2021/02/06

ORIENTAZIO HEZKIDETZAILEA, LAN-GENERO ARRAILA GAINDITZEKO TRESNA

 

Ez da hainbeste denbora pasatu emakumeen hezkuntza- eta lan-esperientzia bideo honetan agertzen den bezalakoa zenetik.

Baina, zer diote gure garaiko emakumeen hezkuntzari eta lan-bizitzari buruzko datuek?

Estatistikako Institutu Nazionalak Eurostaten datuei buruz egindako argitalpena: "La vida de las mujeres y los hombres en Europa - un retrato estadístico" oso interesgarria iruditu zait hiru arrazoirengatik:

  • Formatu erakargarri eta interaktibo batean aurkeztuta dago.
  • Inkesta bat egin daiteke Europan bizitzako hainbat esparrutan dagoen genero-arrakalari buruz, eta gure erantzun bakoitzari buruzko feed-backa ematen du.
  • Oso interesgarriak dira argitalpenean agertzen diren datuak, Europan bizitzaren hainbat esparrutan dagoen genero-arrakalari buruzkoak.
Txosten horretatik zenbait datu hautatu ditut eta, horiek erabiliz, hiru grafiko sortu ditut. Baina animatzen zaituztet argitalpenari begiratzera, datu gehiago eskuragarri dituzuelako.

1. grafikoan, Europako gizon eta emakumeen ikasketa-mailen arteko aldeak erakusten dira. Ikasketa-maila baxuenetan ez dago ia desberdintasunik bi sexuen artean. Baina gizonen % 3,4 gehiago dago ikasketa maila-ertaina duten emakumeak baino, eta aldiz, emakumeen % 3,6 gehiago dago ikasketa-maila altua duten gizonak baino. 


Goi-mailako titulazioa duten emakume gehiago dauden arren, 2016an EBko zuzendarien herena baino ez ziren emakumeak. Gainera, orduko soldatetan alderik handienak zuzendaritza karguetan izan ziren (% 23 soldata baxuagoak emakumeentzat gizonentzat baino).
Europar Batasunean, 2016an langabezia tasa % 8,7koa zen emakumeentzat eta % 8,4koa gizonentzat. Batez beste, gizonen enplegu-tasa emakumeena baino handiagoa da (% 72 eta % 61, hurrenez hurren). Hala ere, interesgarria da ikustea emakumeen eta gizonen enplegu-tasen arteko aldea handitu egiten dela seme-alaben kopuruarekin alderatuta.

Europan, seme-alabarik ez duten familietan, lan egiten duten gizonen eta emakumeen arteko aldea % 8 handiagoa da gizonen alde, baina alde horrek gora egiten du familietan seme-alaba gehiago dauden heinean (familiak seme-alaba bat duenean lan egiten duten gizonak emakumeak baino % 14 gehiago dira; alde hori % 19koa da bi seme-alaba dituztenean, eta % 29koa 3 seme-alaba dituzten familietan).

Hezkidetzaren ikuspegitik begiratuta, eskola-jarduera guztiak planifikatzeko eta garatzeko ardatza izan behar du orientazioak, eta bi sexuen partaidetza orekatua lortzea izan behar du helburu bizitzako hainbat esparrutan: lanbidean, etxeko zereginetan, erabakiak hartzerakoan, botere-postuetan, politikan...

Datuak ikusita, nire ustez, orientazio akademiko hezkidetzailea lantzeko bi erronkarik nagusienak hauek dira:

1. Orientazio hezkidetzaileak parte-hartze parekidea sustatu behar du. Etxeko zereginen eta zaintzen bidezko banaketarekin lotutako helburuak sartu behar dira hezkuntza-curriculumean. Etxeko lanak modu orekatuan banatuko balira gizonen eta emakumeen artean, horrek eragotzi egingo luke emakumeek lanari edo zuzendaritza-postuei uko egin behar izatea, lana eta familia bateratzeko zailtasunengatik. Orientazioa eta tutoretza, besteak beste, ikasle ahaldunduak eta asertiboak egiten lortzera bideratu behar dira, edozein erantzukizun-mailatan eta berdintasun-egoeran erabakiak hartzen parte hartu ahal izateko tresnak izan ditzaten.


2. Orientazio hezkidetzaileak lanbidea izatearen garrantzia indartu behar du. Emakumeek joera dute seme-alaben zaintza beren lan-bizitza baino gehiago baloratzeko. Ikastetxeak lan-bizitzak independentzia ekonomikoa lortzeko eta bizitza profesionalaren alderdia garatzeko duen garrantzia transmititu behar du.

Nagorek egindako post hau gomendatu nahi dut. Nik bezala, gizonen eta emakumeen arteko lan-munduko desberdintasunei buruz idazten du. Zehazki, lanaldi partzialeko lanaren portzentajeari egiten dio erreferentzia (% 75 emakumeei dagokie), eta azalpen hau ematen du: “Guztiz lotuta dago zaintza lanen ardura femeninoa delako ustearekin”.

Orientazio hezkidetzailearen erronkei dagokienez, nirekin bat dator zainketen eta etxeko lanen banaketa orekatua landu beharrarekin: “Bestetik, erronka handienetako orain arte hezkidetzan egin dugun bidea ikusita, elkar ardura eta zaintzari merezi duen garrantzia ematea dela uste dut, eta tutoretza saioetan landu beharra dagoela esango nuke (nork bere buruaren eta besteen zaintza, garbitasuna, elikadura, etxeko antolamendua…)”

iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina