Orain arte landu
dugunaren arabera, argi dago jendarte heteropatriarkal sexista, matxista eta
androzentrikoak sortutako sailkapen bitarrak zalantzan jartzen baditugu, sistema
sozialaren antolakuntza ere zalantzan jarriko dugula.
Sistema horrek
guztion heterosexualitatea aurresuposatzen du, bestelako sexu orientazioak
ezkutuan utziz eta dagokien lekua ukatuz.
Itxaro Borda
idazleak Arrakala proiekturako eginiko elkarrizketa batean aipatzen duen bezala
“beste normalitate bat asmatzen ahal dugu, jende bakoitza bere sexuaz harago den sozietate bat eta
bertan jendea ez baloratzea bere sexuaren arabera, baizik eta jendartean hartu
nahi duen lekuaren arabera”.
Gaiarekin lotuta, asko gustatu zait Kattalin Minerrek zelan erabiltzen duen “kartzela” hitz metafora gisa:
Zerbaiti buruz ikasi
badut denbora honetan,
generoaren lausotasun
eta malgutasunaz ikasi dut.
Gizon-emakume kartzelak
gugan eragiteko duen gaitasunaz,
baina guk geuk hori
bera dinamitatzeko dugun gaitasunaz ere bai.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pistak:
Ezkerretik-eskuinera
5. Genero rolen
sailkapenetik abiatuta gure gizartean ‘gizon eta emakume izateak’ dakarrenari
buruz aurretiaz sortuta dagoen eta bizitzak baldintzatzen dituzten ideia
multzoa.
6. pertsona
batek aldi berean gizonezko eta emakumezko baten sexu-organoak dituenean
edota pertsona horren kanpoko ezaugarriak gizonezkoen eta emakumezkoen
ezaugarrien nahaste bat denean.
7. Ustez sexu
bereko pertsonak desiratzen dituzten edo haiekin sexu jarduerak dauzkaten
pertsonen aurkako etsaikeria psikologiko eta sozial orokorra.
8. ingelesez
desbideratua, arraroa, alderantzikatua, trabestia, bollo-mari-mutilla,
maritxua, frikia esan nahi du.
|
Goitik-behera
1. Baldintza
biologikoetan oinarritutako identitatea da, haur bati bere genitalen eta
ezaugarri fisiologikoen arabera ematen zaion lehena.
2.
heterosexualitatea sexualtasun ‘normal’, natural eta onartu bakarra izatea
inposatu duen gizarte eta kultura erregimena da.
3. ezagutza
feministak hezkuntzari egindako ekarpena da, generoen eraikuntza zalantzan
jarriz.
4. Gizon zein
emakumeekin sexu harremanak dituen edota haienganako desioa edo sexu
erakarpena sentitzen duen pertsona da.
|
Iazko ikastarokideek egindako post
bat aukeratzekotan Iosune De La PeƱarena izango litzateke. Bere esperientzia pertsonalean oinarritzen
den bizipen bat kontatzen digu; genero-identitatea, genero-adierazpena,
sexu-biologikoa eta sexu-orientazioari buruz aritzen da eta hainbat erreferente
ezberdinen ekarpenak aipatzen ditu.
Sentsibilizaziorako baliagarria
izan daitekeen material (irudi/bideo/gida) ezberdinak bildu ditut:
- Steilas-en “Genero eta aniztasun sexualerako gidaliburua”
- Eskola orientazio sexualaren aurrean «Sexu aniztasuna eta familia berriak» Hezkuntza proiektuari buruzko txostena (20. orrian). Bertan, hezkuntza-material ezberdinak topa ditzakegu, hala nola, “Iris eta Lila” ipuina:
- “Lur” antzezlana:
Julian jostailu denda zahar baten jabe da. Egun gutxi
barru Ane, bere bilobak, sei urte beteko ditu eta opari berezi bat prestatzen
ari zaio; berarentzat propio egindako panpina. Anek eta Julianek bidaia
zirraragarri bat hasiko dute panpinarekin batera, desioak betetzen dituen izar
majiko baten bila. Itxuraz abentura irudimentsua dirudienak Ane eta Jon, bere aitaren,
arteko harremana berbideratzen lagunduko du. Azken aldian Jonek onarpen arazo
bat dauka. Izan ere, Ane mutila da.
Hemen
promozio-bideoa:
- “RAINBOW” proiektuaren azterlan gidan topa dezakegun LGBT terminoen glosarioa.
Hainbat pelikula
eta bideo-laburrak:
- Boys don’t cry
- Hedwig and the angry inch
- Lawrence Anyways
- The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert
- Tomboy
- XXY
- 1977
- King
- Vestido nuevo
Nire ustez hau guztia
eremu hezitzaileetan/jendartean lantzeko erronkak nagusiak hauek dira:
- Sexua eta generoa eraikuntza
soziokulturalak direla ikusarazi eta instituzio ezberdinek (medikuntza,
zientzia, komunikabideak, hezkuntza sistema) horrela izatera lagundu
dutela azaldu.
- Ikastetxea (trans)sexualitatea aske
eta gozo bizi eta borrokatzeko espazioa izatea. Errespetua eta
elkarbizitza sustatzea.
- Normaltasuna edo “normaltzat jotzen
dena” kolokan eta zalantzan jarri.
- Erreferente anitzak ikusarazi eta
eraiki (etiketetan jauzi gabe). Amelia Barquinek
dioen moduan, mingainetik praktikara pasatu.
- Ikas komunitate osoaren formakuntza.
Bereziki, gurasoekin elkarlana, ez dadila momentu konkretu bateko zerbait
izan (egun sinbolikoekin gertatzen den bezala).
- Praktika binaristak ekidin. “Trans sexualitateak liburuxka”-n aipatzen da adibide garbi bat. Geletan
itsasten diren horma-irudiei erreparatuz, neska eta mutil bat biluzik sinbolizatzen
dituztenak, beharrezkoak al dira? Zer esanik ez komunei, uniformeei buruz…
- Ikasleei txikitatik erakustea
sexu-orientazio, genero-adierazpen eta abarrengatik jendeak sufritzen
dituen gutxiespenak, bazterkeriak, gorrotoak…
- Sexualitatea ugalketarako harreman koital heterosexualera bakarrik ez mugatzea. Sexualitatea modu interesgarri batean aurkeztu.
Bukatzeko, kuriosoa
iruditu zaidan bideo batekin agurtzen naiz. Izan ere, zenbatetan diogu eredu
izan behar garela, erreferenteak behar ditugula… Zergatik ba?
Children See,
Children Do
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina