Curriculuma eta baliabide didaktikoak sistema
patriarkalean oinarritzen dira. Izan ere, hezkuntza eredu pedagogikoaren markoa
aztertzerakoan Hezkidetza hitza behin baino ez da aipatzen.
Curriculum hezkidetzailea sortzeko, nola antzemango dugu
sistema patriarkalaren eragina curriculumean eta baliabide didaktikoetan? Nola
eraikiko dugu curriculum hezkidetzailea?
Curriculum hezkidetzailea eraikitzeko, lehen pausua diagnostiko
on bat egitea da, horrek ahalbidetuko baitigu, batetik, gure testuingurua
ezagutzea, eta, bestetik, zeregin horretan ditugun gabeziak eta indarguneak
hezkuntza-komunitatean ezagutaraztea.
Diagnostiko hau egiteko baliagarriak izan daitezkeen
gidak eta liburuak:
- Euskal Herriko Bilgune Feministak argitaraturiko Hezkidetza Gida (2008).
- 2001-2002. ikasturtean, Mari Jose Urruzola Hezkidetza Aholkulariak eta Bizkaiko Hezkidetza Mintegiek argitaratutako “Eskolahezkidetzailearen azterketa eta ebaluaziorako jarraibideak” liburua.
- Emakundek 1993.urtean argitaraturiko “nola landu etaaukeratu hezkidetzarako ikasmaterialak” gida.
Eta diagnostikoa egin ondoren zer? Hezkidetzailea denarekin zalantzarik ez,
baina zer egin sarritan hezkidetzaile EZ direnekin?
Moldatu, osatu, ordezkatu edo sortu.
Baina, curriculuma
eta baliabide didaktikoak hezkidetzaturik egotea zaila da. Historian zehar garatu diren hezkuntza-ereduak sistema
patriarkalaren arabera finkatutako genero maskulino eta femeninoaren
hierarkizazioan oinarritu izan dira, eta hierarkizazio horrek eragin handia
izan du hezkuntzan.
Adibidez, hezkidetza aldarrikapenak egiten dituzten nire
lankideei familiaren unitate didaktikoa zaharkitua dagoela eta gure jendarteko
aniztasunarekin bat ez datorrela kontuan hartuta, berria sortzeko nire burua
eskaintzen dudala esatean, ea zergatik zegoen zaharkituta galdetu zidaten. Nik
familia aniztasuna azaldu ostean, funtsean denok ama batenak eta aita batenak
garela erantzun zidaten. Behin eta berriro argumentu desberdinen bidez
aniztasuna defendatu ostean, familiaren unitate berria prestatzeko aukera eman zidaten
eta berria aurkeztean txalokatu ere egin naute.
Beraz,
hezkuntza zentroetan hezkidetza sustatzeko hainbat plan, baliabide didaktiko,
gida eta liburu argitaratu eta sortu badira ere, hezkuntza komunitate osoaren
formakuntza eta sentsibilizazioa ezinbestekoak dira. Honen ondoren, prozesu
parte hartzaile baten bidez hezkuntza komunitare osoak baliabideen diagnosia
egin dezake eta behar den kasuetan baliabide hauek osatu, moldatu, ordezkatu
edo sortu.
Bukatzeko iazko ikastarokideen artean, Ane Zurutuzak publikatutako "Curriculuma eta baliabide hezkidetzaileak" posta aukeratu dut, curriculum eta baliabide hezkidetzaileen bideak diagnosiak eta erabiak hartzean duten garrantzia azpimarratzen duelako. Honez gain, aurten Ane Lenizek publikatutako "Curriculuma eta baliabide didaktikoen inguruan hausnartzen" posta ere goraipatu nahiko nuke. Batez ere, berak publikatutako komiki eta bideo hauengatik:
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina