2018/01/22

J´EXISTE!!!!




Askotan entzun ohi dugu Euskal Herriko gizarteak antolamendu matriarkala zuela, baina gehienetan emakumearen boterea eta partehartzea baserrira (etxera) mugatzen zen. Eremu pribatuan norbait zireneko ilusioarekin eremu publikotik baztertuta zeuden. Existitu bai, baina etxearen barnean.

Oinordetza hau, gure errealitatean nabaria da gaur ere. Emakumearen partehartzea eremu publikoan handitu egin da, baina, oraindik gizonezkoekin konparatuta txikia da.

(Politikan emakume eta gizonen arteko partehartzearen inguruko datuak)

Ikastetxeko eremuan partaidetzaren inguruan behatu dudana horrela laburbil daiteke:
- Gehienetan, neskak oso ziur ez badaude, ez dute parte hartuko: Lotsa, autoestima baxua, nahiago dute izkutuko lana: “nik eginen dut lana, berak [mutilak] aurkeztuko du”.
- Gehienetan, mutilak batere ziur ez badaude ere, edozein unetan parte hartuko dute, edozein gairako zer esaterik dute: lotsarik ez, autoestimua altua, protagonistak dira; “lana berak [neskak] egin du, baina ikusiko duzu ze nolako aurkezpena eginen dut nik [mutilak]”.

Horrela ba, gure ikastetxeko egunerokoan, neska eta mutilen arteko partehartzea desorekatua da: mutilen partehartze denborak handiagoak dira. Eta honek, nesken inbisibiliazioa dakar. Neskek ez badute partehartzen, beraien argudioak, iritziak, ikuspuntuak, proposamenak, interesak, balorapenak, kezkak... ez ditugu ezagutuko; ez dira existituko. Mutilen ahotsak bakarrik entzuten ditugu eta beraz, aldi berean, jendartearen erdiaren pentsamoldea izkutuan geratzen da.







Beraz, neska/emakumeen parte hartzea bultzatzea derrigorrezkoa da parekidetasuna lortzeko.
Eta hor dago koxka, nola egin hau??




Honatx, ikasleen partaidetza orekatuagoa lortzeko hainbat proposamen:

-          PARTE HARTZE DENBORAK OREKATU: nesken parte hartzeak bultzatu, nesken iritziak eta kezkak agerian jarri
-          ESPAZIO FISKOAREN DISEINUA AZTERTU (klasea): neska eta mutilen espazioak orekatu (mutilak zentroa/ neskak periferia izan ez daitezen).
-          PARTE HARTZE EGOKIAK ETA DUINAK AHALBIDETU: Ikasleak parte hartzeko trebatu.



Beste urteetako sarreren artean Leire Garro-rena aukeratu dut:


Honetan, gaiaren laburpen zehatz bat aurki dezakegu. Baita ere, ONUk emakumeen partaidetza eta lidergoari buruzko txosten interesgarria (http://www.unwomen.org/es/what-we-do/leadership-and-political-participation/facts-and-figures) eta gure eskoletan neskeen partehartzea bultzatzeko hainbat estrategia proposatzen dizkigu.



Inguru hezkidetzailean erabili ahal ditugun baliabide hauek gomendatu nahi dizkizuet (DBH eta Batx):

cola cao iragarkia. “Neskek ere ahal dugu” mezuarekin

Nocilla iragarkia. Taldearen garrantzia eta taldearen barruan bai neskak eta bai mutilak ezinbestekoak dira. “Denen artean lortu dugu”

Emakumeak. Oso bideo alaia, indartsua eta motibatzailea. “you can, we can”




Hurrengo arte lagunak







iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina