2017/12/18

HIZKUNTZAREN ERABILPENA, GURE ERREALITATEAREN ISPILUA


Askotan EUSKARA hizkuntzak, generorik ez zuela aitzakiarekin ibili gara euskaradunak (euskara mintzalariak) hizkuntzaren erabilpen sexistaren kontu honi arreta gehiegi eman gabe.

Eta bai, gure EUSKARAK genero gramatikalik ez dauka. Hori horrela da. Eta horregatik IKASLE, IRAKASLE, UME, HAUR hitzek printzipioz, bai neskek eta bai mutilak hartzen dituzte bere baitan.

Baina, ezin diogunari uko egin honako honi da: gure mundu sinbolikoa androzentrismoan oinarrituta dagoela eta horregatik ZUZENDARI, MEDIKU, SUHILTZAILE, HEGAZKIN PILOTU hitzak entzuterakoan, gizonei buruz ari garela pentsatzen dugu. Aldiz, GARBITZAILE, JOSTUN, ERIZAIN, ZAINDARI hitzek emakumeen irudia sortzen dute gure buruan.

Beraz, euskarak genero gramatikalik ez izan arren, gure mundu sinbolikoak genero bereizketa hori egiten du. Gehienetan (zoritxarrez) gu konturatu gabe. Eta hori da aldatu behar duguna. Gure mundu sinbolikoa.

Gure buruak duen ideologia androzentrista da aldatu behar duguna.




Pasa den urteko post-en artean, IdoiaLuzuriagak egindakoa aukeratu dut:

Honetan Idoiak azpimarratzen du, hizkuntzek errealitatearekin batera joan behar dutela eta doitu behar dutela errealitate horrek une edo garai bakoitzean eskatzen duenera. Beraz, une honetan, hizkuntzaren erabilpen hezkidetzailea nahi dugu eta hizkuntzak egokitu beharko luke, hizkuntzak ebolutiboak direlako. Niretzako oso inportantea da ulertzea gure kultura, ideologia eta hizkuntza nolakoak izan behar duten erabakitzea, gure esku dagoela. Ez direla estatikoak baizik aldakorrak.


Giden artean honako biak aipatu nahiko nituzke:

-         - Euskararen erabilera ez sexista. Emakunderen eskutik Amelia Barkinek egindakoa.
-         - Guía para la revisión del lenguaje desde la perspectiva de género. Mercedes Bengoetxeak egindakoa

Bietan, adibide eta proposamen zehatz asko agertzen dira eta kasu bakotzean bai euskara eta bai erdararen azterketa sakona egiten da beraien erabilera hezkidetzailea izan dadin.






Bukatzeko, azpimarratu nahiko nuke, atal honetan agertzen diren ideia garrantzitsu batzuk:
-         - Hizkuntza bat, hizkuntza hau osatzen duten hitz multzo bat baino gehiago da
-        -  Hizkuntzen atzean beti ideologia bat dago, beraz, hitzek sortzen dituzten irudiak ez dira neutroak
-        -  Hizkuntzaren bitartez balioak transmititu eta errealitatea izendatzen eta interpretatzen ikasten dugu.
-        -  Gure hitz egiteko moduak errealitatea ikusten dugun moduaren adierazpena da eta aldi berean, gure hitzegiteko moduak gure mundua nola eraikitzen ari garen adierazten du.
-   - Hizkuntzak genero estereotipoak eta sexismoa edo misoginia transmititzeko (edo jarraipen bat emateko) tresna bihur daiteke.
-         - Hizkuntzak ez badu emakumea aipatzen, ezkutuan jartzen du, emakumea existituko ez balitz bezala, eta horrekin batera bere ekarpen guztiak ere desagertzen dira. Eta horrekin batera emakumeak gizartean izaten ahal duen botere aukera desagerraraziz.

Horrela ba, hizkuntza ez da aldatu egin behar dena. Aldatu behar duguna da gure pentsatzeko modua eta hizkuntza (kasu honetan euskara ala erdara ) erabiltzeko modua.


Hortaz, gure erronkak honako hauek izanen lirateke:
-         - Hizkuntzaren erabilpen sexista identifikatu eta baztertzen saiatu: liburu testuak, ariketak, jarduerak, txisteak
-         - Hizkuntzaren erabilpen hezkidetzailea bermatzeko dauden irizpide eta proposamenak kontutan hartu eta erabili
-        -  Hizkuntzaren erabilpen sexista agerian jarri ikasleriaren aurrean, beraiek ere kontuan hartzeko


Hona hemen nire memea:





Hurrengo arte lagunak



















iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina