Ez
dirudi hain helburu zaila “elkarri ondo tratatzea”. Egunerokotasunean, berriz, Arremanitz taldeko kideak Hik Hasiko elkarrizketan dion bezala, ia konturatu
gabe aurkitzen dugu gure burua egoera mingarri eta kaltegarrietan erorita,
estereotipoetan hezitako pentsaeraren ondoriozko jokaerak direlarik tratu onen
etsairik nagusienak.
Bizitzako beste hainbat arlotan gertatzen den moduan, hezkidetzaren ardatz den genero ikuspegiak aurreiritziak gainditzeko lagungarria izan daitekeen begirada zabala eskaintzen digu, estereotipoak gaindituz ongizate bidean: nor bere buruarekin gustura sentitzea, besteekin batera harreman positiboak eraikitzea, ezetz esaten ikastea ezetz esan nahi dugunean, elkarren arteko ardurekiko konpromisoa sustatzea, ongizatea bada guztien ongizatea izan beharko duela barneratzea, Mari Jose Urruzolak luzatzen dituen beste iradokizunekin batera:
Ze
pertsona eredu, ze jendarte eredu nahi dugu garatu hezitzaile bezala?
Ikastaro
honen zehar nahiko sarri ikusten ari garen bezala, emakumeok jasotzen dugun
heziketa sentimentala etsai handi bat bihurtzen da estereotipoak gainditzeko
ahaleginetan, maitasun erromantikoaren inguruan dauden mitoetan sostengatzen
direlarik gizon eta emakumeen arteko harreman patriarkalak.
Pentsatzen
dut interes handiko lekukotasuna jasotzen dutela trantsizio garaian
Bartzelonan garatutako mugimendu feministaren barruan Nuria Pompeiak edo Montse ClavƩk, esaterako, komikietan edo kartel ilustratuetan aldarrikapen honen
inguruan egindako lanek, subjektu femenino berriaren bila, emakumeek
sufritutako zapalkuntza fisiko eta psikologikoa salatuz, ezarritako kanon
patriarkalen suntsiketaren bila.
Ondoren
etorri dira maskulinitate berrien eraiketak, kalitatezko elkarbizitzari
begira ezinbestekoan eman beharreko aurrerapausuak.
Ildo beretik, oso interesantea
iruditu zait, alderdi honetan, Boliviako UNFPA erakundeak egindako kanpaina, bereziki nola
azpimarratzen duen norberak bere buruarekiko eta, aldi berean, besteekiko harremanak
elkarrekiko errespetuan oinarritzeak duen garrantzia.
Tratu
onak sustatzeko bidea eraikitzen joateko eskura izan beharko genukeen beste
gida bat “ELKAR ARDURAKO HEZKUNTZA” lan proposamena dela uste dut, helburua ez
delako izan behar erantzunkidetasuna modu puntualean gauzatzea, baizik eta
iraupen luzeko ibilbidea garatzea, gero eta korrespontsabilitate handiagoa
lortzearen alde etengabe jardutea.
Aurtengo
martxoaren 8an, elkar ardura eta parekidetasunaren aldeko aldarrikapenetan
murgilduta, gure erkidegoko hedabidetan entzun izan ahal ditugun datuak: Denbora bikoitza etxeko lanetan… Soldata urriagoa
kanpoko ogibideetan (bataz besteko 10.000 euro gutxiago)… emakumea baldin bazara.
Aldatzen
ari da jendartea, oso poliki baina aldaketa positiboak ere ikusten ditugu.
Zer egin
dezakegu eskolan prozesu hau sendotu eta areagotzen laguntzeko?
Proposamen
egokia eta oso bideragarria iruditzen zait dokumentu honen zehar Marian Morenok
proposatzen diguna: elkarbizitzarako hezkidetza
Irakasle
bezala, presente izan beharko genituzkeenak, eredua garen heinean gure ikasleen
aurrean bereziki erakutsi beharreko jokabideen artean, hauek dira, nire ustez
oinarrizkoenak:
- Hizkuntza eta hiztegi hezkidetzailea erabili
- Identitate anitzak errespetatu eta errespetarazi, baita janzkera edo gorputz adierazpenak
- Elkartasunezko jarrerak erakutsi
- Asertibitatez jokatu
- Entzun, ulertzen saiatu, komunikatu
Eta ikasleekin zeharka zein zuzenean
lantzeko, adibidez:
- Estereotipoak antzematea landu eta horiekiko jarrera kritikoa jorratu
- Ezetz esaten ikasi
- Epaiketarik gabeko onarpena erakutsi, berdin diola nolakoak diren besteak.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina