Hizkuntza sexista den edo bere
erabilera den sexistaren inguruan Amaia Alvarez Uriak idatzitako artikulua oso
interesgarria da. Horretan, gai horren inguruan dauden bi iritzi azaltzen dira
bata zein bestea argudiatzeko. Amaia Alvarez Uriaren arabera iritzi zabalduena
da kultura/errealitatea dela sexista, eta hori aldatuz gero, hizkuntza-sistema
ere aldatuko dela. Ondorioz, ez dago hizkuntzan aldaketarik egin beharrik, edo
ez da lehentasun bat izan behar hizkuntzaren sexismoarena.
Euskarari dagokionez, horrek ez
du genero gramatikalik , eta beraz, era hezkidetzaile batez komunikatzeko
aukera ematen digu. Hala ere, adierazi behar da, euskarak baduela genero
breizketa eta batzuetan desegoki erabiltzen dugula. Hori ikusteko inbertsioaren
erregela lagungarria izan daiteke. Euskararen erabilera ez-sexista egiteko, hiru dira arau orokorrak:
1. Genero
kutsadura sahiestea
2. Maskulinoa
orkortzaile gisa ez erabiltzea
3. Euskarak
duen araudi ez baztertzailari jarraitzea.
Horretaz gain, zenbait arazo
topatu ditzazkegu: gizona generiko gisa erabiltzea, “giz-“ erroaren erabilera
generikoa, gaztelera zein frantsesaren eragina, genero kutsadura, itxurazko
bikoteak, parekiderik gabeko terminoak, jauzi semantikoa, androzentrismoa,
emakumeen aipamen asimetrikoa, sexuen araberako ezaugarri eta balorazio
ezberdinak, irainak, txisteak, piropoak, bromak….
Komunikazioan hizkuntzaren bestelako adierazpenek ere parte hartzen dute eta hori ere kontuan
izan behar dugu:
-
Hizkuntza ikonografikoa:
erabiltzen ditugun irudiak aztertu behar dira: zer erakusten dute, sexismoa
erreproduzitzen dute ala ez, alternatibak proposatzen dituzte…
-
Hizkuntza gestuala eta
ahozkoa: erabiltzen dugun doinua, tonua? Berdin onartzen da neska edo mutil
batean…. Gorputz hizkerak zein mezu transmititzen du? Zein espazio erabiltzen
du?
Gai honen
inguruan hainbat gida daude. Nik administrazioan egiten dut lan, eta
beraz, administrazioan gehien erabiltzen direnak dira ezagutzen ditudanak:
-
- - Hizkuntzaren erabilera ez-sexistarako Jarraibideak- Gipuzkoako Foru Aldundia: http://www.gizaeskubideak.net/upload/documentos/eu/Hizkuntzaren_erabilera_ez_sexista[3].pdf
- - Euskararen erabilera ez sexista – Emakunde http://www.emakunde.euskadi.eus/contenidos/informacion/publicaciones_guias2/eu_emakunde/adjuntos/eusk_gida_eu.pdf
- - -Hezkuntzan erabiltzeko hizkuntza jarraibideak – Emakunde
- http://www.emakunde.euskadi.eus/contenidos/informacion/publicaciones_guias2/eu_emakunde/adjuntos/guia_leng_educ_eu.pdf
Ikastetxean lantzeko erronka
nagusiak hauek dira nire ustez:
- - Irakasleei eta jantokian eta patioetan lan egiten duten langileei euskararen erabilpen ez sexistaren inguruko prestakuntza ematea
- - Hizkuntzaren erabilpen ez sexista curriculumean txertatzea: alde batetik zeharka moduan, ikasgelan zein eskolan erabiltzen diren material guztietan kontuan izan hizkuntzaren erabilpen ez sexista (kartelak, liburuak, ariketak, ikasgelan erabiltzen den hizkuntza….) eta hizkuntza lantzen den ikasgaietan (euskara, gaztelania, ingelesa…), hizkuntza hori modu ez sexistan erabiltzen irakatsi.
- - Hizkuntzaren erabilpen ez sexista egiteko jarraibide batzuk diseinatu lan prozesu baten bitartez irakasle, ikasle, guraso, eta beste langileekin, eta konpromisoa hartu horiek betetzeko.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina