Wikipediaren
arabera, “Ikusi makusi”
haurrentzako igarkizun-joko bat da. Aurretik ikusi makusi esanez, haur batek
bere inguruan ikusten duen gauza edo pertsona bati buruzko arrastoak edo
igarkizunak ematen ditu behin eta berriz, igarkizuna asmatu behar duten beste
haurrek aurretik aldi bakoitzean Zer ikusi? esaten dutelarik. Arrastoek gero
eta argibide handiagoak ematen dituzte ezkutuko gauza edo pertsonari buruz.
Ezkutuko gauza edo pertsonaren izena asmatzen duen lehenengoak irabazten du.
Historian zehar
badago “zerbait” patriarkatuak ezkutuan mantendu duena, emakumeen ekarpenak,
alegia. Beti bigarren mailan jokatu dugu eta oholtzan agertu garen bakoitzean,
gizon ospetsu baten ondoan izan da, askotan emazte gisa. Historiaren
eraikuntzan eta gizarteen garapenean ikusezinak izan gara.
Sexismo eta
androzentrismoaren ondorioz, ezkutatze hori arlo edo eremu askotan eman da;
literaturan, musikan, zientzian, e.a. Zientzian, beste
askoren artean, emakume baten lana gizon batena izango balitz bezala agertu da
eta hainbat arrazoi egon dira medio. Batzuetan, garai horretan eremu batzuetan
aritzeko zuten debekua baina, beste batzuetan, bere lankideek (gizonak) “eraman”
zutelako ospe guztia. Honen adibide argiak dira Marie Curie, Lise Meitner edota Mileva Maric.
Azken hau bereziki gogoan dut. Mileva serbiar matematikaria izan zen baina askok
Einsteinen lehenengo emaztea izateagatik ezagutzen dute. Izan ere, askorentzat Einstein
genio bat izan zen, Erlatibitatearen teoria (“Teoría de la relatividad”)
famatuaren aita. Baina hainbat iturriren
arabera, Einstein bera matxista bat zen eta bere emaztea iraintzeaz gain, obra famatu
horren jabetza berea egin zuen, Milevaren tesiaren apropiazio hutsa zelarik.
Mileva Maric
STEM (Science, Technology, Engineering and
Mathematics) delako ikasketetan, bereziki, emakume erreferenteak falta
dira. Hona hemen, gaiari lotutako hainbat artikulu:
- http://www.pikaramagazine.com/2013/02/las-mujeres-las-grandes-ausentes-de-los-libros-de-texto/
- http://www.tribunafeminista.org/2016/12/la-presencia-de-mujeres-en-los-manuales-de-la-eso-no-llega-al-13/
- http://noticias.universia.es/educacion/noticia/2016/09/30/1144149/rol-mujeres-carreras-stem.html
- http://www.eldiario.es/catalunya/educacion/mujeres-libros-texto_0_236227107.html
Nire kasuan, energia
sistemen hastapenei buruz ematen dudan ikasgaiean, emakumeen ekarpenak ikusarazten eta baloratzen saiatzen naiz. Adibidez, energia nuklearraren inguruan, aurretik
aipatu ditudan 3 zientzialarien lana aitortzen dut. Badakit ez dela asko, baina
apurka-apurka horrelako gauza “txikiak” inkorporatu behar ditugu.
Honen inguruan, bi “baliabide”
gomendatu nahi nituzke. Alde batetik, Naukas proiektuan sortu duten “emakumezko zientzialarien taula periodikoa”, non elementu bat sakatzerakoan historiak
ahaztutako emakumeren baten lanera eramaten zaituen. Eta bestetik, NASAn lan
egitea lortu zuten 3 emakume afroamerikar eta matematikarien istorioa kontatzen
duen “Figuras Ocultas” pelikula.
Zientzian ez ezik,
literaturan ere zenbat liburu argitaratu dira gizonezko batek sinatuta baina
emakume batek idatzita? Honen adibide argia da egunotan zinema aretoetan
daukagun istorio bat, Colette
idazle, kazetari eta artistarena. Hemen duzue pelikularen trailerra:
Ikusi dugu, beraz, historiaren
berridazketa horretan zelako garrantzia duen genealogia bat egitea… Honen
harira, Gure Genealogia Feministak liburuak Euskal Herriko mugimendu feministaren
kronika bat kontatzen du; eta bideo honetan,
kronika horren laburpen txiki bat egin dute.
Astean zehar landu dugun gaiaren
inguruan MEME hau sortu dut:
Aurreko edizioetako ikastarokideek egindako post bat
aukeratzekotan, Garazi Esnaolarena izango litzateke. Zergatik? Ba, alde batetik euskal musika
munduan gero eta gehiago entzuten ditugun La Basu eta Aneguria aipatzen
dituelako eta, bestetik, gai hau eremu hezitzaileetan lantzeko erronkak
aipatzerakoan egiten duen hausnarketa sakonagatik. Hezitzaileok erabiltzen ditugun
material eta baliabideen azterketa beharrezkoa da. Zenbat emakume aipatzen ditut? Zein rol dituzte emakume hauek? Zein
eredu aipatzen ditut nik? Zein musika jartzen dut? Nork idatzitako liburuak
irakurtzeko aholkuak eman dizkiet? Eta zein irudi ditugu gelan?
Euskal emakume aitzindari bat aukeratzea oso zaila egin
zait. Batez ere, nire erreferenteen “zaku” hori ez dagoelako oso beteta eta
niretzat erreferente izan direnak ez direlako oso ezagunak. Egia da, pentsatzen
hasten zarenean, handik eta hemendik izenak burura etortzen zaizkizula, baina
kosta egiten da. Eta hau, emakumeen presentzia faltagatik da, honela hazi
gaituzte eta. Filosofia alde batera utzita, burura etorri zaizkidan izen
ezberdinen artean (Mireia Delgado Exposito, Reyes Azkoitia, Miren Amuriza, June
Fernandez, Irantzu Varela, Maialen Lujanbio…) Ines Etxegibel aukeratu
dut. Durango Rugby Taldean hasi zen 1989. urtean eta klub horren lehen emakume taldea osatu zuen Emi Mendez eta Goretti Etxegibelekin batera. Harez
geroztik, ibilbide oparoa eta arrakastatsua izan du errugbian, jokalari eta
entrenatzaile gisa.
Ines Etxegibel Alberdi
Hainbat lorpen izan
ditu klub ezberdinekin Estatu mailan, baita euskal eta espainiar selekzioekin Europa
zein Mundu mailako txapelketetan ere. Espainiako emakumezkoen errugbi selekzioaren
entrenatzailea ere izan zen, baina emakumezkoen ligak gizonezkoenak bezain beste
baliabide ez zituenez, dimititu egin zuen. 2014-2015 denboraldian, Durango
Rugby Taldeko gizonezkoen taldea gidatu zuen, “Division de Honor B” mailan
zegoena (futbolean estatuko 2. mailaren antzekoa dena) eta “División de Honor”
mailara (1. maila) igotzeko promozioa jokatzera eraman zuen Durangarrak. Hemen
duzue “Ur handitan” saioan egindako elkarrizketa, non kirol munduan
emakumeenganako dagoen diskriminazioaz aritu zen.
Pertsonalki berandu
ezagutu nuen arren, berarekin entrenatzeko aukera izan dut eta benetan diotsuet
sekulako indarra, lidergoa eta zintzotasuna transmititzen duela. Errugbia kirol
minoritarioa da eta emakumezkoena, are minoritarioagoa, baina Inesek erakutsi
digu lanarekin (lana, lana eta lana!) gorenera iritsi gaitezkela.
Nire ustez emakumeen presentzia edo
protagonismoa eremu hezitzaileetan eta jendartean lantzeko erronkak emakumeak eta haien ekarpenak ikusaraztea eta baloratzea dira; erabiltzen
ditugun materialetan edo curriculumean eta baita gure egunerokotasunean ere, Garazi
Esnaolak dioen moduan. Horretarako, ezinbestekoa da gure genealogia egitea, kendu
diguten protagonismoa berreskuratu behar dugu.
Honetaz gain, betiko
lez, komunikabideek ere ardura handia dutela uste dut. Egia da gero eta
emakumeen ekarpen gehiago agertzen direla medioetan, baina oraindik lan asko
falta da gure presentzia eta ekarpenak genero ikuspegi batekin bistaratzeko.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina