Aurreko gaietan gatazkei eta
indarkeria matxistari begirada eman ondoren, bestelako harremank eraikitzea
zertan datzan aztertu dugu gai honetan. Harremanaz hari garenean, normalean,
kanpoaldera begiratu ohi dugu eta gu partaide gaituzten kanpo-interakzio ugari
gogora ekarri ere bai. Baina, hori bezain garrantzitsua da pertsona barrukoa, izan
ere, norberak bere buruarekin bizitza osoko une bakoitza biziko baitu.
Ikasleek harremanak era parekiden
eraikitzeko konpetentzia garaatzea da hezkuntza-sistema hezkidetzailearen
ardatz bat. Konpetentzia horren bitartez honako hau sustatuko da:
1. -Indarkerian
eta dominazio-mendetasun parametroetan oinarrituriko pertsona barruko zein
pertsonen arteko harremanak bultzatzen dituzten ereduen analisi kritikoa
2. - Elkarbizitza
eta pertsona barruko zein pertsonen arteko harreman positiboen eraikuntza.
Elkarbizitza
positiboa hezkuntza-eremuan, ondoren aipatzen dudana lortzen duena
da:
- - Eskola-komunitateko kide bakoitza bere
identitatearekin gustora egotea, beste batzuk gutxiesteko beharrik gabe,
harreman positivo eta autonomoak eskola barruan zein kanpoan eratzea.
- - Neskea
zein mutil-ikasleen konpetentziak pertsona osoak bezala garatzea, eremu pribatu
zein publikoan erraztasunez moldatzen direnak, hauen garapen personal eta
soziala paraleloan sustatuz.
Kalitatezko elkarbizitzak
ondoko hau eraikitzea sustatzen du:
- - Eskolakide guztien ongizatean oinarritutako
kultura, maila guztietan dominazio-mendekotasun paradigmaren erreprodukzioa
gainditzen duen hezkuntza-zentroaren estruktura
- - Nork bere buruarekin zein besteekin harreman positivo
eta aberasgarriak
-
Elkarren arteko arduran eta inguruaren eraldatze
zein hobekuntzan konpromiso personal eta sozialean oinarrituriko harremanak
- - Bake eta indarkeria-eza kultura
Tratu onak
ongizatearen oinarria dira. Tratu onak sustatzeko, Hik Hasikoek gomendio
interesgarria hu luzatzen digute: begiratu benentan ditugun aurreiritziei, nola
tratatzen ditugun mutilak, eta nola neskak, ditugun estereotipoak gizon edo
emakume garen heinean, heldu edo gazte… Horretaz jabetzeak aukera ematen digu
gure harremanetan eragiten duten aurreiritzi horiei guztiei aurre egiteko eta
tratu onak bideratzeko. Gainera, Mari Jose Urruzolaren zeinbat proposamen
jasotzen dira nor bere buruarekin harreman ona izateko, besteekin, hurbilekoen
artean eta bestelako bizidunekin, objektuekin eta inguruarekin.
Maitasunezko tratu onei
dagokionez, berrikusi egin behar da maitasun erromantikoaren mitoa. Gaur egungo
gazteek, duela mendeetako maitasunean sinisten dute: jeloskorkeria
maitasunarekin nahasten dute. Horregatik, Pepa Bojo psikologoak dio maitasun
erromantikoa erromantizismo zaharkitua, patriarkala eta kaltegarria dela dio.
Gainera, Nafarroako Gazte Kontseiluak amodio osasuntsuaren inguruan egindako
definizioa azaltzen da eta hona eman eurak egindako “Amodio zintzoen gida”: http://www.egk.org/en/Last%20news/View/143/Genero-indarkeria%20saihesteko%20eta%20tratu%20onak%20bultzatzeko
“Tratu onak bultzatzeko asmoz eta
genero-indarkeriari aurrea hartzeko, Nafarroako Gazte Kontseiluak "Amodio
zintzoen gida" sortu du. Berdintasun arlotik bultzatu da publikazio hau
eta helburua da zalantzan jartzea gaur egun dagoen amodio erromantikoaren eredua
sexista eta ezberdintasunezkoa baita. Mitoak behera bota nahi ditugu eta
hausnarketarako bideak eskaini maitasun-harremana osasuntsua den ala ez jakiteko”
Tratu onak sustatu eta denboran
zehar irauteko elkar ardura, erantzukidetasuna izan daiteke oraindik landu
beharreko gaia. Gai honen inguruan Amaia Perez Orozkok hainbat ekarpen
intersgarri egin ditu: http://www.argia.eus/astekaria/docs/2443/azala/larrun_193_ona.pdf
Zaintza hezkuntzaren erdigunean
jarri behar da, eta horretarako ez dago formula magikorik, baina bai zenbait
modu lan horri ekiteko:
- - Pertsona bere osatusean begiratu
- - Norberak nahiz bestek izan ditzaketen aurreiritziak
identifikatzen eta pertsonaren identitatearen inguruan sortzen diren
estereotipoen inguruan kontzientzia hartzen saiatzea, eta pertsonei arreta
eskeintzea.
Azkenik,
aitatasuna modu ezberdinean bizitzearen inguruan Maite Asensioren artikulua
agertzen da. Gai honen inguruan, martxoaren 17, 18 eta 19an jardunaldi batzuk
egingo dira Bilbo, Donosti eta Gasteizen, Enplegu eta Gizarte Gaiak Sailak
antolatuta, eta oso interesgarria izan daitezkeenak. Hona hemen horren inguruko
informazioa: Aldaketak dakarten aitatasunak
Eskolaren erronkak asko dira gai
hau sustatzeko, baina batzuk hauek izan daitezke:
- - Hezkidetza izatea eskolaren ardatz nagusia
- - Irakasleak bereziki, eta eskola komunitatea berdintasunean
eta tratu onen inguruan heztea
- - Zeharkako gaia izatea
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina