2022/03/03

GATAZKEI ESKER HAZIZ


 Aste honetan zehar, buelta asko eman dizkiot gatazken aurrean hartzen ditugun jarrera ezberdinei; horrelako egoeretan, deserosotasun sentsasioa nagusitzen da nigan eta neure erraietara joz, honen zergatiaren inguruko hausnarketak pisu handia hartu du nire egunerokotasunean.

 

Adam Curlen ondorengo definizioa nabarmentzea gustatuko litzaidake:

Bizitzak munduan zehar, bakoitzaren abiapuntua aintzat hartuta, ibilbide desberdinak egingo ditu. Aurrera joko du, gehienetan egokituaz, aurkituko dituen errealitateari erantzunez. Bakea, gizarteko pertsonen bizitzako ibilbideak elkarlaguntzea da; gudak eta garrazkeriak, bizitzen ibilbideak elkarren artean talka egitea den bitartean. (Adam Curle)

 

Olik bere blogean dionarekin bat eginez, EAEko hezkuntza sisteman gatazken problematika jorratzen ez denaren sentsazioa daukat nik ere; alde batetik, irakasleek formakuntza falta izateaz gain, ikasleriak ez dauka nahikoa tresna gatazken aurrean modu egoki baten erantzuteko, eta bestalde, gatazkak sozialki duen kuttua negatiboa da.

 

Ukaezina da egungo gizartea geroz eta heterogeneoagoa dela; askotariko jatorri, kultura, sinesmen zein ohiturek presentzia nabaria dute gure egunerokotasunean. Ondorioz, gizartea ere, geroz eta anitzagoa da, eta horrek bai kolektiboki bai bakarka aberasten gaituenaren ustea daukat.

 

Arazoaren oinarria, aniztasuna persona gisa hezten gaituen zein bizitzeko eta pentsatzeko beste modu batzuk erakusten dizkigun gertaera gisa ikusi beharrean, honen aurrean sortzen diren gatazketan dago; zehazki, aniztasun hori kudeatzen ez dakigunean edota hau positibotzat jotzen duen oinarri sozialik ez egitean.

 

Horregatik, gazteei elkarrizketa eta pertsonen arteko elkarreragina sustatzeko tresnak ematearen beharra azpimarratu nahiko nuke, tresna hauen bidez, elkarrekin ezgautzak partekatu, desberdintasunarekiko errespetua landu, eta aniztasunaren inguruan aritzea ahalbidetuko duen giro sozial egokia sortzea ahalbidetuko baita. Nire ustez, ongi ulertutako zein ondo kudeatutako aniztasuna da bizikidetza baketsua izateko eta gizarte-gatazkak murrizteko tresnarik egokiena.

 

Eta noski, bizikidetza lehenesten duten giro eta praktikak sortu zein pentsatzeko, hausnartzeko, errealitatea behatzeko eta gatazkak modu egoki batean kudeatzeko gai den gizarte bat sustatu nahi badira, funtsezkoa da lanketa hau  txiki txikitatik hastea.


Horretarako, batetik, Ikertze Kultur Elkartean daukagun Elkarrekin Bizikidetza Eraikiz Lehen Hezkuntzarako Programa uzten dut eskuragarri, zeinak bizikidetzaren, emozioen, pentsatzeko gaitasunaren zein gatazkaren kudeaketaren inguruko eduki eta proposamen ezberdinak biltzen dituen.

 

Bestalde, Bigarren Hezkuntzara begira, Pentsatzeko Hitzorduak proiektuaren gida partekatu nahiko nuke zuekin; elkarrizketa filosofikoaz baliatuz, lanketa komunitarioa egin, eta taldeak gizarte demokratiko baterako ezinbestekoak diren balioak errespetatzea zein hauek praktikan jartzea duen helburu nagusia.

 

Jarraian ikusgai dauden bi bideoak ere, sarritan erabili izan ditugu txikitxoekin gatazkaren eta honen kudeaketaren inguruan aritzeko:



Azkenik, pasaden urteko Gatazken bidez hasi eta hezi sarrera nabarmendu nahiko nuke. Izan ere, berak aipatzen duen kasan, ikasleen arteko gatazkak egunero ematen dira, eta funtsezkoa da irakasle moduan, hauek detektatzea, ezagutzea eta hauen balio hezitzaileaz baliatzea. Gainera, eduki zein baliabide asko daude eskuragarri bere hausnarketan.

 


iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina