2017/01/30

Curriculma eta baliabide didaktikoak

CURRICULUMA ETA BALIABIDE DIDAKTIKOAK

         Aste honetako gaia oso interesgarria baliagarria iruditu zait, batez ere nire lanarekin zerikusi eta lotura zuzena duelako.
        
      Irakurgaiaren hasieran Heziberri 2020 dokumentuan “hezkidetza” behin baino ez dela aipatzen ikustea etsigarria iruditu zait: “Alderdi indibidualetan oinarritutako prestakuntza-eredu baztertu egin behar da, eta, horren ordez, eskoletan ardaztutako prestakuntza-ereduak bultzatu, lekuan lekuko ikastetxeetako premietara egokitutako proiektuen bitartez, eta, horretan, lekuan lekuko proiektu eta planak hartu behar dira kontuan: hobekuntza-planak, esku-hartze  globaleko proiektuak, hezkidetza-proiektua…”. Hezkidetzari buruzko aipamenak oso gutxi direla ikusita , nahikoa izango da hori euskal curriculum hezkidetzaile bat osatzeko edo eskola mistotik eskola hezkidetzaile batera joateko bideak ezartzeko?

Nire ustez, eskolako Curriculuma zehaztean eta Dekretuak eta legediak gainazaletik aipatzen dituenak abiapuntutzat hartu eta hezkidetzari tarte zabalago bat eskaini behar zaio,  dauden eredu hezitzaileak gizarte patriarkalaren baitan garatuta bait daude eta pertsona guztien parekidetasuna lortzeko bidea luzea dugu eta  garbi dago gizarte parekide bat sortzeko eskola parekidea sortu behar da. Eskola benetan hezitzailea izango da hezkuntza lege eta marko guztietan hezkidetza txertatuta dagoenean eta curriculuma eta baliabide didaktikoak ere hezitzaileak direnean.

         Emakundek 1997.urtean argitaraturiko Ikastetxearen hezkuntza-eredua egiteko Gidan, curriculumak hezkidetzaren ikuspegitik kontuan hartu beharreko iturburuei erreparatuz, honako hauek aurkitzen ditugu: 

*   Soziologikoa: gizartearen  antolamendua nola dagoen banatuta (estereotipoen eraikitzea, generoen hierarkizazioa eta bere ondorioak, publiko-pribatuaren  hierarkizazioa … )
·         Psikologikoa: ikasleen garapen ebolutiboak eta ikaskuntza garapenak nolako prozesuak jasaten dituzten eta pertsona bakoitzak ezagutzak nola hartzen eta lantzen dituen
·         Pedagogikoa: oinarri teorikoa, hezkuntza-ereduak, irakastereduak eta hezkuntzaren hartzaileak eta helburuak
·         Epistemologikoa: diziplina akademikoetatik abiatuta legitimatutako jakintzei buruzko informazioa eta ezagutzen metodologia, barne-egitura eta horiek transmitituko dituzten curriculum arloak.

Hau guztia kontuan izanik, oso garrantzitsua iruditzen zait Marian Morenok  proposatzen duen lehen pauso hori ematea, hau da , diagnostiko on bat egitea testuingurua ezagutu eta dauden gabezi eta alderdi indartsuak ezagutzeko, eta horren ondoren hausnarketa egin eta eman behar diren pausoak ondo definitu; beti ere genero ikuspegia txertatuz.

Curriculum hezkidetzailea bermatzeko ezinbestekoa da aldaketa integrala ematea, curriculuma pertsonen garapenerako bitartekari askatzailea izan behar da, pertsona aske eta integralak heziko dituena eta horretarako ezinbestekoa da sexuen arteko parekidetasuna.  Baliabideak garapen hori aurrera eramateko  materialak dira ,beraz, berauei errepaso bat egitea ezinbestekoa da oinarrizko ardura eskubide zein aukeren berdintasuna bermatzen duen ziurtatzeko eta aldaketak egin behar badira aldaketak gauzatzeko, izan ere, gizartea aldatzen doan heinean irakaskuntza eta materialak ere aldatu behar direlako.





Iazko post-a aukeratzerako orduan honako hau aukeratu dut, aste hontako gaia oso ondo laburbildu eta kontzeptuak argi azaltzen dituelako:

Eremu hezitzailean dagoeneko lortuta dagoena hezkidetza lantzeko sortu diren gida eta baliabide didaktikoak eta pixkanaka ezagutarazten eta praktikan jartzen hasi dira. Eta oraindik ditugun erronkak:
-     +  Eskolan diagnosia  on bat egin eta horren inguruko hausnarketa egitea.
-      Eskola komunitate guztia hezkidetzan sentsibilizatzea eta ,batez ere, irakasleak hezkidetzaile diren materialen inguruan prestatzea.

        * Eskolan erabiltzen den materialak ikuspegi hezkidetzailea duen aztertzea eta behar izanez gero moldatu, ordezkatu edota berria sortu.





iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina