Hiria kolektiboak “Generoaren eta herritarren eguneroko bizimoduaren ikuspegitik hirigintzaren analisi mapak egiteko metodologia-eskuliburua”-n aipatzen du gaur egun, gure herri eta
hirietan, emakume-izena duten kaleak % 10 baino gutxiago direla, eta horietatik
gehienek santa edo ama birjina baten izena hartzen dutela.
Emakumeen ekarpenak ezagutarazteko eta haiei
aitortza sozial bat emateko, azken aldian hainbat herri edo hiriburuetan emakumezkoen
izenak ipini zaizkie kaleei eta eraikinei. Durangon, adibidez, herriko hiru
espaziori emakume izena ezarri die udalak. Musika eskola ondoko parkeak Aurora
Abasolo soprano durangarraren izena du, Arte eta Historia Museo ondokoak Benita
Uribarrena faxismoaren aurkako borrokalari durangarrarena eta biblioteka
Bizenta Mogel markinarraren izenarekin bataiatu zuten (euskaraz idatzi zuen
lehen emakumea izan zen). Honetaz gain, Durangoko historian emakumeek izandako ekarpena
aztertzeko, “Emakumeen ekarpena Durangoko Historian” I. ikerketa beka argitaratu du. Beka honen
helburua emakumeek Durangoko historian izandako egitekoa ezagutaraztea da.
Baina, herriak edo hiriak zeinentzat
diseinatzen dira? Nortzuk erabiliko dituzte espazio batzuk eta nortzuk besteak?
Zeini kostatuko zaio gehien leku batetik bestera joatea eginbeharrekoen
arabera? Hiri debekatuen mapak ditugu adibide gisa, emakumeek beraiek
haientzako irisgarritasun eta segurtasun eskasa duten gune ilunak identifikatzen,
aztertzen eta hobekuntza proposamenak martxan jartzen dituztenak. Emakumeoi
beldurrean hezten gaituzte. Zenbat aldiz entzun behar izan dugu “ez zaitez leku ilunetatik joan” edo “ez zaitez bakarrik etorri”? Teresa del Valle
antropologoak dioen moduan: “hiria
sexista da ekoizpen-ugalketa binomioaren arabera diseinatu den heinean”.
Hona hemen Col·lectiu Punt6-k
eta Adriana Ciocolettok egindako “Espacios para la vida cotidiana” lanaren grafiko bat, non ikus dezakegun egunerokotasunean
emakume eta gizonen artean dagoen desoreka ordainpeko lana eta etxearen artean
egiten ditugun ibilbideetan.
Beste artikulu batzuk azken honen inguruan:
Euskal Herriko Bilgune Feministak dioen moduan, bizitza erdigunean jartzea da hiri
feminista bat eraikitzea. Aniztasuna kontuan hartuko duena, hiritar guztien
parte hartzetik abiatutakoa eta guztiontzako dena.
Eta ikastetxeetan zer?? Nola banatzen dira
espazioak (patioak, ikasgelak, komunak, e.a.)?? Nortzuk geratzen dira
erdigunean eta nortzuk bazterretan?? Zertara jolasten dira?? Zer sustatzen da
espazio bakoitzaren erabilerarekin? Nire inguruko irakasleek esanda: patioetan
mutilak eta futbola erdigunean eta neskak atzazkalak margotzen bazterretan… 😢
Hori saihesteko aukera posible batzuk:
espazioa banatu ez egoteko bi gune nagusi (erdigunea eta bazterrak). Honela “txoko”
gehiago egongo dira. Egutegi bat egin ekintza ezberdinek espazioa eta denbora
mugatua izateko. Futbola bezalako kirol “mayoritario”-ak
saihestu/ekidin eta inklusiboagoak diren beste kirol eta jolasak sustatu. Baina
hau guztia posible izateko, noski, baliabideak eta gogoak behar dira; eta,
horretarako, lehenik “arazoa” agerian utzi behar dugu eta kontzientzia piztu.
Denboraren erabileran ere nabaria da jendarteratze
sexistaren eragina. Denbora bera pasatzen dute neskek zein mutilek hitz egiten
taldeetan edo lanen aurkezpenetan? Zer gertatzen da emakumezkoen
errepresentazioa gutxiengoa den bileretan? Eta txukuntze lanetan? Neurri berean
bereganatzen dute arreta eta protagonismoa?
Askotan, bileretan gizonek etengabe eten edo
moztu egiten digute emakumeei hitz egiten ari garenean (“manterrupting”) edo zuk aurretik
esandakoa azaltzen dizute tonu paternalista bat erabiliz (“mansplaining”). Hona
hemen bideo batzuk bi egoera hauen inguruan:
Espazioen inguruan, “manspreading”-ak ere
oihartzun handia izan zuen:
Errepresentazioa eta denboraren erabileraren inguruan
ikusitakoari buruz egin dudan akrostikoa hauxe da:
Emakumeen
pResentzia
aReagotu
bEhar dugu
Plazetan
paRketan
Eraikinetan
edozein eSpazio publikotan.
OlgEtan gaudenean
zeiN
pixa edo kaka egiTerakoan
elkarbizitzA-espazio eta denborak
aZtertuz,
bIrpentsatuz,
sexismoa, matxismOa
eta androzentrismoa
irAuliko dugu!
Aurreko edizioetako ikastarokideek egindako post bat
aukeratzekotan Garazi Esnaolarena izango litzateke; hirigintzaren inguruan egiten duen sarrera
errealistagatik eta beste edizioetako Maiteren
posta aipatzen duelako ere, proposamen eta erronka interesgarriz betea dagoena,
alegia.
Sentsibilizaziorako interesgarria izan daitekeen berri, bideo edo irudiak post osoan zehar txertatuta daude. Hauetaz
gain, Marisa Barrenaren
iritzi artikulu
hau elkarbanatu nahiko nuke. Bertan, Hernanin orain dela hamarkada bat hasitako
«Berdintasunezko jolasa. Hezkidetza eta espazioaren inguruko baliabide gida» lana aipatzen
du, espazioaren erabilera berdindua bultzatzea helburu duena. Lan horretan,
gaiari buruz sakontzen da eta gainera, espazioaren diseinua eta erabilerari
buruzko hainbat proposamen aurki ditzakegu.
Honetaz gain, Steilas sindikatuak eskaintzen
duen materialaren artean, “Pertsona guztiak edonon” ikas-unitatea aurki dezakegu. Bertan, ikasleekin egiteko
hainbat jarduera topa ditzakegu.
Nire ustez hau guztia eremu hezitzaileetan/jendartean lantzeko erronka
nagusia espazioen erabilerari dagokio. Patioak nahitaez (ikasgelak ere) berrantolatu behar dira guztiontzat bizigarri
egiteko. Horretarako, betiko moduan, genero ikuspegia
txertatzea ezinbestekoa da. Aukera ona izan daiteke ikasleekin batera berrantolatze hori egitea haien ikuspuntua ikusteko eta haiengan kontzientzia pizteko.
Bileretan, aurkezpenetan edo edozein lantaldetan, apurka-apurka behatzen joan beharko ginateke denbora zelan banatzen dugun, zeinek hitz egiten duen gehien, zergatik, e.a. Gai hau, batez ere, inteersgarri ikusten dut helduekin lantzeko (nahiz eta gaztetxoekin ere hobe ahalik eta arinen hastea).
Bileretan, aurkezpenetan edo edozein lantaldetan, apurka-apurka behatzen joan beharko ginateke denbora zelan banatzen dugun, zeinek hitz egiten duen gehien, zergatik, e.a. Gai hau, batez ere, inteersgarri ikusten dut helduekin lantzeko (nahiz eta gaztetxoekin ere hobe ahalik eta arinen hastea).
Ondo izan!
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina