2019/12/08

Emakumeok historia osatuz



Aurreko ediziotik, Muriaren postarekin era bat ados nago, izan ere, historiako arlo guztiak ukitu ditu, bai zientziaren arloan, bai emakumeen literaturari dagokionez. Gainera, besteen ardurari esker hemen gauden ezezagun guztien lana nabarmendu du, haien borrokari eta arrastoei jarraituz. Beste puntu bat, 16 urteko neskato honi egindako aitortza da, bere ahaleginei esker, ingurumena zaintzearen garrantzia erakutsi baitigu. Bere postari zerbait gehitzearren, beste erronkaren bat gehituko nioke, hala nola gure eskoletan ikusgai jartzearen garrantzia eta hori ez egitearen ondorioa.


Ez da batere erraza emakume bakar bat aukeratzea gure ezagutzari ekarpenen bat egin diona, baina hau aukeratu dut bai bere gaztetasunagatik, bai izengoiti batekin bere lanak sinatu behar izateagatik, bere izen propioarekin egiteko ezintasunaren aurrean, garai batean bizi zen gizarte androzentristaren ondorioz.

SOPHIE GERMAIN (1776–1831)

13 urte besterik ez zituen matematikarekiko interesa garatu zuenean, ziur aski Frantziako Iraultzaren erruz: kaleak oso bortitzak ziren eta bere etxean sartuta aitaren liburutegia esploratzen aritu zen. Horrela ikasi zuen bere baliabide latinez, grekoz eta matematikaz. Sophiek ere familiaren saiakerak jasan zituen bere joera akademikoak gutxiesteko.

Garai hartan emakumeentzako hezkuntza aukerak mugatuak zirenez, Germainek ezkutuan ikasi zuen Ecole Polytechniquen, aldez aurretik matrikulatutako ikasle baten izena erabiliz, eta horrek funtzionatu zuen maisuek "ikaslearen" gaitasun matematikoetan hobekuntza nabarmena nabaritu zuten arte.
Fermaten azken teoremari buruz egindako lanagatik da ezaguna, une hartan buruhauste matematiko desafiatzaileenetakotzat jotzen zena: Germainek arazoari aurre egiteko modu berri bat proposatu zuen. Parisko Zientzien Akademiako sari bat irabazi zuen lehen emakumea bihurtu zen, elastikotasunaren teoriari buruz idazteagatik. Gaur egun sari hori Sophie Germain Saria bezala ezagutzen da.


Hezkidetzako II. Planak adierazten duen bezala, 3. zutabean (Emakumeen integrazioa eta historiari egiten dioten ekarpena), erronka hauek ditugu:
1.- Historiaren parte diren emakume guztiei ikusgarritasuna ematea, bai ekarpen akademikoengatik bai sozialengatik.
2.- Curriculumean, testuliburuak eta hezkuntza-materiala, gure ikasleentzat erreferente diren emakumeak, historian zehar esparru guztietan.
3.- ikusezin bihurtzea gizarte guztiz androzentrista eta, ondorioz, sexista menderatzearen emaitza dela ikusaraztea.
4.- Jendaurrean eta pribatuan baloratzea emakumeek gizadiaren historian zehar egindako ekarpenak eta aintzatespena, jatorria edo arraza edozein dela ere.
5.- Emakumeek zientziari, arteari, literaturari eta abarri egindako ekarpenak aintzat hartzea. Ekarpen horiek ezkutatu egin dira, bai gizon gisa sinatu behar zutelako, bai aurkikuntzak lapurtu zaizkielako.



iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina