2020/03/16

TRATU ONAK DENONTZAT!


Aurreko edizioetako post hau partekatuko dut.  Bertan egiten dituen ekarpenak interesgarriak direlako eta baliabide gisa jarritako bi bideoak erabilgarriak direlako ere.

https://hezkeh0506.blogspot.com/2016/03/tratu-onei-buruzko-hausnarketa.html

Ikasleekin lantzeko aproposa izan daitekeen baliabide eta abesti/bideo bat aurkeztu.


Aproposa iruditzen zait literaturaren erabilera edozein gai lantzerako garaian, horregatik Munstro arroxa, Elmer elefantea, … ipuinak erabiliko nituzke haurrekin.



-Zein dira zure ustez hezkuntzan/jendartean lantzeko erronkak?

Lehenik eta behin, helduok argi izatea harreman osasuntsuak eta tratu onak zer diren eta horien eredu garbia izatea egunero. Hau oso garrantzitsua iruditzen zait, benetan, barneratua izatea tratu onen garrantzia eta horiek izan eta ematea.

Bestalde, hezkuntzari begira, hezkidetza afektibo sexuala lantzea eta orokorrean hezkidetzari garrantzia eta leku gehiago ematea eskaintzen dituen gai eta balio ezberdin guztiak helarazi eta garatzeko.

Tratu onak: autoestimua, enpatia eta tolerantzia


Aste honetan tratu onak hezkuntza-komunitatean harremanetarako ardatz gisa aurkeztu dira. Gai honek hausnarketa sakona eta luzea egiteko aukera eskaintzen du, hona hemen hausnarketa horretatik ateratako leloa:


Lehendabizi, autoestimu positiboa eta ona izatea ezinbestekoa dela uste dut, hau da, norbere burua maitatzea eta bere buruarengan konfiantza izatea beharrezkoa da ingurukoekin harreman sanoa eta begirunetsua izateko. Eta bestalde, badira beste bi balio oinarrizkoak direnak enpatia eta tolerantzia. Besteen lekuan kokatzea eta begirunez onartzea (tolerantzia) ezinbestekoa da, boterekeria eta zapalkuntza gainditzeko.

Aurreko edizioetako ikastarokideek gai honen inguruan egindako post ezberdinak irakurri ondoren, Andoni-rena aukeratuko nuke. Hasierako hausnarketa oso da, irakurlearen hausnarketa deitzen du. Gainera DBH-rako eta Batxilergorako bi proposamen egiten ditu, nire iritziz interesgarriak eta erabilgarriak direnak. Gainera zentzuzko erronkak proposatzen ditu.
Baliabideei dagokionez, Haur Hezkuntzako irakaslea naiz eta orain dela bi ikasturte laburmetraiak erabiltzen hasi ginen. Hauen bidez, ikasleek hainbat balio deskubritzen dituzte eta hausnarketarako baliabide interesgarriak dira.

  • Autoestimua:


  • Ikaskideak:


  • Maitasuna:

Hau guztia hezkuntzan edota jendartean lantzeko erronkei dagokionez, hurrengo hauek direla uste dut:

  • Autoestimua indartu, garatu. Autoestimu positiboa eta norbere onarpena bultzatu.
  • Maitasun  erromantikoaren mitoa aztertu, eta uko egin.
  • Bake eta indarkeri-ezaren kultura sustatzea.
  • Harreman parekideak eraiki: errespetuan eta tratu onetan oinarrituta.



TRATU ONA, DENONTZAT BIZITZA ONA¡





Zein garrantzitsua den, pertsona guztiei tratu ona ematea, horretarako harremanak modu positiboan sustatu behar ditugu horrekin pertsonen bizitz kalitatea hobeagotuko dugu, horretarako ere norberaren ongizate pertsonala garrantzitsua izango delarik.

Hau lortzeko beharrezkoa izango da kanpora begiratzeaz gain gure barrura begiratzea, besteekin eta inguruarekin: bizipenak, esperientziak eta hartuemanak.
Izaki sozialak gara, eta zori txarrez egunero jakiten dugu tratu txarren berri.
Erantzunkidetasuna da tratu onak sustatu eta bide on bat.
Hori helburu eginez:


Hezkuntza-zentroetan kalitatezko elkarbizitzak ondoko hau eraikitzea sustatzen du: 

●Eskolakide guztien ongizatean oinarrituriko kultura. 

●Maila guztietan (antolakuntzan, denboralizazioan, komunikazioan, curriculumari dagokionean …) dominazio-menekotasun paradigmaren erreprodukzioa gainditzen duen hezkuntza-zentroaren estruktura, honek estereotipoen etengabeko sustapena bultzatzen baitu (sexu-generoa, etnia, kultura, maila sozioekonomikoa, ezaugarri fisiko-psikikoak, aukera sexuala...) 

●Nor bere buruarekin zein besteekin harreman positibo eta aberasgarriak. 

●Elkarren arteko arduran eta inguruaren eraldatze zein hobekuntzan konpromiso pertsonal eta sozialean oinarrituriko harremanak. 

●Bake eta indarkeria-eza kultura.





Interesgarria honoko datuak eta elkarrizketa:
Gaur 8 Naiz.
https://www.naiz.eus/eu/hemeroteca/gaur8/editions/gaur8_2016-03-05-06-00/hemeroteca_articles/emakumeak-gizonaren-rola-hartu-du-lan-merkatuan-baina-gizonak-ez-du-bere-egin-emakumearena-zaintzan-eta-etxeko-lanetan


«Emakumeak gizonaren rola hartu du lan merkatuan, baina gizonak ez du bere egin emakumearena zaintzan eta etxeko lanetan». Amagoia Mujika Telleria.

Azken galderan esaten duena Amagoia Mujikak eransten dizuet:

"Maskulinitate ereduak deseraikitzen ari direla diozue. Feminitate ereduak ere etxetik hasita deseraiki beharko dira, ezta?

Zalantzarik gabe. Batez ere zaintzaren eremuan ikusten da deseraikitzeko beharra. Etxeko lanetan apurka-apurka ari gara malgutzen, baina ikusten da emakumeen identitatean zaintzak sekulako pisua daukala oraindik.
Bai dudik gabe aurrera eginez bagoaz ere asko dugu egiteko, bereziki zaintzetan emakumearen identitateak oraindik karga ikaragarria duelako. Zaintza lanak, etxeko lanak, baloratu bistaratu eta prestigiatu behar ditugu. Lortzeko dugu ¡

Zaintza eta denboren inguruan hausnartzeko liburu gomendagarria:
"Qué hacemos para las diversas formas de trabajar sean coherentes con nuestras necesidades y no sea el mercado quien decide qué y cómo es el trabajo" (2016), Alkai.

Hezkidetzak ikasleek harreman parekideak eta osasuntsuak eraikitzeko konpetentzia garatzea eta eskola komunitateen artean elkarbizitza positiboa sustatzea izango du xede. Beraz badugu erronka goazen baaaaaa.

Elkarbizitza positiboaren bideoa "Axular institutukoa".


HARREMAN PAREKIDEAK OSASUNTSUAK, HEZKIDETZA, ELKARBIZITZA POSITIBOA¡¡¡




Bizkaiko aldundiak burututako ikerketa familia, lana "Denbora eraikitzeko modu berrietan".
http://www.denbbora.eus/images/documentos/Familia_lana_ikerketa_longitudinala.pdf

Hitzaldi egokia gaian sakontzeko "Organizando la corresponsabilidad y el cuidado". Alba Artiaga eta Mariano Nietok bideratua (2016)



Aste honetan Unknown (2016), aukeratu dut " Tratu onak. Bai onak denentzat"      https://hezkeh0506.blogspot.com/search?q=tratu+onak

Egiten duen balorazioa egokia iruditu zaidalako.


- Balorazioa.

"Nire ustez, elkarbizitza tratu onetan oinarritu behar da pertsonen ongizatea bermatu nahi bada. Gainera, bizitzako esparru ugariei on egiten dio bai pertsonalki bai sozialki. Horrez gain, zaintza aintzat hartu behar da eta jendartean behar duen espazioa eta gorespena eman behar zaio hezkitzailea den eskola bat sustatzeko. Baita maitasunezko tratu onetan oinarritutako harremanak sustatzeko bideak jartzen joan, maitasun erromantikoaren inguruko mitoak deseginez". 

#Josune
#Tratu ona.

Tratu oneko zaintzak erdigunean, oraingoan bai?


"Tratu onak hezkuntza-komunitatean harremanetarako ardatz" gaiaren inguruan aritzerakoan, ideia batzuk landu ditugu:

Tratu onekiko erantzunkidetasuna, laguntasuna eta maitasuna, erromantitzismo faltsutik aldendutako autonomiaz bizitzea, zaintza lana ikusgai jartzea, elkar-ardura izatea, estereotipoak kuestionatuz...







Aurreko edizioetako “Erantzunkidetasuna helburu” ekarpena azpimarratuko nuke, bai izenburuarengatik eta bereizki, ondoko irudi honengatik; lanen partekatzea oinarrizkoa delako,



Gaur egun gertatzen ari den egoera erreala da Ikasleekin lantzeko aproposa: Zein dira bizitza erdian jartzearen baldintzak? Nork zaindu behar du nor? Zein dira pertsonen oinarrizko beharrak? Gozputzen zainketa, garbitasuna, janaria, loa, osasuna, etxea, soldata duineko lana, besteekin bizitzea, elkar laguntza, lagunak izatea, ikastea, jolastea…Groseko Asanbladak 2020ko martxoaren 15ean dion bezala, mezu indibidualistei aurre egiteko elkartasuna da erantzuna:



Hona hemen ikasleek, etxean egongo direnez, jarraitu dezaketen proposamen polita #zaindugaitezen:



Zein dira jendartean lantzeko erronkak? Elkardependienteak garela konturatzea, elkarren beharra dugula kontutan hartzea, inor ezin dezakegula aparte utzi, eskubideak norbanakoak ere badirela eta zaintza sarea ezinbetsekoa dela; ikas-sareak antolatzea ere ekimen interesgarria izan daitekela ikustea eta haur eta gazteak ere ekimena izan dezaketela bere mailan.

Ez gara ari azken finean ikasleen konpetentziak garatze bidean? Norbera izaten ikasi, elkarbizitzen eta berdintasunean bizitzen ikasi, ekimena izaten ikasi, pentsamendu kritikoa izaten ikasi, komunikatzen ikasi…

Ardura zerbait bada, komunitarioa da. Eta komunitatea antolatzen bada...































2020/03/15

Tratu onak "prestigiatzen"



Aurreko edizioetako Maria Erostarben posta aukeratu dot gusta zaidalako baliabideen artean erabilitako bideoak txikiekin gelan lantzeko.

Baliabideen artean maskulinitate eredu berrien bideoak aukeratu ditut.

Tratu onen inguruko erronken artean hurrengo biak:

-          Zaintzen garrantzia ikustaraztea eta “prestigioa” ematea. Zentzu horretan ez legoke txarto  ikastetxeetan garrantzia ematea horrelako ekintzei. Oker ez banago  badaude herrialde batzuk (Finlandia besteak beste) etxeko zaintzak zelan burutu ikasten dutela ikastetxeetan bertan, plantxa, garbitasunak, sukaldaritza…  Modu horretan zaintzen garrantzia bultzatuko genuke ikasle guztietan eta bide batez denok ikasiko zuketen oinarrizko lanak etorkizunean autonomo izateko.
Marian Morenoren “Reto quincenal” izeneko proposamena ere interesgarria ikusten dot ikastetxeetan bideratzeko.
-          Maitasun erromantikoaren mitoa eta hezkidetza afektibo sexuala lantzea.  Neska batzuk mutil “gaiztoengatik erakarrita sentitzen dira. Horren atzean zer dagoen aztertu eta landu behar da.

TRATU ONAK HARREMAN ONAK






      Harreman guztien oinarrian daude tratu onak. Lehenik eta behin NORBERARENGANAKO TRATU ONA; gure burua zainduz, gure burua ezagutuz eta errespetatuz soilik izango baikara gai besteak ezagutzeko, zaintzeko eta errespetatzeko.
       Tratu onetan oinarrituriko harremanek KOMUNIKAZIOA ARGIA bermatu beharko dute. Entzun diezaigun gure buruari, gure desioei, gure nahi eta sentimenduei eta adierazi diezaegun argi eta garbi nahi eta desio horiek gurekin harremanak dituztenei.

   Uknown-en Tratu onak bai! posta aukeratu dut batez ere tratu onei buruz eskaintzen duen dekalogoagatik:



1. Norbere burua maitatzea.

 2. Ondokoak entzun eta zaintzea. 

3. Beste pertsonaren pribatutasuna errespetatzea eta ez kontrolatzea. 

4. Beste pertsonaren askatasuna eta izaera errespetatzea.

5. Genero estereotipo diskriminatzaileak alboratzea.

6. Genero desberdinasunaren kontra aritzea.

7. Lan domestikoak partekatzea eta elkarri-laguntzea. 

8. Tratu txarrik ez ematea. 

9. Beste pertsonak ez molestatu piropo nahiz beste akoso-moduekin.

10. Jarrera matxistak deuseztatzea. 




                Baliabideak:
               


                         

                    Amodio zintzoen gida
          


                

                          

               Tratu onez
                       






TRATU ONAK: ONGIZATEAREN OINARRI ETA PREBENTZIO TRESNA

Gaiari buruzko hausnarketatxoa eginez, BE FUNKY aplikazioa erabiliz ondorengoa sortu dut:

 Bai, hala da: TRATU ONAK ONGIZATEAREN OINARRI. Eta zer dela eta pizza baten barruan? Konparazio xume bat egiteko, alegia, pizza on bat egiteko ezinbestekoa da orea, kasu honetan ongizate egokia sortzeko, ezinbestekoak dira tratu onak.

Bestalde, aurreko edizioetako bat aukeratzekotan, #ItziarIrigoienen posta aukeratu dut. Beti bezala, izenburuak atentzioa eman dit, baita leloak ere. Horrez gain, ederto garatu du eta baliabide interesgarriak partekatu ditu. Hor doakizue:

Tratu onak lantzeko hainbat material dugu, bai hezkuntza mailan, bai jendartean lantzeko:


STEE-EILAS



 NAFARROAKO GOBERNUA



















Bestalde, BIZIKASI EKIMENEAN, 5-6 LHko ikasleei zuzendutako azken blokean, alegia, GURE ARTEAN ONDO KONPONTZEN blokean, TRATU ONEI erreparatzen zaie, behinik behin. Horra hor ebaluazio irizpide, lorpen adierazle eta helburuak:



Helburuak

  • Tratu onak eta tratu txarrak bereiztea
  • Tratu onak praktikatzea.
  • Elkarren arteko zaintzaren ardura hartzea.
  • Garapen morala garatzea.
  • Eskubideak defendatzea eeta salatzea bereiztea
  • Ongizate kolektiboa lortzeko erantzukizun eta konpromiso indibidualaren zein kolektiboa garatzea.
  • Taldean “gu”aren kontzientzia positiboa lantzea.
  • Harremanak erregulatzea.

Ebaluazio irizpideak

  • Errespetua
  • Lankidetza
  • Kritikotasuna
  • Enpatia
  • Berdintasuna
  • Konpromisoa
  • Elkartasuna

Lorpen adierazleak

  • Parte hartzen du dinamiketan
  • Tratu onak eta tratu txarrak bereizten ditu
  • Tratu onak praktikatzen ditu
  • Elkarren arteko zaintzan ardura hartzen du.
  • Badaki eskubideak defendatzea ez dela salatzea.
  • Konpromisoa hartzen du ongizate kolektiboa bultzatzeko.
  • Taldekidea sentitzen da
  • Taldean harreman onak ditu
  • Badaki jazarpenari aurre egiten ez dionean konplize bihurtzen dela.

Irakuragaiko ondorengoarekin geratzen naiz:
  • Hezkuntzaren erdigunean zaintza ​jartzea proposatzen dute Baglietto eta        Mendizabalek: ​gaur egungo hezkuntzak emaitzetan oinarritutako ikasteko modua lehenesten du eta badakite eurek bultzatu nahi duten ereduak –zaintza erdigunean jarriz–talka egingo lukeela sistema horrekin, pertsonaren garapen osoa aldarrikatzen baitute, eta arreta pertsonak dituen behar guztietan (zaintza, harremanak, emozioak, alderdi soziala…) jartzea:
     “​ Pertsona erdigunean jartzen badugu, berarengan konfiantza baldin       badugu eta ikasten laguntzen badiogu, pertsona hori bere bidea egiteko gai izango da. Kasu horretan emaitzak ere hobeak izango dira, hobeto sentitzen delako, konfiantza  daukagulako bere gaitasunetan, eta ikas-prozesuaren ardura ere berea izango delako. Egungo exijentziak eta kontrolak zenbaitetan pertsonaren dimentsio osoa galtzea dakar, eta egoera horretan pertsona ondo sentitzen ez bada, emaitzak ere okerragoak izango dira”. 
     INDARKERIA MATXISTA NERABEZAROAN: TRATU ONAK PREBENTZIO TRESNA. 2.jardunaldia. Ondorioak eta balorazio orokorra klown ikuspegitik-BEATRIZ EGIZABAL OLLOKIEGI-