Aste honetan, orientazioa eta aukera akademikoak
izan ditugu eztabaidagai. Dudarik gabe, gai mamitsua, gazteen etorkizunari
begira zeresan handia duena. Izan ere, tutoretza eta orientazioen bitartez,
proiektu pertsonal eta profesionala eraikitzen goaz.
Aitortu beharra daukat, hasieran, gaian sakon
murgildu aurretik, orientazioa eta aukera akademikoen inguruko hausnarketa
gutxi eginak nituela hezkidetza gaia hizpide izanik. Gizarteko presio kulturaletatik
zein sozio ekonomikoetatik urruti zegoen hautua zelakoa nengoen; hautu
pertsonala zela alegia. Eta neurri handi batean hala da. Zergatik? Oharkabean
eragiten digulako gizarte patriarkalak, sinestaraziz berak inposaturiko nahi
eta helmugak gureak direla. Orain konturatu naiz bai, hautu guztiz
manipulatuak. Kulturalki ikasitako estereotipoek baldintzatu dituzte guzti
guztion bizitza-itxaropenak, erabakiak eta ametsei jarritako mugak.
Beraz egia da bai, tutoretza eta orientazio
arloa oso garrantzitsuak direla, dituzten funtzio eta baliabideengatik, baina
kontuan izan behar dugu alorrak ez
direla isolatuak. Hau da, gainontzeko arloen eta orokorrean eskola
komunitate osoaren partaidetza eta inplikazioa funtsezkoa da. Aspektu asko
daude aldatzeko (identitate eta bizitza eredu anitzak eskaintzea, parte hartze
parekidea bultzatzea, errepresentazioa orekatuak etab) eta horretarako
eragileen arteko harremana, batasuna funtsezkoa da.
Iazko
urteko ikastaro kideen ekarpenei erreferentzia eginez,
ondorengoa hautatu dut: http://hezkeh0506.blogspot.com.es/2016/01/orientazioa-eta-aukera-akademikoak_31.html
. Bertan, material eta web orri
didaktiko ezberdinak proposatzen dituelako,
oso interesgarriak eta gomendagarriak.
Astean zehar landutako baliabideen artean ondorengo artikulua aipatuko nuke: “bizitzaren
aurrean, betaurreko moreak. Nerabeak eta hezkidetza: nola jarri zaintza
erdigunean”. http://www.hikhasi.eus/artikulua/2244
Bertako bi ekarpen hauek partekatu nahiko
nituzke niretzat esanguratsuak direnak:
“Pertsona
erdigunean jartzen badugu, berarengan konfiantza baldin badugu eta ikasten
laguntzen badiogu, pertsona hori bere bidea egiteko gai izango da. Kasu
horretan emaitzak ere hobeak izango dira, hobeto sentitzen delako, konfiantza
daukagulako bere gaitasunetan, eta ikas-prozesuaren ardura ere berea izango
delako. Egungo exijentziak eta kontrolak zenbaitetan pertsonaren dimentsio osoa
galtzea dakar, eta egoera horretan pertsona ondo sentitzen ez bada, emaitzak
ere okerragoak izango dira”.
“Askotan
entzun izan dugu ‘nik denak berdin tratatzen ditut’ edo ‘nire ahalegina da
ikasle guztiekin modu bertsuan jokatzea’ etab. Baina, begira diezaiegun benetan
ditugun aurreiritziei, nola tratatzen ditugun mutilak eta nola neskak,
zein estereotipo ditugun guk geuk gizon edo emakume garen heinean, bertako edo
kanpoko, heldu edo gazte … Horretaz jabetzeak aukera ematen digu gure
harremanetan eragiten duten aurreiritzi horiei guztiei aurre egiteko eta tratu
onak bideratzeko. Azken batean, bizitzaren aurrean betaurreko moreak eta
betaurreko gozagarriak janzteko urratsak egitea da gakoa”.
Azkenik, orientazio akademiko hezkidetzailea
lantzeko erronkak, nagusia ikasleen
banakotasunaren aitortza da. Hau da, ikasleen banakako desberdintasunetatik abiaturik
eta genero ezarpenak izan duen eragina kontuan izanik, ikasle bakoitzari bere
hezkuntza prozesuaren protagonista izateko eta bizitza esparru guztietan bere
burua orientatzeko gaitasunak garatzeko laguntzea. Horretarako ondorengoak ezinbestekoak dira:
- Hezkuntza komunitate osoaren eragina aitortzea eta guztien inplikazioa sustatzea.
- Elkar – ardura eta etxeko lana berdintasunean partekatzea gizon eta emakumeen artean
- Lana ( enplegua) izatearen beharra sustatzea emakume eta gizonentzat.
- Estereotipoen kritika, bazterkeriak aldentzera eramango dituztenak.
- Errepresentazio eta eredu orekatuak eta anitzak eskaintzea.
- Parte hartze parekidea, hizkuntza hezkidetzailea aintzat izanik.
Hitz gutxitan genero
bazterketa elikatzen ez jarraitzea;beraz, arreta jartzea curriculum esplizitu
androzentrikoari eta ezkutuko curriculum sexistari. Arreta jarri, hausnartu eta
esku hartze posibleak aurrera eraman.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina