2) Huntza ft mafalda & Tremenda Jauria-ren “Zer izan”
2) Huntza ft mafalda & Tremenda Jauria-ren “Zer izan”
Hasiera gorabeheratsu samarra izan nuen eta kostatu zitzaidan pixka bat formakuntzan sartzea, baina behin irakasleen laguntzaz hasita, oso interesgarria izan da prestakuntza honetan parte hartzea.
Formakuntza bizia izan da, baina ikaskideen arteko parte-hartzearen bidez eta
irakasleen laguntzari esker, bidea atsegina izan da.
Beraz, ikastaroarekin lotuko nituzkeen 3 hitz hauek
lirateke: Intentsua, bizia eta malgua.
Bestalde, maila pertsonalean zein profesinalean hausnarketa
sakonak egiteko bidea eman dit ikastaroak eta euki izan du eragina ere nire
inguruan. Alde batetik eskolan, gauza batzuk martxan jarri direlako eta beste
alde batetik nire familian ere, gai guztien inguruan alabekin eta bikotearekin konpartitu
dudalako hausnarketaren bat, eztabaidak sortuz.
Laburbilduz, plazer bat izan da ikastaro honetan parte
hartzea!
Mila esker denoi zuen esperientziak partekatzeagaitik eta irakasleei,
partekatutako baliabideengaitik eta bidean eskeini didazuen laguntzagaitik.
Ikastaroan bizitakoa laburbiltzen duen abesti batzuk etorri zaizkit burura, baina azkenean honekin geratu naiz, abeslari hau oso gustoko dudalako: Rozalen-en “Girasoles”
JARRAI DEZAGUN BIDEA EGITEN ESKOLA HEZKIDETZAILERUNTZ!!!
Nire ustez, norbera bere buruarekin eta
gorputzarekin ondo sentitzen bada, elkarbizitza erreztu egiten da. Horretarako,
norbere burua ondo ezagutu behar dugu eta armonian hazi behar gara. Horregaitik
eskoletan ere, oso garrantzitsua ikusten dut emozio, sentimenduak,…lantzea eta
norbanakoen ezaugarrien onarpena baita ere; ikasleak lagundu behar ditugu
autoestimu positiboa izan dezaten, beraien buruetaz harro egoten, seguru
sentitzen eta nahi dutena edo behar dutena beldur gabe adieraztea. Honek kalitatezko
elkarbizitza ahalbideratu dezake eta baita ere ikasketak hobetu eta erreztu. Horrela,
inguruko pertsonekin sortzen ditugun harremanak ere ardurazkoak eta
errespetuzkoak izatea ahalbideratu ditzakegu.
Bestalde, komunitate osoarekin eta
konkretuki familiekin eraikitzen ditugun harremanak aipatu nahi ditut. Askotan,
irakasleagoa familiak gutxiesten dituzte eta alderantziz ere, familiak
irakaslegoa gutxiesten du. Niretzat asko zaindu beharreko harremanak dira
familia-eskolaren artekoa; alde batetik eredu izan behar garelako eta bestetik,
ikaslearen ongizatea nahi dugulako eta eskola-familiaren arteko harremanak
funtsezkoak dira horretarako. Beraz, elkar bizitza osasuntsu baten alde
esfortsu guztiak ipini beharko genituzke, denon onurarako.
Laburbilduz, hezkuntzan lantzeko erronkak, nire ustez, hauek
lirateke:
- Elkarbizitza eta pertsonen arteko harreman positiboak eraikitzeko ekintzak antolatu.
- Ikasleen eta familien parte hartzea bultzatzen dituzten
ekintzak antolatzea; onartuak, baloratuak eta errespetatuak sentitu daitezen.
- Aurreiritziak sahiestu.
- - Era
kontzientean ekin behar dugu eta kritikoak izan gure jarrerekin: zelako hitzak
erabiltzen ditugun, gertukoak agertzen garen,… enpatiaz jokatu.
- - Geletan
elkar entzutea, errespetua, onarpena, elkar laguntza,…landu.
- - Ingurunearekiko
harremanak zaindu behar ditugu: Ingurua zaindu, birziklatu,…
- - Maitasun erromantikoaren
mitoarekin apurtu, gizabanakoaren askatasuna errespetatuz.
- - Erantzukidetasuna
haur hezkuntzatik landu.
Aurreko guztia eskoletan, familia zein ikasle eta irakasleekin lantzeko aproposa izan daitezkeen baliabide hauek proposatzen ditut:
* Gure eskolan, haur hezkuntzan, erantzukidetasunaren inguruan egiten ditugun ekintzak: gela barruan, erratza eta palak dauzkagu, area, hamaiketakoko apurrak,…batzeko. Trapuak mahaiak garbitzeko. Edalontziak ere astean behin ikasleek garbitzen dituzte; eta baita tenpera poteak ere. Hamaiketakoa ere ikasleek prestatzen dute. Denek hartzen dute parte.
*Zaintzari buruzko Naizenek egindako bideoa; zaren bezelakoa maitatua eta onartua izatearen garrantziaz.
* https://bertsoikasgela.eus/baliabideak/19/ ( Bertsoak)
· * https://bizikasi.euskadi.eus/eu/tratu-txarrak-tratu-onak (Bizikasi)
· * Topikoen inguruan, DBH rako.
· * Laguntasunari buruz:
· * https://www.educaciontrespuntocero.com/recursos/cortometrajes-fomentar-la-amistad/ (laguntasunari buruzko hainbat bideo)
· * Bukatzeko,
ingurumenari lotutako bideo hau patekatu nahi dut. Bideo honetan ekofeminismoaren inguruan hitz
egiten dute Yayo Herrerok eta orduñako Ekoizpen proiektuko kidea den Marijo.
Aurreko edizioetako post hau aukeratu dut,baliabide interesgarriak eskeintzen dituelako; gehienak ikasle nagusiekin erabiltzeko badira ere (ni HHkoa naiz), azkenengo bideoa oso polita iruditu zait eta gure jarrera egunerokotasunean hausnartzeko ere bikaina!
-
Aste honetako gaia tratu ona da, seguruenik irakasle guztien kezketako bat, irakaskuntzan edozein mailatan aritzen direla ere. Gurasoentzako gai garrantzitsua ere izan behar du. Tratu ona sustatzeak haurtzaro eta nerabezaro osasungarriagoa bermatzen du, eta emozionalki osasungarriagoa den bizitza baten oinarriak ezartzen ditu. Gure eskola-liburutegietarako irakurketa bat proposatzen hastea gustatuko litzaidake.
Tratu onetan oinarritutako eskola bat nahi badugu, hezkuntza-komunitateko kide guztien ongizatearen kultura bultzatu behar dugu. Ongizatearen kultura hori nagusi izan behar da hezkuntza-maila guztietan eta esparru guztietan. Ez dugu pentsatu behar ikasleen gaitasun sozioemozionala ikastetxeko tutoreen edo orientatzailearen lana baino ez dela. Irakasgai guztiek, ikastetxeko esparru guztiek gaitasun hori hobetzen inplikatu behar dute. Hobetzeko lan egiten bada, ikastetxeko bizikidetza hobetu egingo da.
Eskolak parekidetasuna sustatu behar du, estereotipoen desagerpenean inplikatu behar du, bere nortasuna ziurtatu behar du eta indarkeriarik gabeko eskola sustatu behar du, bakearekin aliatua.
Zein dira eskolan tratu ona bultzatzeko gakoak? Autoestimua, berdintasuna, komunikazioa, askatasun errespetua bizitzarako gakoak dira. Ez eskolarako bakarrik. Edozein harreman horietan oinarritu behar da edozein toxikotasun saihesteko
Bi proposamen egitea gustatuko litzaidake.
Ikastetxe bakoitzak tratu onaren dekalogoa diseinatu behar du, bere ezaugarrietara eta beharretara egokitua. Hemen sartzen dut Igorreko Inazio Zubizarreta ikastetxearen dekalogoahttp://igorrekoeskola.eus/tratu-onen-dekalogoa/
Eta, amaitzeko, gustatuko litzaidake tratu onaren kultura proposatzea gure jarduera bakoitzean, hezkuntzakoak ez diren jardueretan eta hezkuntzakoetan. Hemen nire ingeleseko ikasleekin egiten dudan jarduera adibide bat dago
https://www.youtube.com/watch?v=Kmc7TtKkTs4
https://www.burjassot.org/espai-dona-programa-un-taller-de-autodefensa-feminista-y-autoestima/
ste honetako hausnarketaren gaia indarkeria matxistak gainditzea izan da. Irakasle gisa, gure lehen helburuetako batean, ikasgeletako zitaltasuna eta diskriminazioa saihestea. Ikastetxeek irakasleentzako prestakuntzak antolatzen dituzte, klaustroek behin eta berriz eztabaidatzen dute indarkeria nola eten. Gustatu ala ez, gizartearen isla da. Horregatik, defentsa feminista ezartzeak eta gure ikasleei maskulinitate berrietara egokitzen laguntzeak lagundu ahal izango liguke ikastetxeetako konbikzioa hobetzen.
Ezin dut ahaztu hizkuntzalaria naizela. Gustatuko litzaidake hitz laino bat proposatzea kokreu eme batekin, gaia zentratzeko gakoak dirudite. Eskolak harreman-modu berriak ikasteko aukera eman behar die ikasle guztiei, akatsen aktitudeak desikasi behar ditu eta modu aktiboan egin behar du beti
Autodeensa feministak guztiontzat izan behar du, ez da feminismoarena bakarrik. Emakume guztiok ikasi behar dugu geure burua defendatzen indarkeria sexista mota guztietatik, sinbolikoa, estrukturala edo zuzena izan. Menderatze-estrategiak ezagutzen ikasi behar dugu, gorputzak begirada larderia. Geure burua zaintzeko estrategiak planteatu behar ditugu. Maitena Monroyren material bat ezinbestekoa iruditzen zait.
https://www.feministas.org/IMG/pdf/curso_de_autodefensa_feminista_de_maitena_monroy.pdf.
fBaina defentsa feminista ezartzeak ez digu ahaztu behar gure mutilask ere garai berri horietara atxiki behar direla, eta eskolaren lana dela haiei laguntzea. Gustatuko litzaidake Rebeldes de Genero bildumako material hau gomendatzea.
Errudun sentitzea saihestu behar dugu, aukera eman behar diegu hazteko eta errealitate berrietara egokitzeko. Irudi honek oso ondo laburbiltzen ditu gure ikasleentzat funtsezkoak diren kontzeptuak.
Azkenik, gustatuko litzaidake gure ikasgeletan erraz erabil daitekeen bideo txiki bat proposatzea.
Tratu onaren kultura hezkuntza eremuan garatzeko bere oinarrian, pertsonen arteko harremanen zainketa sustatzea suposatzen du. Harremana zer den hausnartzean lehendabizi, geure buruari erreparatu behar diogu bakoitzak nolako tratua izan bere buruarekin halako harreman kalitateak izango bai ditu bere inguruarekin eta.
Beraz, nor bere buruaren zaintzatik arduratzen hasiz elkarren arteko zaintza osasuntsura eta tratu onaren harreman eredu batera hurbiltzeko norabidea hartzea posible izango dugu
Nolako hezkuntza eredua sustatu nahi dugu? Eta nolako eragina izan nahi dugu sozietatean?
Nire ustez, hezkuntza eremuari dagokionez harremanak era parekidean eraikitzeko ikasleek pertsonak eta izaki sozialak izateko garatu beharreko konpetentziak izango dira erronka nagusiak. Zehazki:
Hezkuntza testuinguru hezkidetzailea sustatzea ezinbestekoa da: ume, nerabe eta gazte bakoitzari ikaste prozesuaren zehar, beraien buruaren jabetza lortzeko heziz. Honek zehazki bai ikasle bakoitzaren alderdi pertsonala zein sozialetik honako lanketa suposatzen du:
Jarrera kritikoa lantzea estereotipoen inposaketaren aurrean.
Maitasunezko harreman ona zer den erakustea eta genero indarkeria zertan datzan ondo aztertzea.
Maitasun erromantikoaren mitoak geletan haustea
Bestetik, pertsonen arteko harremanetan eta lan taldeetan halako jarrerak lantzea eta hauetan trebatzea beharrekoak dira :
Bizi-inguruaren gainerako zainketa eta begirunea lantzea eta irakastea behar ditugu: jasangarritasun ekologikoaren kontzientzia eta kontsumo ohiturak aztertuz jarrera kritikoa landu eta sustatu.
Materialak
*TRATU ONEZ”, Nafarroako Foru Komunitateko ikastetxeetan bizikidetza hobetzeko VI. Kanpaina argitaratutako materiala: Ikasgelako araudiaren proiektua garatzeko.
*Gatazkek irakatsi naute: gatazkak elkarbizitza estrategiak eta lanketan murgiltzeko aukera paregabeko egoerak dira. Hona hemen BIZIKASI zintzilikatuta duen material bildumaren artean, gelan gatazkak lantzeko aukeratutako materiala.
https://bizikasi.euskadi.eus/eu/gatazkek-irakatsi-didate
***Aste honetan aukeratutako posta: https://hezkeh0506.blogspot.com/2022/03/zaintza-tratu-onen-abiapuntua.html
Zaintza tratu onaren abiapuntua izenburuaren pean blog honetako argitalpenean ondorengo hausnarketa plazaratzen du “Aldaketa, geure baitan hasi behar da. Gure erantzukizunetik, erantzukizun partekatura”.
Bestalde, geletan tratu onaren lanketa garatzeko material ugaria zintzilikatua aurkitu daiteke ere.