Orain arte emakumeen presentzia eta indarra
gizartearen hainbat esparrutan egon arren patriarkatuaren mekanismoek ezkutatu
izan ohi dute. Historian zehar famili eta gizarteei lagundu dion emakumeen lanaren
garrantzia ukaezina da eta ukaezina ere ekonomian izan zuen eragina: ume,
gaizto eta agureen zaintza, etxeko lana, landa lanak, lantegiko lanak …. Gogoratu
nahi ditut baserritar, gailetera eta zirgeren lana.
Izatekotan,
emakumeen autoritatea, boterea eta protagonismoa etxe barruan zeukaten baina,
legedia aurrean, botere guztia gizonak zuen.
Antzinatik,
emakumeen ezagutzaren jabetza kentzea guztion kalterako izan da, nahiz eta
askotan kentze hori lapurreta suertatu izan: beste garai baten belar inguruan
asko zekien emakumea sorgina zen, gizona sendagilea; gure gizartean, besteei
janari goxoak prestatzen dituen emakumea sukaldaria da, gizona “chef” eta ospe
handikoa. Ados nago Ana Sanchez Bello,2000 ikerketarekin non zientzia androzentrikoa dela
esaten duenean. Irakurgaian aipatzen diren emakume zientzialariak aparte nik
neuk Madame de Châtelet ,
Martha Coston,
Henrietta Swan,
Hedwig Kohn,
Katherine Burr,
Yvette Cauchois,
Maria Goppert,
Marie Luise Spaeth,
Martha Jane Berghin,
Jean Macpherson eta Jocelyn Bell ere
aipatuko nituzke. Amaitzear dagoen 2015. Urte hau,
argiaren urtea da eta horren inguruan ikertu diren emakume asko oroitzeko eta
goraipatzeko hainbat ekitaldi eta erakustaldi egin dira: Las
mujeres que iluminaron el progreso con ciencia, Exposición
en honor a las investigadoras de la luz.
Emakumen ikusezintasuna, haien ezagutzaren
jabetzaren apropiazioa eta genero
estereotipoen errepikapena astean egin dudan azterketaren datuak aztertu eta
gero nabaria izan da niretzat: aztertu ditudan liburuen idazle gehienak gizonak
dira eta emakumeak idazle-kide baina bigarren postuan daude, ditugun kartelak
-guk egindakoak edo erakundetatik
jasotakoak- generoaren estereotipoak
errepikatzen dituzte eta zientzia testu liburuetan emakumeen aportazio
minimoaren agerpena. Hau guztia kontuan izanda erronka nagusiak ditugu gizarte
bezala oraindik eta ikastetxeetan lan egiten hasteko aproposak izan daitezke:
Emakumeen presentzia historian zehar
ezagutarazi eta goraipatu: historiaren irakurketa berria egin.
Emakumeen lanak ikustaraztea eta gizarterako duen
balorea eman inportatu gabe zer motatako edo non den (gaizto baten zaintza,
zubi bat eraiki, eleberri bat idatzi, teoria bat gauzatu… )
Emakumeen jakinduria guztiei zabaltzea
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina