2019/03/20

HARREMAN OSASUNTSUAK SORTZEN


Aste honetako gaia Amaia Perez Orozcok askotan aipatu digun interdependentziaren ideiarekin lotu nahiko nuke. Hau da, pertsonok harremantzera, besteekin bizitza konpartitzera "derrigortuak" gaudela. Bizitzako momentu askotan behar baitugu zainduak izan, beraz, ezin ahaztu dugu besteek ere zainduak izateko beharra izango dutela bizitzako momentu ezberdinetan.
Gainera, bestelako ideia honi garrantzia handia eman nahiko nioke: Zoriontasuna konpartitua denean da benetakoa. Hau da, interdependienteak izatea positiboa, polita, ona da guztiontzat.
Baina noski, nola, nondik eta zer lortzeko sortzen ditugun harremanak, oso garrantzitsua izango da.
 Beraz, goiko kartelean ipini dudan moduan, NIK neure burua zaintzea (norberak) eta ondo sentitzea, BESTEAK lanketa berdina egitea, eta ondoren ELKARREKIN konpartitzea izango da harreman osasuntsuak edukitzeko modua. Nik ez badaukat lanketa egina ezingo naiz modu osasuntsuan besteekin harremandu, eta alderantziz.

Honekin lotuta, lehengo urteko ikaskideen artean honakoa aukeratu dut. Bertan konpartitu dituen material ezberdinen artean, "Harremonak" bideoa oso interesgarria iruditu zaidalako.
Ikasleekin Harreman osasuntsuen inguruan aurrera eramateko materialen artean honako ekarri nahiko nuke:
-Zizuzrkilgo Pedro Maria Otaño herri eskolako web orria luzatzen dizuet, bertan harreman osasuntsuen plan bat dute martxan:http://pedromariaotanolhi.blogspot.com/p/hh.html
-Argiako honako artikulu hau: https://www.argia.eus/albistea/harreman-osasuntsuak-helburu
-Kaieran web orriko artikulu hau: http://www.kaiera.eus/2018/10/19/seme-alabek-harreman-osasuntsuak-izateko-jarraibide-batzuk/
-Anaís Isarreren liburu hau:
Ingurua begiratuz eta gaur egun daukagun indibidualismoa kontuan hartuz, erronka nagusitzat KOMUNIDADE BIZITZARA pixkanaka itzultzen joatea dela uste dut. Interdependienteak garela onartzea, zaintzak erdigunean jartzea, eta lehenagoko konbibentzia komunalagoetan berriz ere esperimentatzen jartzea: lurra landuz, zainduz, elkar elikatuz, elkar zainduz, bizitzako erritmo naturalagoetan biziz, eta gauza xumeei, pertsonei eta inguruari garrantzia gehiago emanez.

2019/03/18

Gora autodefentsa feminista


Ezer baino lehen momentuko egoera pertsonala aipatuko nahiko nuke, aste honetan etxea hankaz gora dut, obretan nabilelako bertan eta ez dut nahi adina denbora dedikatzerik izan lan hau egiteko.
Gaiari helduta, “mikromatxismoei” behar adinako garrantzirik ez niola aitortzen konturatu naiz. “Mikro” hitzak zerbait sotila dela adierazten du, askotan ez mutilak eta ez neskak nabaritzeko moduan esan eta egiten diren jarrerak direla baina horregatik ez dira garrantzi txikiagokoak. Aldiz, horien bitartez emakumeen ahultasuna eta ziurtasun-eza sustatzen da, auto-estimuan eta emozioetan kalte eginez. Matxismoaren dominazio prozesu konplexuaren parte dira, eta horregatik hezitzaileok arreta berezia jarri beharko genuke horiek detektatzen eta ikasle eta gazteei ere horiek detektatzen eta baztertzen erakutsi beharko genieke.
Nire buruari galdetzen diot, zergatik ditugu gizonok horrelako erresistentziak berdintasunean ez garela bizi onartzeko? eta eraso fisiko eta erailketa ez den, eraso mota asko daudela onartzeko? Otutzen zaizkidan arrazoi bakarrak, batetik, egoera berriak sortzen digun ziurgabetasuna da, “betiko moduek” ez dute balio, zein dira modu berriak? Eta bestetik gure pribilejio anitzak galtzeko beldurrak, azken finean status quo hau mantentzeak onura asko ekartzen dizkigu: zaintzen ardura txikiagoa, errekonozimendu sozial handiagoa, …

Iazko sarreren artean, Janire Castillo-ren “Indarkeria matxistak gainditzen” lanean, ondorengo esaldia deigarria egin zait, “Indarkeria matxistaz aritzen garenean, arreta emakumeengan jarri izan da. Baina heldu da begirada zabaltzeko eta arreta gizonengan jartzeko sasoia”.  Erabat ados nago, berandu bada ere, begirada eta ardura gure gain hartzen hasi behar dugula gizonezkook eta horretan laguntzeko 27 zapataren “Gizona gizon izango bada” bideoa lagungarri izan daiteke. Eta gizon erasotzaile eta matxiruloei bere lekuan jartzeko eta beldurra bandoz alda dedin, modu originala eta inpaktatzailea da Iruiñean 2014ean emakumeak egin zuten kale okupazioa.




 Lelo honekin Autodefentsa feministak nesken ahalduntzen eduki dezakeen indarra adierazi nahi dut, gizonok ardura handia dugu, gu garelako erasotzaileak, baina neska ahaldunduek gure lekuan jartzea erraztuko dute. Gure jarreraz ohartuz, gure pribilejioak ez errespetatuz eta berdintasuna aldarrikatuz, borrokan aurre-pausuak azkarrago joango dira.
Beste bideo honetan Irantzu Varelak autodefentsa zer den argitzen digu:


Gai hau lantzeko hainbat erronka ditugu:

Batetik arazoaren dimentsioaz jabetu behar gara, eta autodefentsa feministan tailerren eskaintza orokortu behar da emakumeentzat. Indarkeria egoerak nola ekidin edo aurre egin erakutsi behar diegu neska eta emakumeei:
·         Autoestimua landuz, beren buruaz harro senti zaitezen eta nahi dutena espresatzeko edo egiteko gai izan daitezen. Autokonfiantza eta segurtasuna eraikiz.
·         Burujabetasuna: Zenbait trebetasun eta eskubide landu: “EZ” irmotasunez esateko ahalmena, hitza hartzekoa, espazioa betetzekoa, gustuko duen eran janztekoa, nahi duen moduan ibiltzekoa, pribatutasuna izatekoa, sexu-harremanak izateko edo ez izatekoa, nahi duten eran eta nahi duenekin.
·         Emakumeen arteko ahizpatasuna, elkartasuna, babesa eta konplizitatea indartuz.
·     Erasoei aurre egiteko tresnak bereganatu eta martxan jarri: ez isildu, salatzeko eta defentsarako eskubideak aurrera eraman.

·         Fisikoki defendatzeko erremintak eskuratu: bestelako estrategiak nahikoak ez direnean, defentsa fisikoa martxan jartzea beharrezkoa da.

Mutil eta gizonezkoei dagokionez:
·           Maskulinitate eredu berriak sustatzea, ereduak erakutsiz, ezagutaraziz. Gizon taldeak bide horretan lagungarri izan daitezke.
·           Mikromatxismoak identifikatzen eta albo batera uzten ikastea, errekurtso hori ez dadin onargarria izan.
·           Matxirulo eta jarrera erasotzaileen aurrean planto, konplize izan gabe eta gure desadostasuna adieraziz.
·           LGTBIQ+fobien aurka, aniztasun ereduak ezagutu eta baloratzen erakustea.
Lan eskerga honen aurrean, bada lelo bat ikaragarri gustatzen zaidana eta notizi etsigarriak entzuten ditudanean buelta ematen laguntzen didana.

BURUJABETASUNA GURE ETORKIZUNA





INDARKERIA MATXISTA GAINDITU BEHAR...


KONTURATU NAHIZ….
Indarkeriaren manifestazio SOTILAK nire egunerokotasunean bizi direla

  • Hizkera sexista (txiki, mona…)


  • mikomatxismoa 


  • Emakumearen Kontrola

  • Umore eta txiste matxistak



    • publizitate sexista 


BEHAR DITUGU....

MASKULINITATE BERRIAK

Gero eta gizon gehiago ari dira maskulinitate heterosexual hegemonikoa zalantzan jartzen eta maskulinitaea eta biolentziaren arteko elkarketa desegiten= EMOZIOAK💕💓💝💔💚💙💛💜💞💟💝


HEMEN DAUKAGU HORREN INGURUAN BIDEO INTERESGARRI BAT....




Hau da ikasleekin landu nahiko nukeen leloa.

BURUJABETASUNA GURE ETORKIZUNA

1 DBHko eta 2 DBHko ikasleekin landuko nuke.  Adin horretan nerabezaroan sartzen dira eta “beldurra generoa” daukala  konturatzen dira.   Hau dela eta, hezkidetzaren aldetik Autoestima eta Burujabetasuna lantzea oso garrantzitsua da idarkeria matxistari aurre egiteko.

Oraingo honetan Ana Extramianak egindako posta hau aukeratu dut oso ondo laburtuta eta adierazita dagoelako  aste honetako gaia.   

Laburbilduz esango nuke….

Ezinbestekoa da erronka aldetik

    • Indarkeria matxistaren aurka jarrera aktiboa sustatzea nahitaezkoa da.
    • Emakumeen ekarpenak jasotzen dituzten hezkuntza-materialak (zientzia, literaturan…) erabiltzea.
    • Mikromatxismoak identifikatu, salatu  eta landu irakaskuntza eremuan.
    • Maskulinitate eredu berriak landu emozioen arloarekin batera.  Sentimenduak eta emozioak adieraztea zilegi dagoela ulertzea.
    • Emakumeen ahalduntze indibidual eta kolektiboa lortzeko estrategia feminista da bide bakarra.
    • Neskeen beldurra desagerraraztea autoestima eta burujabetasunaren bidetik.


IKERTU DUT......



Indarkeria matxistari STOP

Aste honetako gaiak  ideia asko ordenatzeko balio izan dit, fuen pisuaren dimentsioa zein haundia den ikusiaz, arazoa desglosatzeko giltzarriak emanez.
Beraz, indarkeria matxista, gizonek eragiten dute eta emakumeenganako zein emakumeen ezaugarriak , genero estereotipoari lotutakoa, erakusten dituen edozeinek pairatu ahal dituela eta matxismoa dagoela bere


Irudi hau benetan erabilgarria iruditu zait, edonori azaltzeko, ikasle zein heldu, indarkeria matxistaren manifestazio guztiak biltzen dituelako.

Silvia Federiciren hitzak jartzen ditut hemen: “ beharrezkoa dugu emakumeen kontrako bortizkeriaren kontram misoginiaren kontra, estatuek emakumeen gorputzeieragindako erasoen kontra....gizonezkoek ere borrokatzea...”

Hori dela eta, indarkeria matxistarik gabeko jendartea sustatzeko maskulinitate berriak eraiki eta autodefentsa feminista ezinbestekoak izango dira.

Iazko Post hau aukeratu dut motzean ideia guztiak laburbiltzen dituelako, gainera “la historia de Pepa y Pepe” bideoa ikasleekin lantzeko aproposa iruditzen zait.

http://hezkeh0506.blogspot.com/2018/03/indarkeria-matxista-denon-ardura-da.html


Indarkeria matxista lehen hezkuntzako 3.n zikloan lantzeko leloa hauxe da:



Bideo hau ere DBHeko eta Batxilergoko ikasleekin lantzeko interesgarria iruditzen zait:




Eremu hezkidetzailean landu beharrekoak labur-labur:

- Indarkeria matxista ongi definitu zer den, manifestazio guztiak. Izeberg-a
- Maitasun erromantikoaren mitosk hautsi
- Mikromatxismoak definitu eta aurre egin
- Maskulinitate eredu berriak aurkeztu
- Autodefentsa feministari dagokion lekua eman


Aste ona pasa!

Matxirulo, zulo baten sar zaitez!!


Eider Oleagak iaz egindako post-a aukeratu dut. Bertan aurkeztu zituen bi bide oso interesgarriak eta erabilgarriak iruditzen zaizkit. Horietako batean, 4. DBH-ko ikasleekin lantzeko, Maialen Lujanbioren kopla batzuk proposatzen ditu: “beti bezperako koplak”.
Postaren atal batean, galdera hau egiten du: Eta zein da gizonen papera arazo hau konpontze aldera?  

Galdera hau aprobetxatu nahiko nuke, gaiaren inguruko hausnarketa egiteko. Lehenengo blokean, “Genero Indarkeria” gaia landu genuenean komentatu nuen bezala, egon ezin handia sortarazten dit gai honek.  Agian, etxean bizitako garai bateko gogorapenak izango dira. Bizi duenak bakarrik daki zer sentitzen den. Zorionez, anaia eta biok (amarekin batera, noski), behin adin batera ailegatuta, aurre egin genion egoerari, eta kontua bukatu egin zen. Baina, zer gertatzen da egoera pairatzen dutenek defenditzeko aukerarik ez dutenean, gazteegiak direlako, ahulak direlako, inolako laguntzarik ez dutelako…?
Urte asko pasatu dira, baina oraindik ere, gogorapen horiek burura etortzen zaizkidanean, tristezia eta egonezina dira nagusi. Badakit, hainbat esparrutan, eragina izan duela nigan, askotan txarrerako. Bestalde, ziurrenik, gaiarekiko kontzientzia izateko balio izan zait. Horregatik,  ezin dut ulertu gaur egungo gizon askoren jarrera gai honekiko. Ez dut, zuzeneko bortxakeriari buruz hitz egiten ari (oso grabea izanik), baizik eta egunerokotasunean gertatzen diren gertaera guzti haiengandik, non gizonok oinarriak jartzen ditugun, gero gertaera tamalgarriak emateko.



Gaiaren analisi bat egiten duen Prezi bat aurkitu dut sarean:



Ez dut nik asmatu, baina oso aproposa iruditzen zait, bideoklip honetatik (La Furia…) hartu dudan leloa: “Machirulo, escóndete”.


Euskaratuz  gero, horrelako zerbait  izan zezakeen: “Matxirulo, zulo baten sar zaitez!!


Ezinbestekoa da erronka aldetik
Ø Haurren partaidetza sustatuz, tratu onak eta enpatia lantzea, zer den eta zergatik den garrantzitsua adierazteaz gain, hori lortzeko tresnak eta baliabideak eskaini behar zaizkie.
Ø  Indarkeria matxistaren jatorria eta motak azaldu.
Ø  Emakumeen ekarpenak jasotzen dituzten hezkuntza-materialak erabil daitezke.
Ø  Mikromatxismoen identifikatu eta salatu.
Ø  Maskulinitate eredu berriak eta autodefentsa feminista landu.


INDARKERIA MATXISTARI KAÑA!

Aste honetan neure buruari galdetu diot indarkeria zenbatetan jasaten dudan (dugun) astero-astero. Kontatzen hasi eta 1, 2, 3... kontua galdu dudan arte. Honako irudiek egunerokotasunean *emakumeok emakume izate hutsagatik jasan behar izaten ditugunak irudikatzen dituzte.






Mikromatxismoei buruzko zenbait bideo interesgarri plazaratu zituen Ernai Gazte Antolakundeak duela lau urte:


Bideo eta irudi hauetan ikus daitekeen moduan, indarkeria oro ez da fisikoa eta ez da bisuala, asko oharkabean gertatzen baitira, txiki-txikitatik normalak direla erakutsi baitigute. 

Pasa den urteko ikaskideen postak irakurri ostean, Patricia Oregiren Izan gaitezen indarkeria matxistaren arerio izeneko posta hautatu dut. Bertan, Patriciak argi azaltzen du eraso guztiak ez direla esplizituak, honako bideo honek ere azaltzen duen moduan:


DBH1 edota 2ko ikasleekin lantzeko honako argazkia benetan esanguratsua iruditzen zait:

Argazkia erakutsi eta eurei utziko nieke hitz egiten, nik ere elkarrizketa bideratuz. 

Nire ustez, guzti hau eremu hezitzailean nahiz jendartean landu beharra dago, zoritxarrez egunero-egunero jasan behar izaten baititugu mota honetako erasoak.

ITZALI INDARKERIA MATXISTA

Aste honetan ikastaroan eta ikaskideen lan, hausnarketa eta postetan irudi, informazio, mezu, hitz, bideo, baliabide, ikasgai, hausnarketa... interesgarri bukaezinetan murgildurik ibili naiz. Dena  hartu , partekatu, gogorarazi, erakutsi  beharrekoa iruditu zait!!!!! Dena!


Horrengatik nire hausnarketa laburpen eta biltze honetan utziko dut.

Hori bera, ikasleekin landu nahiko nukeen leloa bihurtu zait ,ohar gabean.
5.mailatik goitiko ikasleekin lantzea erabakiko nuke, adin horretan ulermen eta kontzientzia maila aproposa dutelakoz, beren herentzia eta mundu berriak uztartzeko une interesgarrian egonez. Aurkezpena erabiliz, solasaldi, sketxak, galdetegiak, irudikatzeak eginen nituzke ikasleekin.

Lehenagoko  ikastarokideek egindako posten artean Ana Extramianak egindako hau aukeratu dut arras osatua dagoelakoz ,erakargarria eta baliabide eta informazioz beteta.

MASKULINITATE BERRIAK ETA AUTODEFENTSA FEMINISTA

Ene ustez, hau guztia, eremu hezitzaileetan/jendartean landu beharraren justifikazioa argia da, hezkidetzak sustatzen duena hauxe delakoz:


a) Hezitzaileei begira:
arazoaren dimentsioaz kontzientzia hartzea, esku-hartzearen eraginkortasunaz jabetzea, eta autodefentsa feminista tailerren eskaintza
orokortzea.

b) Neskei begira:
  • autoestimua garatu eta ahaldundu
  • burujabetasuna, ahizpatasuna garatu
  • indarkeria identifikatu, aurre egiteko tresnak garatu, eta fisikoki defenditzen ikasi