IDENTITATEEN GARAPENA. GAKOAK
Aste honetan jorratu dugun gai hau ez da makala izan eta
niretzat behintzat berriak ziren kontzeptu eta hitzak ezagutu eta ikasi ditut (
zisgener, zisexuala, hirugarren generoa , …).
Identitatea ez da autokontzeptua ( nork bere buruaz duen
sinesmen multzoa) , identitatea beste pertsonengandik bereiztea da, eta aldi
berean talde baten partaide izatea ahalbidetzen duten ezaugarriei edo alderdiei
dagokio. Identitatea eraikuntza pertsonala
eta banakakoa da (banakotasuna
eta singulartasuna barneratzen ditu), baina baita eraikuntza soziala ere ( beste batzuekin partekatzen duena)
haurtzaroan hasi eta nerabezaroan garrantzitsua bihurtzen dena eta bizitzan
zehar jarraitzen du.
Sistema hetereopatriarkalean sexu-generoa hartu izan da
identitate pertsonala eratzeko oinarritzat eta honek kontzeptuzko hutsegite
larria sortu du, pertsonen garapen globala erabat baldintzatu baitu eta
sexu-diskriminazioa biologikoki justifikatu (gizonezkoa da izaki normala eta
emakumezkoa, berriz, zakilik ez duen izaki anormala).
Ikasketa feministek identitateen izaera
aldakorra, anitza, ugaria, erlatiboa eta aldiberekoa mahai gainean jarri dute.
Identitatea prozesu irekia, etengabeko eraikuntza gisa ulertzen da.
Identitateak anitzak direnez kontzeptualizazioak ere anitza izan behar du : Zisgenero, zisexual, transgenero,
transexual, trabesti, queergenero, hirugarren generoa, ageneroa, intergeneroa,
androginoa, bigeneroa, genero jariakorra, poligeneroa, pangeneroa,
sasi-gizona/sasi-emakumea, trans.
Nire ustez, identitatearen eraikuntzak gizartean duen
eragina kontutan hartu behar dugu. Identitateak ezinbestekoak dira gizartean
bizitzeko , baina gizartea osatzen duten pertsonak sailkatzea eta
estereotipatzea ekartzen du gaur egungo sistema patriarkal honetan.
Identitatearen eraikuntza askea izan beharko luke gizarte anitza eta justua
izateko.
anIztasun
aDierazpena
gEneroa
Nortasuna
perTsonala
sozIala
eraikunTza
izAera
sorTzailea
sExua
gArapena
asKeak
Iazko ikastarokideek egindako post-etatik
honako hau aukeratu dut oso ondo landu eta laburbiltzen duelako aste honetako gaiko
kontzeptuak:
Heziberri 2020n “Eskola inklusiboa eta aniztasunaren
trataeran” hurrengo aipamena aukeratu dut :
“Sexu-joeren
aniztasuna. Nork bere sexualitatea sentitzeari dagokionez, norberak nahi
bezalako sexu-harremanak izateari dagokionez, pertsonak orientabide desberdinak
ditugu, jakina. Historikoki, baina, mota horretako aniztasunari bizkarra emanda
bizi gara, eta, horren ondorioz, zenbait ikaslek aparte sentitu dute beren
burua.”
Eskolan ikasle guztien eskubideak errespetatu behar
dira, inor ez diskriminatzeko bere generoagatik, orientazio afektibo-sexualarengatik, iritziengatik edo
beste ezaugarri pertsonalengatik eta nork bere sexualitatea eta identitatea
askatasunez bizitzeko tresnak eskaini behar dizkiegu, egiten ditugun ekintza
eta jarduera guztietan aniztasuna errespetatuz. Gainera ikaslea besteekiko
errespetuan hezi beharko dugu, berdintasunezko harremanak indartu eta sustatu,
gure jarreren bidez balioa emanez baina bakoitza bere egoera pertsonaletik ,
bere ezaugarriekin. Aniztasunaren gaia modu kontzientean landu behar dela uste
dut, ikasleen identitate garapen prozesuan nork bere sexualitatea eta
identitatea askatasunez bizitzeko.
Ingurune hurbilean
genero-identitatearen inguruan emandako aurrerapauso garrantzitsuena, pixkanaka
kontzientzia hartzen goazela dela uste dut. Identitate aniztasuna
aldarrikatzeko gogoa eta beharra azaleratu da eta Hezkidetza proiektuarekin
batera beste proiektu batzuk ere sortu dira identitate anitzak eta genero identitate
ezberdinen aberastasuna ulertzeko lagungarri direnak (Gehitu, Hegoak, Berdindu,
Nahiko, …).
Bukatzeko
bi bideo uzten ditut ikasleekin lantzeko oso egokiak iruditzen zaizkidanak:
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina