HIZKUNTZAREN ERABILERA ETA KOMUNIKAZIOA.
"AIPATZEN
EZ DENA,
HUTSAREN HURRENA"
George steiner
Hizkuntzarekin isladatzen da errealitatea, gure bizimoduak ,
gure harremanak horrez gain
pentsamendua, filosofiak,
ezagupenak trasmititzen dira.
Argi eta garbi dago, gaur egun, “hizkuntza “ tresna potente bat dela,
oso konplexua eta baliotsua gure pentsamendua egitaratzeko, inguruko
errealitatea izendatuz eta interpretatuz. Hizkuntzak gure inguruari hurbiltzen
garen era baldintzatzen du.
Hizkuntza potentea eta boteretsua, baina, baita sexista ere.
Alde batetik , androzentrismoa, gizona unibertsoa da , horren ondorioz emakumea
ikusezina .
Beste aldetik, emakumeak gaitzestea.
Hori dela eta, bai hizkuntza bai diskurtsoa aztertu behar
ditugu ahaztu gabe begirada feminista ematea.
Edozein hizkuntz aztertzekotan, beti sortzen da "arazo bat":
Zein da sexista?
Hizkuntza? edo hizkuntzaren erabilera?
Puntu honetan, beti bezala sortzen da eztabaida.
Non dago gakoa?
Hizkuntza sexista? Erabilera sexista?. Agian biak sexistak????
Hizkuntza sexista? Erabilera sexista?. Agian biak sexistak????
Dena den hizkuntza sexistaz hitz
egiten badugu komunikazioan, emakumeak:
- Subjektu bezala agertzen ez direnean
- Agertzekotan, gutxietsiak, baztertuak, menpekotasun roletan, irainduak edo minduta agertzen direnean.
Azken
finan, hizkuntza sexista genero
estereotipoak eta misoginia transmititzen ditu hizkuntza da.
Hizkuntza
guztiak modu batean edo bestean sexistak dira. Baina Euskara? Salbuespena da?
Hizkuntza Euskara
sexista al da ?
Hasiera batean ematen du ez dela sexista:
- Euskara ez da “genero hizkuntza”
- Euskarak ez du maskulino generikoa edo orokorra
Euskarak ez dauka genero gramatikalik eta horren ondorioz
jendeak pentsatzen du ez dela sexista, baina beste modu batzuetan
agertzen da genero bereizketa.
Amelia barquinek dioen moduan:
- Euskaran ere badago generoa
- Batzuetan desegoki adierazten dugu.
- Genero kutsadura saihestea.
- Maskulinoa orokortzaile gisa ez erabiltzea.
- Euskarak duen araudi ez baztertzaileari jarraitzea. Honen adibideak hika tratamendua eta pluralen eraketa izan daitezke
Amelia
Barquinek dioen moduan :
"Hizkuntzak ez du behartzen. Egoki
adierazteko baliabideak eskaintzen ditu. Aukeraketa hiztunak egiten du."
Bestalde, ez dugu ahaztu behar hizkuntzaren beste adierazpen batzuk:
- Hizkuntza ikonografikoa: irudiek bere barnean duten informazioa da.
- Hizkuntza gestuala eta ahozkoa.
Aipaturiko gaien inguruko ikerketa edo
proposamen baten aipamena egin.
Nire proposamena:
"Nola ekidin
sexismoa hizkuntzan?"
- Hizkuntzan
androzentrismoa ekiditen eta hainbat baliabide erabiliz, besteak
- Emakumea ahultasuna, pasibotasuna, etxeko lanak edo zaintza bezalako ideiekin erlazionatzen eta, orokorrean, emakumea gutxiestea suposatzen dituzten hizkuntza erak saihestuz.
- Emakumeen papera ama, emazte eta maila horretako ideiekin erlazionatzen dituzten aipamenak ekidin, hau da, norekin edo nortzuekin erlazionatzen dituzten.
- Emakumeak eta gizonezkoak izendatzerakoan hierarkia-ordena saihestuz.
- Izendatzerakoan emakume beraren ezkutaketa saihestuz, bere lanbide edo ogibide era femeninoan zehaztuz hain zuzen.
Hizkuntza sexista
dela onartzeko esaldiari buelta ematea da formuletariko bat, hau da,
gizonezkoak doazen lekuan emakumeak ezarriz eta alderantziz. Esaldiak esanahia
galdu badu, sexista zen.
Jardueraren
inguruan jasotako datuak eta ondorioak.
Hasiera ere, aldatu ez dugun hizkuntzaren
erabilera horrek, emakumeak inbisibilizatzen eta baztertzen ditu, gutxiagotzen
ditu, bideo honetan oso ondo azaltzen den bezala.
"Gure pentsakerak aldatzen ditugunean, gure
hizkuntzaren erabilera ere aldatuko da. Baina aldi berean, gure hizkuntzaren
erabilerak ere, gure ikuskerak eraldatzen ere eraldatzen digu. Berdintasunaren
alde, hizkuntzaren erabilera sexistarik ez!"
Zein dira zure ustez hau guztia
ikastetxean/jendartean lantzeko erronkak
Ekiditzeko sexismoa hizkuntzan, erronkarik handiena bai jendeartean bai ikastetxean, hauxe da:
- Hizkuntza hezkidetzailea ( ez sexista eta inklusiboa) erabitzea ikastetxeko esparru guztietan (ahozkoa, idatzitakoa eta ikonografikoa edozein euskarritan), baita kanpoko erakundeekiko harremanetan.
Horretarako planifikatu azpi-erronkak, adibidez:
- Erabiltzen dugun hizkuntzaren sexismoaz ohartu eta duen androzentrismoa agerian jarri
- Hizkuntza erabileraren eztabaida lan taldeetara eraman, akordioak eta sinergiak bilatu
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina