2020/12/09

BERDINTASUNERANTZ AURRERA EGITEN!!

Aste honetan post hau aukeratu dut, jarraian azalduko dut zergatik.

Kathrine Switzer, emakume zoragarria iruditzen zait. Ilusio handia egin dit blog honetan bera ikusteak, esanahi berezia duelako niretzat. Guk askotan erabili egin dugu bere historia materiala sortzeko, emakumeen istorioari begira oso garrantzitsua izan zelako. Bere inskripzioarekin desberdintasunaren aurka eta botere matxistari aurre egin zion. Hau bezalako emakumeei esker, gaur egungo herrialde gehienetan emakumeek zaletu gisa edo lehiaketa profesionaletan parte har dezakete.

Bide batez, post hau aprobetxatu nahi nuke euskal emakume kirolari aitzindari erreferenteen ekarpenak aipatzeko. Hortik abiatuta, emakumeek kirolean duten presentziari buruz pixka bat gehiago hausnartzeko.

1917tik 1980ra bitartean, Euskal Herriko eta eskualdetik emakume askok herrialde osoko frontoiak hartu zituzten egurrezko erraketekin pilotan jokatuz.

'Raketistaz' gain, eibartar bat ere nabarmendu zen frontoi munduan egindako ibilbideagatik, baina oraingoan beste modalitate batean: zesta-puntan. Maria Unzueta eibartarra (1878-1948) zesta-puntan munduko lehen emakume pilotaria izan zen eta, horretaz gain, munduko lehen emakume kirolari profesionaletako bat.

Cristina Hernández-ek genero-ikuspegitik egindako ikerketa batek aztertzen du kirol profesionalaren lan-harremanari aplikatu beharreko araudia. Azpimarratzen ditu emakume kirolari profesionalean dauden gabeziak. Oraindik ere sexu-desberdintasuna badago kirol profesionalean.

Adibide moduan, 2018an lizentzia federatuen kopurua, Kultura eta Kirol Ministerioaren txostenaren arabera.

Kirola gizartean gertatzen denaren isla da. Genero-arrakala kirol federatuarekin irekitzen da.

Urtero mundu mailan emakumeen kirolera bideratzen den publizitate-inbertsio urria da. Hori da arrazoi nagusia. Desberdintasun ekonomikoak daude kirolarien artean. Gizonek emakumeek baino askoz ere publizitate-inbertsio handiagoa jasotzen dute. Estereotipoak daude oraindik ere kirol munduan.

Carlos III. Unibertsitatearen ikerketa baten arabera, inprimatutako kirol-prentsan emakumea kirol-prentsaren ehuneko bost baino ez da agertzen, berriz, gizona informazioen protagonista eztabaidaezina komunikabideetan da.

Ikusten dugunez faktore sozialek eta komunikabideen rolak zeregin garrantzitsua dute esanahien transmisioan eta eraikuntzan. Informazio gehiago hemen.

Genero-ikuspegia bizitzen ari garen gizarte-errealitatera egokitutako programak, inbertsioa eta edukiak egitean eta kudeatzean datza. Errealitateari erreparatzen badiogu, ikusten dugu gure gizartean ez dagoela berdintasunik.

Europako Parlamentuaren ustez “el deporte es una actividad en la que se juega a la representación de las identidades sexuales, que las prácticas deportivas siguen siendo territorios muy marcados por el género y estereotipados, en las que se reproducen y también se infringen los modelos dominantes de la virilidad y de la feminidad” (Informe sobre las mujeres y el deporte, 2003).

Zer egin ahal dugu hori apurtzeko? Zein dira hau guztia eremu hezitzaileetan eta jendartean lantzeko erronkak?

Neurri integratzaileak har daitezke, eskolan berdintasunean oinarritutako jarduera egokiak egin ahal izateko, maskulinotasunari eta feminitateari egotzitako eta lotutako gizarte-esanahien multzoa eraldatzeko, eta ikasleen hezkuntza-garapena baldintzatu edo mugatu ahal izateko, estereotipo eta rol sexistak ezabatuz.

Eskola-eremuan, plano honek esan nahi du ikastetxea aztertu behar dela jarduera-testuinguru sozial gisa, ingurunea (etnikoa, kulturala, klase soziala), ikastetxeko espazioen banaketa eta erabilera, botere-harremanak, curriculumaren materialak eta edukiak….

Eremu interaktiboan, generoaren araberako elkarreragin eta portaera diferentzialak, interakzioetan haurrak sozializatzeko modu desberdinak edo eskolan eta familian jasotzen duten tratamendu desberdina hartzen eta aztertzen dira.

Hizkuntza oso garrantzitsua da gazteenentzat, kirolarekin zerikusia duen guztiarekin. Askotan, eskolan oztopoak sortzen dira neska-mutilen artean, eta hori neskak gutxiesten dituen hizkuntza baten bidez, mutilei baino garrantzi gutxiago emanez.

Erronka asko dugu hezitzaileok. Curriculum ezkutuaren bidez, batzuetan, pertsonen artean ezartzen diren ohiturak, dinamikak eta praktikak transmititzen dira, gu konturatu barik.

Bukatzeko, oso istorio ederra!! Aurrera, neskak!!

iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina