“Ezberdintasun horiek
elkarrengandik urrundu egiten ditu bi kideak, eta zuzen-zuzenean eragiten dio,
denbora eta espazioari dagokionez, ordura arte berdintasunean oinarritutakotzat
jotzen zuten itunari.” Irati Fernandezek, Emakundek saritutako ikerketa -lan
baten ondorioztatutako ideia bat da.
Egungo bikote banaketa askoren oinarrian, lan “ikustezin” horren banaketa
kaxkarra eta persona batzuen gainkarga dagoela uste dut.
Egunerokotasunean elkar arduraz jokatzea ezinbestekoa da, zaintza eta
bestelako zereginetan, bikokideen artean elkar ulertzea egon dadin. Tratu onak
eta maitasuna beste era batean ulertzea funtsezkoa delako. Ezin dut esan “maite
zaitut”, eta bat garbitzen ari den bitatean, bestea sofan zurrunga etzunduta
egon… ezin da, harreman afektibo sexualik izan, leher eginda oheratzen bagara,
edota estresaz bizi bagara…
Tratu onak, nor bere buarekiko, besteenganekiko eta inguruarekiko
ezinbestekoak dira elkar bizitza positiboa sustatzeko, bizitzaren esparru
guztietan. Etxean, zein eskolan, lanean zein aisialdian... Edonon, konpromezuz
jokatu behar dugu, eta norberak eginbeharrekoak bete, eta besteak heurena bete
dezaten eskatu. Komunikazio, asertibo, hezkidetzailea eta dominazio
-menekotasun paradigma gaindituz.
Aurreko ikasturteetako post bat aukeratzekotan, Mirenena hautatuko nuke. Bere hausnarketarekin bat
egiten dudalako. Askotan harreman dimentsioa eta tratu onez dihardugunean, gure
buruarekiko erlazioaz ahaztu egiten gara. Nik bereziki garrantzi handia ematen
diot. Norbere buruarekin gustora egon behar dugu eta batez ere, oso
garrantzitsua nire ustez, bakarrik egoten jakin behar dugu. Besteekin
autoezagutzen bagara ere, gure ahuleziak eta indarguneak ezagutzea funtsezkoa
baita, tratu onak eta harreman parekideak izateko. Maitasun erromantikoaren
manipulazio eta estereotipoen aurrean irmoki azaltzeko, horietan ez jausteko,
ezetz esaten jakiteko, gure gorputza eta nia maitatzeko, edertasun ereduetatik
haratago joateko…
Aurreko ikasturteetako beste ikastarokide batena bada ere,
ondoko irudia ikaragarri gustatu zait…, ziurrenik patriarkatu sistema horren
aurrean babestu nautenak…, nire lagunak izan direlako. Batez ere, neska diren
lagun horiek… Bizitzan izan ditudan beldur, kezka, kontraesan, pozak, barreak,
sentimenduak, emozioak, sekretuak, ahuleziak…; goiz, arratsalde eta gau
ikaragarriak eta dibertigarriak; haiekin hasi eta feminismoan hezi; memento
honetan banago, haiengatik da…; neure burua ezagutzen bidelagun izan ditudanak;
memento batean edo bestean egon direnak; daudenak eta ez daudenak; nire
sekretuak konfiatu dizkiedan guztiei… MAITE zaituztet! Mila esker… ez dakizuen
arren… niretzat oso bereziak izan zarete…, zarete eta izango zarete.
Ikasleekin jorratzeko baliabide bat ondoko ipuina proposatzen dut.
Eta abesti-bideo bat lantzeko, Glaukomaren Gure Kaiola litzateke,
patriarkatuaren kritika nahiko sakona egiten duen abestia dela deritzot, ohiko
estereotipoetatik aldentzea proposatzen du, edertasun ereduak kolokan jartzen
ditu, nor bere autoezagutza eta autoestimua bultzatzen duena.
Jendartean eta hezkuntzan landu beharrekoak:
- Autoezagutza eta autoestimua landu.
- Asertibotasuna, elkar ardura eta talde lana bultzatu.
- Nor bere buruarekin zein besteekin harreman positibo eta aberasgarriak.
- Maitasun erromantikoa gainditzen duten areduak agerian jarri.
- Neskak eta mutilak feminismoan hasi eta hezi, ahalduntzen eta maskulinitate eredu berriak indartzen, hurrenez hurren.
- Zaintzen garrantzia azpimarratu eta erantzunkizunez jokatzen hasi.
- Norberaren konpromisoak bete, eta besteei heurenak bete ditzaten eskatu.
- Eskolakide guztien ongizatean oinarrituriko kultura. Maila guztietan (antolakuntzan, denboralizazioan, komunikazioan, dominazio-menekotasun paradigmaren erreprodukzioa gainditzen duen hezkuntza-zentroaren estruktura, honek estereotipoen etengabeko sustapena bultzatzen baitu.
- Inguruaren eraldatze zein hobekuntzan konpromiso pertsonal eta sozialean oinarrituriko harremanak.
- Bake eta indarkeria-eza kulturaren sustapena.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina