2016/12/18

GURE HIZKUNTZA ITSU DAGO, ERRENA DAGO, BILUZIK DAGO


Resultado de imagen de bebe enojado
GIZONAK, GIZARTEA, GIZATERIA, GIZASEMEA, GIZAMOLDEA, GIZAKIA....

NON DAUDE EMAKUMEAK?


Hizkuntza ez da bakarrik hitzen batura, terminoen ordena jakina, esaldien segida, parágrafo soilen hurrenkera. Hizkuntzak badu arima. Hizkuntza komunitate baten isla da; jendarte baten munduaren ipuina kontatzen diguna; egunerokoa, asmatutakoa, amestutakoa, izkutukoa, umorezkoa, agerikoa,  azalekoa, drama, zotila. Hizkuntza batean bere euskarri den kosmosean protagonista garen guztiok behar dugu egon. Guzti guztiok. Bestela, gure hizkuntza erren legoke. Itsu legoke. Biluzik legoke. Eta hala dago, emakumea agertzen ez bada. Dana gizonarena bada. Dena arra bada. Emakumeen lorpenak islatzen ez baditu. Emakumeen emozioak kontatzen ez baditu. Emakumea altxor gisa tratatzen ez badu, gizonezkoa marrazten duen lez. Gure hizkuntzak ikusmena behar du berreskuratu, beraz. Beste hanka beharrezkoa du. Orotariko jantziak behar ditu, hotz dago kalean eta! Gure hizkuntzak, emakumea behar du. Emakumea ere, behar du. Hizkuntza, emakumearekin, aberatsagoa da. Ederragoa da, osasuntsuagoa da. Lasai dago hizkuntza emakumearen magalean. Emakumea bizirik badago, hizkuntza ere bizirik dago.

Resultado de imagen de fotos bebes azul y rosa
IGOTZ, ARATZ, AMAIUR, MAREN, LUR, UR, OMA, KAI, SUA, IRAITZ, AMETS...

Noiztik dugu beharrezkoa euskaraz neska eta mutila, izenaren bidez, bereiztea? Ez al da inklusiboagoa izenekin bereizkeriarik ez egitea? Zergatik ezberdindu neska eta mutila? Zergatik jarraitu genero-sistema dikotomikoa indarrean mantentzen?
Izen unisex horiek gustatzen zaizkit niri, mutilei zein neskei, UMEEI, PERTSONEI, jar dakizkion horiek. Edozeini!!! IGOTZ, AMETS, LUR, UR, HODEI, AMAIUR, MAREN, IRAITZ, EKI, OMA, KAI, SUA…. Zertara dator orain, adibidez, IRAITZ neskato bati jartzeko MIREN IRAITZ jarri beharra? LUR mutilarentzat eta LURRA neskarentzat? A bokala txertatzen hasiko gara gure ere neska mutilarengandik bereizteko? Jendea kexaka hasi da eta hori pozgarria da. Zalantzan jarri behar dira irizpide berri horiek.


Ikaragarria iruditzen zait, atzera pauso galanta. Zein da Euskaltzaindiak ematen duen azalpena jauzi hau emateko? Agerikoa da Euskaltzaindia barruan ere jarrera kontrajarriak daudela. Baina izendegiaren defentsan agertzen diren euskaltzain horien argudio nagusia oso eztabaidagarria da. Batetik, fokua Espainiako legearen gainean jartzea erantzukizuna zuritzeko ariketa da (Espainiako Legediak agintzen baitu izenek sexua argi identifikatu egin behar dutela, inolako zalantzarik piztu gabe). Euskaltzaindiaren lan-esparrua euskararen herria da eta beraz, Euskal Herri osorako baliagarriak diren “gomendioak” pentsatu eta proposatu behar dituzte. Euskaltzaindiak izenen aferan bere burua Espainian kokatu du eta Ipar Euskal Herriko lagunei ere Espainiaren legearen ondorio, gure ustez, injustuak irentsarazi die. Euskarak aurrera egiteko Espainiako legediak ezarritako bidetik joan behar badu, has gaitezen bada, MOZAL Legea, LOMCE edota hil arteko espetxe zigorraren gisako legeei darien “justizia“ ereduaren arabera pentsatzen. Bestetik, “gomendioak” baino ez dituela proposatzen esatean, beren burua errealitatetik kanpo kokatzen ari da Euskaltzaindia. Hori diotenek oso ondo baitakite epaitegietako arau/agindu bakarra dela funtzionarioek Euskaltzaindiak dioenaren arabera jokatzea. Eta hor dute oztopo nagusia gurasoek (http://www.argia.eus/blogak/begizta/?p=1752 ).

GIDA BAT: Eta guk zer?  Hurbila, umeek kontatua, umeak hezitzeko aproposa. Orijinala.
IAZKO POST BAT: Ez dut batere aurkitu, denak aurtengoak agertzen zaizkit.



iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina