-entzunezkoen  material hauek erabiltzea proposatzen dut: 




Gizonezko hegemonikoaren erroan dago erasotzaile baten funtsa, eta horri aurre egiteko, garrantzitsua da emakumeok feminismoaz bustitzeaz batera, kontzientzia hartzearekin batera, gizonezkoak interpelatzea, eurena ere delako erantzukizuna. Sistema heteropatriarkalak denok zeharkatzen gaitu, baina batzuk zapaltzaile eta beste batzuk zapaldu bihurtzen gaitu, eta ondotxo dakigu nor den zer.

Interpelatzeko ezinbestekoa da modu padegogikoan egitea, eurenetik abiatuta, euren zapalkuntzetatik hasita, horrela soilik lortuko baititugu konplize feministak. Material horretan gizonezkoek gizonezkoak interpelatzen dituzte eta hori ere oso positiboa da. 

Zalantzarik gabe, hezkuntza, horretarako plaza beharrezko bezain egokia da, beraz, ekin diezaiogun. Izan ere, heziketan ez badugu ezer aldatzen betiko emaitzak izaten jarraituko dugu, jendarte feminista lortu nahi badugu has gaitezen heziketa feminista ematen. 






Guztion ardura

Aste honetan indarkeria matxistaren gaian sakondu dugu. Kolektibitate kontzeptuaren garrantziarekin geratzen naiz, gizon-emakumeok pertsona arduratsu eta askez osatutako jendartea eraikitzeko dugun erantzukizunarekin. Politika hitzak, egun hauetan hain erakargarria ez denak, bere zentzu osoa hartzen du niretzat.

Aurreko urtetako sarreraren bat aipatzekotan Amaiak egindako sarrera aukeratuko nuke: Erantzunkizuna 'bandoz' aldatzeko garaia da. Aukeratu dut bere post-ak nire leloan azpimarratu dudan ideian sakontzen duelako eta, horrez gain, bere hausnarketari baliabide asko gehitzen dizkiolako. Proposatutako materiala oso baliagarria iruditzen zait hezkuntza-testuinguruetan nahiz gure lagun-inguruneetan erabiltzeko.

Ikasleekin indarkeria matxistaren gaia lantzeko Urtxintxa eskolaren “Egun on printzesa” bideoa gomendatzen dizuet. Laburmetrai honek, neska gazte batek, bere egunerokotasunean eta eszena desberdinetan, bikotearengandik pairatzen dituen kontrol egoerak isladatzen dira. Oso tresna egokia eta eraginkorra DBHko ikasleekin tutoretzan lan egiteko. Bideoak maitasun erromantikoaren mitoari buruzko elkarrizketa eta eztabaida sustatzeko aukera ezin hobea ematen digu.




Azkenik, gai honetan, beste askotan bezala, asko dago egiteko. Uste dut ez dela justifikazio handirik behar, beharra urtero hildako emakumeen zerrendan ikusten delako. Hezkuntza- eta jendarte-arloan lantzen jarraitu beharreko helburu gisa, honako hauek aipatuko nituzke:

  • Edozein motako indarkeria matxista identifikatzea eta salatzea.
  • Gure buruak maitatzea eta errespetatzea, besteak maite ahal izateko.
  • Maitasun eromantikoaren mito desikastea.
  • Maskulinitate berriak sustatzea.
  • Interes kolektiboen aldeko apustua egitea. Arazo politikoa da eta.
  • Beldurrari aurre egiteko estrategiak ezagutzea eta martxan jartzea
  • Aspektu guzti hauek gure curriculum-ean txertatzea sistematikoki lantzeko.

Ezin dut sarrera hau amaitu gizonei aldaketan aktiboki parte hartzeko deia egin gabe. Norberaren kontraesanak aztertzea eta horretaz jabetzea urrats ona izan daiteke. "Pertsonala politikoa delako".

 


Irakurketa gida: Maskulinitate berriak. Euskadi.eus



Ereduen aukeraketa berria


Eredu ezberdinak betidanik egon dira, zer dela eta batzuk aukeratu dira gehiago?

Nire ikuspegitik hau da erronka nagusia, beste ereduak mahi gainean jarri, ikusgai egin, kontuan hartzeko haien aukeraketan.

Erronkak eta esku-hartzeak: 
Bat 
Bi 
Bideoan azaldutako materiala.

Hau guztia lantzeko beharraren justifikazioa nire ikuspegitik aldaketa beharra da. Bestalde denok behar ditugu ereduak, hauek ezberdinak eta anitzak izan behar bakoitzak eroso sentituko den pertsonalitatea garatzeko.

Aurreko edizioko blog sarrera.  
  • Astean zehar landutako kontzeptuak eta ideiak modu egokian jasotzen duela iruditzen zaidalako. 
  • Txertatutako bideoaren egokitasuna.
  • Bukaeran planteatutako gakoak.
Hausnarketarako abestia:

Gaua eder dago Haizea gogor leihoan Izarrak dantzan ta Kopla zaharrak alboan. Bideak, doinuak Daramatzagu kolkoan Ilargi berriak Lagun zaharren ondoan. Laralala… Sua maite dugu Akelarreen beroan Emeki, indartsu Ulu zakarren goxoan. Bideak, doinuak Daramatzagu kolkoan Ilargi berriak Lagun zaharren ondoan. Laralala… Sugarra piztu da Ahots indartsuen loan Aurreko plazandren Koplak dauzkagu ahoan. Bideak, doinuak Daramatzagu kolkoan Ilargi berriak Lagun zaharren ondoan. Laralala… Bideak, doinuak, Kopla zahar berriak, Sorginen kantuak, Haien abestiak, Sua, akelarrea, Gure irrintziak, Aurreko plazandrak… Ilargi berriak.


2022/03/10

MASKULINITATE BERRIAK

 



 

Iazko ikaskideen artean hurrengoko post hau aukeratu dot:

STOP indarkeria matxistei!!

 https://hezkeh0506.blogspot.com/2021/03/stop-indarkeria-matxistei.html

 Arrazoiak? Denak: bertaratzen duen informazioa, testuaren eta ideien koherentzia, proposatutako estekak,… Dena bikaina.

 

Ikasleekin lantzeko baliabide bat gomendatu. Nola, noiz eta norekin landu?

DBH 3. Mailan, tutoretza saioetan:

FILMA: “To Kill a Mockingbird” (“Matar a un ruiseñor”), 1962. Zuzendaria: R. Mulligan.


 
Harper Leeren izen bereko eleberriaren egokitzapena da filma eder hau. Depresio Handiaren garaian, hegoaldeko herri batean, Atticus Finch (Gregory Peck aktorea) emakume zuri bat bortxatzeagatik akusatutako gizon beltz bat defendatzen duen abokatua da. Gizonaren errugabetasuna agerikoa den arren, epaimahaiaren epaia aurretik dago markatuta. Beste abokatu batek ez luke kasua onartuko, Atticus Finchek izan ezik, hiriko hiritarrik errespetagarriena baita. Errugabe baten defentsa errukior eta ausartak etsaitasunak ematen dizkio, baina bere bi semeen errespetua eta miresmena ematen dizkio. Gizon hau ohiko estereotipo guztien kontra joan arren bere ausardia oso nabarmena da. Hori bai, bere ausardia ez du ohiko gizon estereotipoaren arabera adierazten, inteligentzia eta apaltasunarekin baizik. Ara gehiago, bere emaztea aspaldi hilda dagoenez, etxean aldi berean bi figurak betetzen ditu bere seme alaben aurrean. Nire ustez, benetako gizon eredu alternatiboa aurkezten digu istorio zoragarri honek.


https://www.youtube.com/watch?v=P2yVZRAtaa4



Zein da zure ustez hau guztia eremu hezitzaileetan/jendartean landu beharraren justifikazioa?

Jendarteko eremuan garbi daukat gizonok egin behar dogula ahalegin handiena eredu berriak bilatzeko maskulinitate berriak lortzeko helburuarekin. Eta hau, egia esan, ez da batere erraza. Alde batetik gizonon erresistentziak, tradizioak, inertziak, erosotasuna, besteen zer esanak,… Bestalde, eta aldeko borondatea izanda ere, maskulinitate berrien eredu horiek topatzea ez dirudi hain erraza. Aurreko astetako lan arlo interesgarri bat identitateak sortzen izan zen. Eta hor azaleratu neban identitate hitza bera latinezko idem (identiko) hitzetik zetorrela. Hau da, identitate bat sortzeko, (esaterako maskulinitate berri batetan oinarrituta) eredu bat izan behar da aurrean. Ez dago beste modurik. Ezinezkoa da identitate berri bat sortzea hutsetik hasita.

Hezkuntza eremuan, gizonezkoak diren irakasleak erronka berdina daukate edota are konplexuagoa, beraiek izango baitira, hain zuzen ere, ikasle mutilentzako  maskulinitate berri horien eredu. Zer esanik ez adin txikikoak direnean ikasleak eta agian are gehiago nerabeak direnean.


Eta bukatzeko azken bideo bat:

 Why I'm done trying to be "man enough"

 non gizonezko aktore batek, Justini Baldoni,  maskulinitate berrietaz hitzegiten duen.  Izenburua bera oso esanguratsua da. Bideoa erakargarria egiten da ez bakarrik azalpenengatik, baizik eta humorearekin asko jokatzen duelako. Nire ustez egokia da DBH 3. mailan ipintzeko. Hizketaldia ingeleraz da baina aukera dauka azpitituluak gazteleraz jartzeko. 




2022/03/09

Libre izateko

 

Indarkeria matxista emakume guztion egunerokoan dago presente. Batzuetan modu ikusgarriagoan eta beste batzuetan ez hainbeste. Jarrera matxista horiek guztiak dira ikusarazi eta gainditu beharrekoak, hori baita aurrera egiteko lehenengo urratsa. Indarkeria horri aurre egiteko daukagun tresnarik eraginkorrena da autodefentsa feminista.



Hori guztia ikasleekin lantzeko baliabide bat gomendatu beharko banu, honakoa litzateke.

Mikromatxismoak lantzeko dossierra: https://issuu.com/aiaraldea/docs/mikromatxismoak_lantzeko_dosierra



Nahiko baliabide osatua da, eta horretan oinarrituta egin daitezke veste hainbeste lanketa.

Horren adibide izan daiteke Ekintza ikastolako ikasleek egindako bideo hau: https://youtu.be/3xrM37nz0Sk Hori eredu hartuta, bigarren hezkuntzako ikasleekin antzeko bideoak egiteko ekimena jar daiteke martxan. Erronka mikromatxis moak azaleratzeko laburmetraia egitea izan daiteke. Ikasleak motibatzeko lehiaketa gisara plantea daiteke. Interneten badaude beste hainbat eredu ere, beharrezko badira erabil daitezkeenak.



Iazko blogeko sarrera bat aukeratu beharko banu, honakoa litzateke: https://hezkeh0506.blogspot.com/2021/03/ez-beldurrik-eman-ez-beldurrik-jasan.html

Beldurraren kontzeptua jartzen du zentroan, eta hori oso interesgarria iruditzen zait. Beldurrez bizi gara askotan emakumeak eta beldurra sortzen dute sarri gizonek (nahita edo nahi barik batzuetan). Gainera, oso esteka egokiak erabili ditu mikromatxismoen gaia lantzeko.

 Nire ustez hau guztia eremu hezitzaileetan/jendartean landu beharraren justifikazioa honakoa da:

-       -   Lehenenego eta behin, legeak hala markatzen duelako landu behar da indarkeria matxistaren gaia. Hona hemen, hezkidetzaren inguruko legedia azaltzen duen dokumentu interesgarria: https://b06elkarbizitzamintegia.wordpress.com/2013/12/18/hezkidetza-inguruaren-legedia/

-       -   Berebiziko garrantzia dauka gizarte mailako arazoa den hau hezkuntzaren eremutik lantzea. Bertan jar daitezke oinarriak persona helduak direnean lanketa hori eginda izan dezaten.

-        -  Gero eta gehiago detektatzen dira jarrera matxistak gazteen artean, eta horiek identifikatzea eta baztertzea oso garrantzitsua da.

-        -  Kontzientzia kolektiboa sortzeko.

2022/03/08

Indarkeria sotilenak salatzearen garrantzia

 

"Hezkuntzaren bidez indarkeria matxistak errotik moztuz" 


Indarkeria matxistak giza eskubideen urratze larriak diren heinean, ezinbestekoa da hauen aniztasuna zein konplexutasuna kontuan hartuko duen legedi baterantz urratsak ematea, egun dauden esparru arauemaileen berrikuspenean, ezarpenean, garapenean zein ebaluazioan sakonduz. Horretarako, beharrezkoa da indarkeria sotilenak ere bistaratu, salatu, eta hau geldiarazteko konponbideak bilatzea, iruditeria kultural matxistaren eraldaketa eta berdintasunaren aldeko jarreretan aldaketa sustatuz.

 

Egun, hezkuntza ez formala, oinarrizko eremua da sentsibilizazioa lantzeko, hau adin eta sexu guztietako herritarrei zuzentzen baita, beti ere, kolektibo bakoitzak dituen beharrak identifikatzeko aukera ematen duen diagnostiko batetik abiatuta. Eskura uzten dut, Donostiako Udaleko Gazteria eta Berdintasun Sailek urtero antolatzen duten Indarkeria Matxistak Nerabezaroan Jardunaldietako 4.edizioan Eider Goiburuk emandako hitzaldia: Nerabezaroa, matxismoa eta prebentzio pilulak.

 

Dena den, gai honetan irakurritako testuetan aipatzen den kasan, indarkeria matxistarik gabeko gizartea sustatzeko, gizonen inplikazioa -maskulinitate heterosexual hegemonikoa interpelatuz eta berriak eraikiz-, eta emakumeen ahalduntze indibidual eta kolektiboa -autodefentsa feministaren bidez- funtsezkoak direnaren ustea daukat.

 

Gaur bertan iritsi zait Nahiko! Hitzaldien Martxoak 22rako proposamena, zeinetan Jokin Azpiazu, ikasle mutilen eta berdintasunerako heziketaren inguruan arituko den; zergatik eta zertarako, hausnarketak eta irizpideak. Eskuragarri uzten ditut kartela, eta berak idatzitako liburuaren inguruko elkarrizketa bat.

Aurreko urteetako post ezberdinak irakurri ostean, STOP indarkeria matxistei!! Post-a hautatu dut, bertan egindako ekarpenak ugariak eta baliagarriak iruditu zaizkidalako. Nik ere, zenbait proposamen botako ditut, zuen interesekoak direlakoan:

Bigarren Hezkuntzako Ikasleriarekin indarkeria matxisten gaia lantzeko, SETEM-ek emakumeen aurkako indarkeria eragiten duten publizitate-, kontsumo- eta komunikazio-modu guztiak bildu nahi izan dituen Fabricando Mujeres egitasmoa proposatu nahiko nuke. Alde batetik, kontsumo kapitalistan dauden indarkeria matxistei heltzen dien eta estetika- zein etxe-produktuen, elikagaien edota eremu publikoaren kontsumoa aztertzen duen dokumental bat egin dute, hona hemen hau eskuragarri:

 


Bestalde, egitasmoaren web orrian, emakume idealaren prototipo horiek salatzeko kanpaina bat, adibideen katalogo zabal bat zein alternatibak erakusten dituzten bideoak, artikuluak edo bestelako materialak daude eskuragarri.

 

Azkenik, aldez aurretik aipamena egin diodan post-ean eskuragarri dagoen Carmen Ruiz Repulloren Pepa eta Peperen istorioa jarri nahiko nuke mahai gainean, bideo hau, oso egokia zein bisuala baita harreman afektibo-sexualetan eman daitezkeen indarkeria maila ezberdinen kontzientzia hartzeko: 




2022/03/07

Gatazkak irakasbide






  • Aurreko edizioetako Begoren "Gatazkak, aberasgarriak" sarrera aukeratu dut, nire lerro beretik doalako. Gatazkak gure bizitzaren parte dira eta ez gara bizi behar hauek desagerrarazteko itxaropenez; hauen trataeratik ikasbide positiboak ateratzen lortzen saiatu behar dugu.

  • Ukaezina da gai honek hezkuntzan duen garrantzia. Eskolan, egunero-egunero hainbat gatazka bizi dira eta hauek kudeatzen lagundu behar diegu ikasleei (eta irakasleei ere bai). Horretarako estrategia polit eta aberasgarria da berdinen arteko bitartekaritza. Oso metodologia polita da, zeinetan ikasle batzuk bitartekari papera hartzen duten, eta beste ikasle guztientzat erreferente bihurtzen dira. Ikasle bi edo gehiagoren artean arazoak sortzen badira, bitartekari hauengana joaten dira (gela bat izaten dute horretarako) eta arazoa kudeatzen laguntzen die. Batzuetan konpondu egiten da, beste batzuetan, ordea, ez. Baina garrantzitsuena da, bidea egin dutela eta arazoa kudeatzen ikasi dutela. Hona hemen adibide bat:

         


  • Eremu hezitzailean ditugun erronka nagusiak ondokoak dira:                    Gatazkaren zentzu negatiboa aldatzea. Gatazka hazteko zein garatzeko beharrezkoa den erronka gisa identifikatzea.                                                Gatazkak modu baketsuan ebazteko bideak erakustea.                                  Elkarbizitza positiborako giroa sortzea.                                                        Genero-ikuspegia txertatzea.
  • Bukatzeko, asko gustatu zitzaidan animaziozko pelikula baten trailerra utzi nahi dut, gatazken kudeaketari buruzko argibide asko ematen digulako.

GATAZKA, EMARI HANDIKO ITURRIA

 

Elkarreraginean bizi garela aintzat hartuta, ezbairik gabe, gatazka naturala bezain onuragarria da: aberastu egiten gaitu.

Hori horrela, hezkuntzari dagokionez, ikastetxeetan bizikidetza eta gatazken trataerarako kultura positiboa hedatzea komeni  da; hala izan dadin,  Isabel Fernándezek bost eremu landu behar direla  dio. Beraz, guri dagokigu, eredu garen heinean, bost eremuok hartu eta jarraibideak ematea, gatazken trataera hezkidetzailea bermatzeko.

Genero-ikuspuntua lagun, hortaz, eremuotan murgildu behar genuke; lehenbizi, baina, KONTZIENTZIA HARTZEAn jarri nahi dut azpimarra. Horretarako, hona hemen ezinbestean aintzat hartu beharreko batzuk:

*      irakasleon etengabeko prestakuntza

*      -  aurrez ikastetxean egindako praktika onen eta txarren diagnosia

*      askotariko gatazkak, estrategiak, baliabideak, irtenbideak…

*      ebaluaziorako genero-adierazleak

*      - …

Gatazka eraldatzeko baliabide eraginkor izan daitekeen seinale da, hain zuzen ere, honako post hau. Baliabide ezin egokiagoak proposatzen ditu, gainera.

Hona hemen hezkuntzan baliagarri izan daitezkeen pare bat baliabide:

*      - Haurrentzako bideo labur-laburra. https://www.youtube.com/watch?v=ZgaidCmzfHk&t=1s

*      - DBHrako egokia den “Gatazka eta krisiak” hitzaldiaren lagintxoa.

 

 


2022/03/06

Berezkoa dugun egoera

  







 Berezkoa dugun egoera.










Hainbat kontzeptu bildu ditut astean zehar. Hauen artean ez galtzeko, hasierara itzuli naiz. Gatazkaren definiziora. Hurbila, bakuna, sakona, neutro, intrapertsonala, interpertsonala,... den definiziora.


Gizakiak berezkoa duen egoera gatazka da”.(Mendel)


GATAZKAK, ABERASGARRIAK! blog sarrera aukeratu dut:

Gatazkak aberasgarriak! 6. edizioko blog sarrera.







  • Proposatutako baliabide ugari dira.

  • Gatazkaren ikuspegi positiboa kontuan hartzen du. Garatzeko eta hobetzeko beharrezkoak dira gatazkak.

  • Aipatutako erronkak.


Donostiako Berritzeguneko Moodlen Komunikazio ez bortitza nerabezaroan ikastaroa partekatu nahi dut zuekin. Ikastaroa hau aukeratzeko arrazoi nagusia harremanetan komunikazioak duen garrantzia izan da.

Erronka Nagusiak gure eremuan, aukeratutako blogean aipatutakoaz gain, ondoko biak azpimarratu nahi nuke. Alde batetik ezinbestekoak dira gatazkei aurre egiteko eta bestetik liburu bakoitzak gure eremuan erronkei aurre egiteko aukera ematen digulakoan nagoelako.



















Bukatzeko bideo hau topatu dut eta konpartitu nahi dut.