Hizkuntza ez sexistaren inguruan hausnarketa egiten
Hizkuntza zer den azaltzeko bakarrik etortzen zait burura ideia orokor bat, komunikatzeko tresna garrantzitsuena dela. Gure sentimenduak, pentsamenduak eta balioak hizkuntzaren bidez transmititzen ditugu eta horrela ere gure inguruan dagoen errealitatea interpretatzen dugu. Nolako munduaren kontzepzioa, halako izango da gure hizkuntza. Orokorrean esan ahal dugu gure gizartean dauden sinesmenak eta estereotipoak erreproduzitzen direla hizkuntzaren bitartez.
Hizkuntza ez da tresna neutroa, ez du solik errealitatea interpretatzen baizik sortzen du ere. Beraz, kultura bat konfiguratzeko boterea izan duenez, begirada feminista bat eman behar diogu hizkuntzaren erabilpenari gure sistema patriarkal honetan, emakumeak kanpoan uzteko eta diskriminatzeko, aspalditik hizkuntza erabiltzen delako.
Oso uste zabaldua da hizkuntza bera ez dela sexista baizik eta hizkuntzaren erabilera. Aste honetan aukera izan dugu gaien inguruko ikerketa edo proposamen dezberdinetan zakontzeko.
Euskararen erabilera ez sexista (Emakunde)
Gidan sartzeko klikatu hemen
Euskerak genero gramatikalik ez duenez, beste hizkuntzen duten zama sexistarik ez duela oso hedatuta dagoen iritzia da. Baina euskarari buruz hainbat ikerketa daude non argi azaltzen den euskara ere sexista dela. Nahiz eta formula magikorik ez izan ba daude hiru arau orokorrak erabiltzeko gure hizkuntza era ez-sexistan:
- genero kutsadura sahiestea
- maskulinoa orokortzaile gisa ez erabiltzea
- euskerak duen araudi ez baztertzaileari jarraitzea (hika tratamenduari, pluralen eraketari, adibidez)
Sartzeko klikatu hemen
Amelia Barquinek, Mondragon Unibertsitateko HUHEZI fakultateko Kultura arteko Hezkuntza irakasleak, hurrengo monografikoan bere iritzia azaltzen digu:
"Erabileran antzematen da hiztunaren mundua ikusteko modua"
Sartzeko klikatu hemen
Eta bukatzeko oso testimonio interesgarri bat gomendatu nahi dut: Kike Amonarrizek Uxue Alberdi bertsolaria elkarrizketatu du Tribuaren berbak saioan. (ETB)
Uxue Alberdi: 'Publikoki egiten den umorea ez da neutroa'
- materialak, testu liburuak, irudiak eta abar, aztertu genero estrereotipoak, androzentrismoa eta seximoa agertzen denean baztertzeko
- material didaktiko inklusiboak hautatu.
- Curriculumean Emakumeen ekarpenak sartu.
- Edukiei beste ikuspuntu bat eman (esate baterako, historia irabazleak-galtzaileak binomiotik kanpo irakatsi).
- Irakasle, familiak, ikasleek hizkuntza ez sexista erabiltzen trebatu.
- Ikasleen espektatibak errebisatu, nahiz eta mutilak edo neskak izan haiei ikasketa eta lanbide orientazio bera eskaintzeko.
Marijose#hausnarketa#hizkuntzaezsexista
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina