LABURPENA
Gai honen inguruan
aipatu nahi dudan lehenengo ideia garrantzitsua izenburua da:
"TRATU ONAK:
HEZKUNTZA-KOMUNITATEAN HARREMANETARAKO ARDATZ"
HARLUXET hiztegi entziklopedikoan, honako ARDATZ
hitzaren esanahia agertzen da (besteen artean):
Formakuntza-ikastaro honetan oso gai garrantzitsuak landu ditugu,
eta jada bukaeran ARDATZ bezala definitzea TRATU ONAK oso deigarria iruditu
zait, eta oso positiboa, pertsona guztien, egoera guztien, bizitza-ziklo guztietan
oinarri gisa itxaropena eta harreman modu “humanizatzailea” iruditzen zaidalako.
Ideia garrantzitsuak:
*Eskolak beste botere sozialek mantentzen dituzten
genero-estereotipo sexista berdinak mantendu eta zabaltzen ditu, beraz, ez du
berdintasunean hezten.
*Zoriontsu izateak norberaren izaerarekin,
bizipenekin eta inguruarekin lotura du.
*Emozioek izugarrizko garrantzia dute ikasleek
ikasteko era edo ahalmenarekin.
*Ikasleek harreman parekideak eraikitzeko gaitasunak
garatzea nahi badugu, hezkuntza-sistema hezkidetzailea ardatz izan behar du.
*Elkarbizitza positiboak norbera bere
identitatearekin gustura egotea lortzen duena eta neska-mutilak munduaren
hobekuntzarako konprometitzen laguntzen dituena da.
*Kalitatezko elkarbizitza denen ongizatea, dominazio-mendekotasun
harremanak gainditzea, eta elkarren
arteko eta ingurua hobetzeko ardura sustatzen dituena da.
*Tratu onak harremanen ardatz izateko eta gure
artean kalitatezko elkarbizitza lortzeko, ezinbestekoa da zaintzari baliopositiboa ematea eta denon ardura dela ulertzea.
Balorazio pertsonala
*Bereziki gustatu zait gai hau, eta zentzu handia
eman diot besteen ondoren lantzeari, aldarrikapen, borroka, errebindikazio eta
irmotasunaren oinarrian tratu onak edukitzea beharrezkoak diren jarrera horiei
helburu itxaropentsua ematen dielako.
Askotan
UTOPIA hitza etortzen zait burura, hori delako pertsona askok aldaketaren
hitzen edo proposamenen aurrean erantzuten dutena (mespretxuz, maiz), baina
uste dut TRATU ONEN harremanak utopia baino gertuago ditugula, egunerokoan eman
baitaitezke pausoak horren alde.
IKERKETA,
BALIABIDE, PROPOSAMENA
Oso aberasgarria
(eta aurrera eramateko sinplea) iruditzen zait Marian Morenok planteatzen duen “HAMABOSTALDIKO ERRONKA”.
Ikusi
ditudan materialetan (eta Marianek berak emandako azalpenetan), parte hartzen
duten gazteek oso bizipen positiboak dituzte, eta praktikan jarritako
norberaren gaitasuna eta besteekiko zaintzaren asetasunak esperientzia berria
eta aberasgarria izan da.
DATUAK ETA
ONDORIOAK
Oso
interesgarria iruditu zait Eustatek argitaratu duen ikerketa baten datuen eta ondorioen artikulua:
“Denbora Aurrekontuen Inkesta, 1993-2013” izeneko
ikerketan, azken hogei urteetan nola aldatu den denboraren erabilera
egunerokoan azaltzen da. Ikerketa
hau Marina Sagastizabal eta Marta Luxan soziologoek gidatu dute.
1993tik
2013ra bitartean aldaketa nabarmenena jaso dituen jarduera etxeko lanena da. Emakume eta gizonen arteko
aldea txikitu egin da, baina oraindik handia da.
Etxeko lanen
esparruan, ohiko eta ezohiko jarduerak banatzen ditu Eustaten inkestak.
1993an ohiko jarduerei lotuta (jana, etxeko
garbiketa eta arropa) 3 ordu eta 15 minutu pasatzen zituzten emakumeek eta
ezohikoei (konponketak, erosketak, kudeaketak eta erdi-aisiak) ordubete;
2013an,
aldiz, 2 ordu eta 25 minutuko eta 44 minutuko dedikazioak dituzte.
Gizonek,
berriz, gero eta denbora gehiago eskaintzen diete orokorrean etxeko lanei eta,
gainera, 2008tik aurrera ohiko jarduerei ezohikoei baino denbora gehiago eskaintzen
diete.
Nahiz eta kopuru hauek emakume eta gizonen
arteko aldea txikiagotu den azaldu, oraindik emakumeek ohiko jarduerei
eskaintzen dieten denbora gizonezkoek dedikatzen diotena bider 2,6 dugu. Argi
dago, beraz, batere parekidea ez den banaketa baten aurrean gaudela oraindik.
Gai
honetan hausnartu dugun etxeko pertsonak
zaintzeari dagokionez, aldaketa mantsoagoa eta txikiagoa da.
1998an
txikiagotu egin zen genero-haustura, baina, 2003tik aurrera, handitu. Ikerlariek
nabarmendu dutenez, zaintzaren zama oraindik ere emakumearen gainean erortzen
da nagusiki. Alderdi honetan, beraz, parekidetasunerako pausoak ahulagoak izan
dira.
ERRONKAK
*Erronka
nagusiena, zalantzarik gabe, HEZKUNTZAREN ERDIGUNEAN PERTSONA, bere
osotasunean, JARTZEA da.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina